Som rubriken lyder så undrar jag vilka förberedelser jag som (potentiell) kund bör göra inför att få besök av hantverkare och ta emot offerter?

Projektet är ju stort, och lär kosta x antal hundratusen. Bör man göra ritningar? Åka runt i kakelbutiker och välja kakel och annat? Räcker det med att ha några bilder att visa för inspiration? Eller kan man diskutera fram olika lösningar?

Kort sagt; Hur bör jag förbereda mig?
 
BirgitS
Det är bra att ha ett hum om vad man har tänkt sig, inte på detaljnivå som exakt vilket kakel eller toastol, men om det ska vara spegel eller spegelskåp, golv- eller vägghängd toastol och hur stora kakel/klinker-plattor. Man bör också antingen veta hur man vill placera det man vill ha in eller vara helt öppen med att man inte vet utan vill ha förslag. Fråga om det går att göra på något billigare sätt än du har föreslagit.

Detaljerna hinner man fundera ut under månaderna som går innan hantverkarna börjar jobba. En del badrumsbyggare erbjuder hjälp med att välja och beställa, medan andra kan hämta det man har beställt så det måste man fråga om eftersom det är en merkostnad om man själv ska ordna transport av en massal kakel och tunga duschdörrar.

Läs igenom branschreglerna från BKR och Säker vatten så att du vet som ska göras bakom det du kommer att se.
 
  • Gilla
KillBlinton och 2 till
  • Laddar…
T
K KycklingMos skrev:
Som rubriken lyder så undrar jag vilka förberedelser jag som (potentiell) kund bör göra inför att få besök av hantverkare och ta emot offerter?

Projektet är ju stort, och lär kosta x antal hundratusen. Bör man göra ritningar? Åka runt i kakelbutiker och välja kakel och annat? Räcker det med att ha några bilder att visa för inspiration? Eller kan man diskutera fram olika lösningar?

Kort sagt; Hur bör jag förbereda mig?
Ja, kolla ut kakel och klinker i god tid innan renoveringen, likaså med inredning då det kan vara lång leveranstid. Vissa kakelbutiker kan göra en 3D-ritning till dig annars så kan ni gå igenom det på plats med byggaren. Anlita en liten firma med 2-3 anställda en eller allra bäst en enmansfirma och ta inte en sådan som kan direkt utan har lite väntetid och framför allt betala ingenting i förskott inte ens på material som vissa försöker med utan betala när det är klart.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Fortsätter med lite följdfrågor!

Mitt första steg är att inhämta offerter. Jag tänkte be om offerter från två firmor i Stockholmsområdet (Dådermans och Palma bygg). Detta utifrån att jag i princip bara läst gott om firmorna på Byggahus. Dessutom är de totalentreprenörer, vilket jag tycker verkar bra.

Jag har även fått personlig rekommendation av en firma, som använts av en kollega som blivit mycket nöjd.

Jag har även ställt frågan om någon i min bostadsrättsföreningen renoverat badrummet, och kan rekommendera en firma. Ännu inget svar där…

Hur många offerter bör man inhämta?

H HEM2121 skrev:
Kontrollera att de är medlemmar i BKR eller Säker vatten så att du vet att de är Cert. och får våtrumsintyg.

Kolla med släkt, vänner, grannar, bekanta om de rekommenderar någon. Bra hemsidor säger inget.

Kolla allabolag.se hur länge har de varit aktiva, F-skatt, momsredovisningsskyldiga. Ring även Skatteverket och kolla om de har skatteskulder. Har de skulder kolla även om ägaren/ägarna har fler bolag och om de har kursat någon gång. Ring även Kronofogden för att om de har skulder där. Kolla så mycket du kan före så att slipper du slitage dit hår sen.

Använd hantverksdokumentet, skriv även vite om de inte blir klara i den tiden som Ninham kommit överens om.

Du kan ladda ner det från Konsumentverket eller från Villaagarna.se
Hittade detta inlägg, som ger lite rekommendationer. Samtidigt verkar det vara ett stort jobb att bara hitta en entreprenör! Jag jobbar mycket, är hemma sällan, och har allmänt ont om tid.

Jag tänker mig en totalentreprenör är det bästa utifrån dessa omständigheter? Vill liksom ha så lite krångel som möjligt, och är därmed beredd att betala för detta. Eller tänker jag fel?

