Demmpa Demmpa skrev:
Exempel 1:
Du har ett telefonabonnemang hos Tre och säger upp det abonnemanget samt tecknar ett abonnemang hos Telia så är du väll ny kund hos Telia?

Exempel 2:
Du har inget telefonabonnemang hos någon utan tecknar ett abonnemang hos Telia så är du väll ny kund hos Telia?

Vad är skillnaden för Telia i dessa bägge exemplen?
Prestige att ta en kund från en konkurrent såklart. Om Telia däremot lockar över dig från Tre kan du räkna med att få bättre pris än vad du har hos Tre, varför skulle du annars byta?
På samma sätt har antagligen polaren uppgett vikket pris han har hos konkurrenten. Sen har verisure sagt att hen får ett bättre pris med extra lull lull. Inte en chans att Veri skulle ge dig guldskeden direkt.
 
Hello guys and sorry for English:)
I hope you can advice me
Moved in house in Sweden year ago. Previous owner left us verisure system (possible 6 years old). I don't have any account number information or contact with prev owner. I was thinking if I can use it (mostly interesting of cameras). Do you know if any apps exist where can I connect it for myself?
Verisure said I can't not use that and need order new one.
Thanks a lot!
 
amix amix amix amix skrev:
Hello guys and sorry for English:)
I hope you can advice me
Moved in house in Sweden year ago. Previous owner left us verisure system (possible 6 years old). I don't have any account number information or contact with prev owner. I was thinking if I can use it (mostly interesting of cameras). Do you know if any apps exist where can I connect it for myself?
Verisure said I can't not use that and need order new one.
Thanks a lot!
Take a pic of the keypad/arming pad then we know what type it is and if it has a working app or to old
 
amix amix amix amix skrev:
Hello guys and sorry for English:)
I hope you can advice me
Moved in house in Sweden year ago. Previous owner left us verisure system (possible 6 years old). I don't have any account number information or contact with prev owner. I was thinking if I can use it (mostly interesting of cameras). Do you know if any apps exist where can I connect it for myself?
Verisure said I can't not use that and need order new one.
Thanks a lot!
We moved a couple of years ago to a “Verisure-house”. We just contacted Verisure and asked for a “re-instalment”. A guy from Verisure came and gave use instructions, change some batteries and then it was fine to use. We are billed the same monthly fee as previous owner. I think it was a good deal as we didn’t have to “buy” all equipment just enroll the monthly fee.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
We moved a couple of years ago to a “Verisure-house”. We just contacted Verisure and asked for a “re-instalment”. A guy from Verisure came and gave use instructions, change some batteries and then it was fine to use. We are billed the same monthly fee as previous owner. I think it was a good deal as we didn’t have to “buy” all equipment just enroll the monthly fee.
J juanxxx skrev:
We moved a couple of years ago to a “Verisure-house”. We just contacted Verisure and asked for a “re-instalment”. A guy from Verisure came and gave use instructions, change some batteries and then it was fine to use. We are billed the same monthly fee as previous owner. I think it was a good deal as we didn’t have to “buy” all equipment just enroll the monthly fee.
Är det verkligen en bra deal?

Deras prismodell bygger väl på att man har låg "instalationskostnad" och sedan betalar "hyra" på enheterna med det höga månadspriset.

Nu vet jag ju inte vad ni har för månadskostnad, men det känns som att ni betalar för något som ni redan äger.
 
  • Gilla
puttrix och 1 till
  • Laddar…
Vi bytte från sector till verisure för nån månad sen.
Tröttnade på sectors konstanta höjande (men det blir säkert samma visa på verisure iofs.. :))

Tror vi betalade ca 3000 i grundinstallation och därefter 399:-/mån.
Då ingick 2 kameror, 2 brand, 2 låsmoduler till yale doorman och 6 brytare.
 
  • Wow
JSten
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Är det verkligen en bra deal?

Deras prismodell bygger väl på att man har låg "instalationskostnad" och sedan betalar "hyra" på enheterna med det höga månadspriset.

Nu vet jag ju inte vad ni har för månadskostnad, men det känns som att ni betalar för något som ni redan äger.
ingen aning. Betalar i runda slängar 400kr för 3 kameror, 6-7 brandlarm, en värmesensor i kök och ett antal brytare. Tycker det är ok
 
J juanxxx skrev:
ingen aning. Betalar i runda slängar 400kr för 3 kameror, 6-7 brandlarm, en värmesensor i kök och ett antal brytare. Tycker det är ok
Så nästan 5000 per år för att leasa ett larm som redan är ert?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Så nästan 5000 per år för att leasa ett larm som redan är ert?
Korrekt. Men det är väl larmcentralen man betalar för?

Vad har du för alternativ då? Kanske skulle överväga något annat.
 
Verisure tar betalt för lite allt möjligt, det är ett serviceavtal inbakat i det med, och fria utryckningar,
SIst jag såg en siffra nämnas så var det ca 150kr i månaden för att koppla ett larm till central.

Jag bytte till Ajax, där kan du välja fristående, med grannsamverkan(Safeland) eller via larmcentral (eller en kombo av de senare).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Wow!
Kan man snacka och har tålamod att invänta nästa säljare i andra ledet så fick jag ner från 579 till 299 i månaden. De sa att det var det priset som skulle vara framöver men vet att de smyger med höjningar ändå.
(två kameror, 5 brandvarnare, 2 dörr detektorer)
Jag är nöjd!
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Sen kom en massa säljarsnack när jag pratade om att köpa loss. Jag missar kollen som de gör var 15e minut att allt funkar och en massa andra dravel. Hur fungerar tex Ajax eller andra system?
 
Ang Verisures smyghöjning via autogiro, som jag själv råkat ut för, så skriver SvD idag om detta: https://www.svd.se/a/5BjeAm/betalade-for-mycket-i-tio-ar-faktura-smyghojdes

Ett urklipp ur artikeln för er som inte är prenumeranter:

När 80-årige Philippe Charas skulle betala räkningarna i februari i fjol reagerade han på att en faktura var anmärkningsvärt hög. Det gällde ett inbrottslarm från Verisure, en tjänst han haft i 15 år och betalat via autogiro varje månad.

Han köpte från början tjänsten med en prisgaranti som innebar att företaget garanterade att priset aldrig skulle höjas med mer än konsumentprisindex. Men när han gick igenom gamla fakturor tillsammans med sin fru insåg han att de betalat totalt 11 700 kronor för mycket under de senaste tio åren.

Philippe Charas fick ingen bra förklaring till den förhöjda debiteringen. Men när han anmälde Verisure till Allmänna Reklamationsnämnden gick larmföretaget med på att betala tillbaka pengar, dock utan att erkänna något fel.

– De ville ge oss hela beloppet som goodwill, men det accepterade vi inte. Vi hade ett avtal och de saltade räkningarna. Det ville vi ha rätsida på, säger Philippe Charas.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kashew och 3 till
  • Laddar…
Hur tror ni att det fungerar här om man är inne på år 4.
Exempel:
Jag installerar verisure i mitt hus 1 mars 2020
Jag har haft verisure i mitt hus i 3 hela år 1 mars 2023 och påbörjar mitt 4 år som kund.
Blir utköpskostnaden 4000kr eller 2000kr 2 mars 2023? Någon som har erfarenhet av detta?
Tabell över larmtjänster med priser vid olika tidpunkter efter installation, giltighetsdatum.
 
Lite konstig tabell men jag skulle tolka det som mellan 2 upp till 4 år så är det 4000:- och mellan 4 upp till 5 år så är det 2000:- efter 5 år 1:-. Så i ditt fall borde det vara 4000:- som gäller.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.