Vad jag läst tar en helrenovering av ett badrum mellan 6 - 8 veckor. Hur klarar man sig utan dusch och toalett under denna tid? Bör man lägga undan pengar för vandrarhem också?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS
K KycklingMos skrev:
Mitt första steg är att inhämta offerter. Jag tänkte be om offerter från två firmor i Stockholmsområdet (Dådermans och Palma bygg). Detta utifrån att jag i princip bara läst gott om firmorna på Byggahus. Dessutom är de totalentreprenörer, vilket jag tycker verkar bra.
Bekanta rekommendera KM Living eftersom de var mycket nöjda med deras jobb och det klarade en besiktning utan anmärkning. Vi fick också gott intryck av dem och kunde tänka oss att beställa av dem (men valde Dådermans).

Om det gäller Uppsala så blir det långa resor för Stockholmsföretagen, dvs. dyrare.
K KycklingMos skrev:
Hur många offerter bör man inhämta?
Tre är vanligt.
K KycklingMos skrev:
Jag tänker mig en totalentreprenör är det bästa utifrån dessa omständigheter? Vill liksom ha så lite krångel som möjligt, och är därmed beredd att betala för detta. Eller tänker jag fel?
Det är standard med totalentreprenad och fast pris i Stockholmsområdet.
K KycklingMos skrev:
Vad jag läst tar en helrenovering av ett badrum mellan 6 - 8 veckor.
Skulle mer säga 4-5 veckor. Vårt tog 4 veckor och 1 dag.
K KycklingMos skrev:
Hur klarar man sig utan dusch och toalett under denna tid? Bör man lägga undan pengar för vandrarhem också?
Många BRF har en toalett nära tvättstugan. Man kan duscha på jobbet eller på ett gym.
Sen finns det s.k. skogstoa: https://skogstoan.se/
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H
K KycklingMos skrev:
Tack för era svar! Fortsätter med lite följdfrågor!

Mitt första steg är att inhämta offerter. Jag tänkte be om offerter från två firmor i Stockholmsområdet (Dådermans och Palma bygg). Detta utifrån att jag i princip bara läst gott om firmorna på Byggahus. Dessutom är de totalentreprenörer, vilket jag tycker verkar bra.

Jag har även fått personlig rekommendation av en firma, som använts av en kollega som blivit mycket nöjd.

Jag har även ställt frågan om någon i min bostadsrättsföreningen renoverat badrummet, och kan rekommendera en firma. Ännu inget svar där…

Hur många offerter bör man inhämta?



Hittade detta inlägg, som ger lite rekommendationer. Samtidigt verkar det vara ett stort jobb att bara hitta en entreprenör! Jag jobbar mycket, är hemma sällan, och har allmänt ont om tid.

Jag tänker mig en totalentreprenör är det bästa utifrån dessa omständigheter? Vill liksom ha så lite krångel som möjligt, och är därmed beredd att betala för detta. Eller tänker jag fel?

Vad jag läst tar en helrenovering av ett badrum mellan 6 - 8 veckor. Hur klarar man sig utan dusch och toalett under denna tid? Bör man lägga undan pengar för vandrarhem också?
Skriver allmänt nu.
Beroende på var man bor, större risk att åka ut för oseriösa på större orter, dessa försvinner i mängden. På en liten ort måste de göra ett bra arbete annars får de inga mer arbeten.
Dusch är knepigt, en hink vatten, utedusch, låna grannens/släkt/bekantas dusch. Annars blir det katttvätt.
Fråga vänner, bekanta, kollegor, vilka företag använder ditt försäkringsbolag?
Läs på BKR regler, tar lite tid men det är det värt, man förstår vad företaget pratar om och man ser om de gör uppenbara fel.
Har man bra rekommendationer på företag så ta in offerter från dessa. Ta bort den billigaste och den dyraste brukar man säga. Att ta in offerter från okända företag bara för prisjämförelse är bortkastad tid enl. mig.
Att fråga kakelföretag är ett sätt, hantverkarna kan vara trevliga där och sen utföra ett uruselt arbete eller ett superbra arbete, så det går inte att lita helt på deras rekommendationer, speciellt i storstadsregioner.
Kontroller hur länge företaget har funnits, F-skatt, momsredovisningsskyldig. På allabolag.se hittar man dessa uppgifter. Ring även skattemyndigheten och se om de har skatteskulder, om det har varit samma ägare hela tiden. Ring även kronofogden och kontrollera att de inte har några skulder. Kolla svarta listan så att de inte står med där. Det kanske går att kolla med Arn, Hallå konsument också om de figurerar där. Har inte själv kollat Hallå Konsument så där jag osäker om de har uppgifter om företag som de lämnar ut.
Skriv hantverksformulär, skriv även in vite om de inte blir klara i tid.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
T
K KycklingMos skrev:
Tack för era svar! Fortsätter med lite följdfrågor!

Mitt första steg är att inhämta offerter. Jag tänkte be om offerter från två firmor i Stockholmsområdet (Dådermans och Palma bygg). Detta utifrån att jag i princip bara läst gott om firmorna på Byggahus. Dessutom är de totalentreprenörer, vilket jag tycker verkar bra.

Jag har även fått personlig rekommendation av en firma, som använts av en kollega som blivit mycket nöjd.

Jag har även ställt frågan om någon i min bostadsrättsföreningen renoverat badrummet, och kan rekommendera en firma. Ännu inget svar där…

Hur många offerter bör man inhämta?



Hittade detta inlägg, som ger lite rekommendationer. Samtidigt verkar det vara ett stort jobb att bara hitta en entreprenör! Jag jobbar mycket, är hemma sällan, och har allmänt ont om tid.

Jag tänker mig en totalentreprenör är det bästa utifrån dessa omständigheter? Vill liksom ha så lite krångel som möjligt, och är därmed beredd att betala för detta. Eller tänker jag fel?

Vad jag läst tar en helrenovering av ett badrum mellan 6 - 8 veckor. Hur klarar man sig utan dusch och toalett under denna tid? Bör man lägga undan pengar för vandrarhem också?
Som jag har sagt innan, ta en liten firma som gör jobbet. Att företaget är med i BKR eller Säker Vatten borgar inte för kvalitet ett dugg.

Jag brukar göra ett badrum på 2-3 veckor. 5-6 veckor är käppräpp åt helvete för lång tid.

Jag brukar låna ut en duschkabin som kunden kan ställa upp i anslutning till en brunn, till exempel tvättstuga eller gammal pannrum och toaletten kan man ställa efter dagens slut och använda en hink att spola med. Funkar inte något av detta så får man skaffa en skogstoa och duscha annorstädes. Eller bo hos en bekant eller släkting.

Har personligen aldrig behövt skriva något hantverksformulär och inte heller haft som efterfrågat det.
 
BirgitS
T tank77 skrev:
Att företaget är med i BKR eller Säker Vatten borgar inte för kvalitet ett dugg.
Visserligen men om det fortfarande gäller en bostadsrätt så är det många styrelser som kräver inlämnade kvalitetsdokument för att godkänna att badrummet görs om.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen men om det fortfarande gäller en bostadsrätt så är det många styrelser som kräver inlämnade kvalitetsdokument för att godkänna att badrummet görs om.
Jo, jag vet och det är trams då det kvalitetsdokumentet bara duger till att torka sig i röven med. Varje fabrikör av tätskikt har egenkontroller som man kan skriva ut på deras hemsidor och dessa duger lika bra som BKR:s diton. BKR skiter fullständigt i på utförandet av plattsättningen utan deras bit gäller bara att tätskiktet är rätt utfört.

Jag är själv med i BKR men ibland funderar man på varför man är med. Nu kostar det iofs så jättemycket då jag är en enmansfirma men jag har flera kollegor som har gått ur.
 
H
T tank77 skrev:
Jo, jag vet och det är trams då det kvalitetsdokumentet bara duger till att torka sig i röven med. Varje fabrikör av tätskikt har egenkontroller som man kan skriva ut på deras hemsidor och dessa duger lika bra som BKR:s diton. BKR skiter fullständigt i på utförandet av plattsättningen utan deras bit gäller bara att tätskiktet är rätt utfört.

Jag är själv med i BKR men ibland funderar man på varför man är med. Nu kostar det iofs så jättemycket då jag är en enmansfirma men jag har flera kollegor som har gått ur.
Visst, men händer det något så vill försäkringsbolagen se att badrummet är gjort av ett certifierat företag. I annat fall behövs en massa bilder och det blir svårare för den enskilde att bevisa att badrummet är gjort på rätt sätt.
 
Inledningsvis, vad gäller intygens vara eller icke-vara så är det för mig givet att den firma jag anlitar måste ha nödvändiga behörigheter och intyg. Inte minst för att min BRF kräver det, men även utifrån försäkringar och sådant.

BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen men om det fortfarande gäller en bostadsrätt så är det många styrelser som kräver inlämnade kvalitetsdokument för att godkänna att badrummet görs om.
Precis som BirgitS skriver, så har min BRF en massa krav! Jag plockar ur ett axplock;
  • Golvbrunnen får inte flyttas mer än 40 cm
  • Golvbrunnen är gjuten, och måste bilas bort. Taket hos grannen under måste ”stämpas”(!?).
  • Handdukstork och radiator måste finnas kvar. Dras golvvärme kan radiatorn eventuellt tas bort.
  • Ytliga elkablar är gjutna i betongen. Dessa går till trapphuset och måste identifieras.
Hur brukar man handskas med sin BRF? Förväntas jag som okunnig privatperson agera mellanhand mellan styrelsen och entreprenören? Dessa frågor kräver ju en hel del sakkunskaper som jag saknar!
 
K KycklingMos skrev:
Inledningsvis, vad gäller intygens vara eller icke-vara så är det för mig givet att den firma jag anlitar måste ha nödvändiga behörigheter och intyg. Inte minst för att min BRF kräver det, men även utifrån försäkringar och sådant.



Precis som BirgitS skriver, så har min BRF en massa krav! Jag plockar ur ett axplock;
  • Golvbrunnen får inte flyttas mer än 40 cm
  • Golvbrunnen är gjuten, och måste bilas bort. Taket hos grannen under måste ”stämpas”(!?).
  • Handdukstork och radiator måste finnas kvar. Dras golvvärme kan radiatorn eventuellt tas bort.
  • Ytliga elkablar är gjutna i betongen. Dessa går till trapphuset och måste identifieras.
Hur brukar man handskas med sin BRF? Förväntas jag som okunnig privatperson agera mellanhand mellan styrelsen och entreprenören? Dessa frågor kräver ju en hel del sakkunskaper som jag saknar!
Att stämpa innebär att man stöttar taket hos grannen under medans man bilar hos dig, risken är annars att betongen är tunn och/eller att brunnen är långt ner i betongen så att man gör hål i grannens tak.
 
BirgitS
K KycklingMos skrev:
Taket hos grannen under måste ”stämpas”(!?).
En stämp är en lång stav med en platta på toppen som spänns mot taket hos grannen under. Det är något som badrumsfirmor känner till och är välbekanta med för det är väldigt vanligt att de måste göra det.

Kraven är något som du vidarebefordrar till företaget. Om de har några frågor så är det du som måste fråga styrelsen och agera mellanhand. Inte heller styrelsemedlemmarna är några experter på byggnader utan det är ju dina grannar med helt andra jobb.

Annars innebär kraven mest krav på dig när det gäller hur du planerar badrummet.

Fråga styrelsen om de kan ge dina kontaktuppgifter till andra som har renoverat sina badrum. Det skadar inte att utbyta erfarenheter.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Du förstorar upp det här något enormt. Det renoveras badrum i BRF:er varenda dag utan att innehavaren behöver läsa på något speciellt. Ta ut en firma som tittar, sen kommer det mesta att lösa sig. De har gjort det här förr.
 
P PatrikJo skrev:
Du förstorar upp det här något enormt. Det renoveras badrum i BRF:er varenda dag utan att innehavaren behöver läsa på något speciellt. Ta ut en firma som tittar, sen kommer det mesta att lösa sig. De har gjort det här förr.
Ja, men det är intressant att ställa frågor i forumet och använda all kunskap här. Lär jag mig något skadar det inte.

Planen är ändå att samla 3 offerter, och sedan ta en funderare. Under tiden tänkte jag göra en ritning samtidigt som jag passar på att fråga så mycket jag kan här.
 
  • Gilla
Hjaal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.