K karlmb skrev:
Ingen annan marknad spiller över på marginalen på det sättet.
Volvo höjer tex inte priserna för hela världen (eller ens för kunder som köpt dagen innan) bara för att de kunde gjort det häromdan i Sverige när elbilsbidraget skulle tas bort.
Det finns andra sätt att prissätta på en elbörs, och det finns verktyg som tex Bekenmodellen, de medger alla fortsatt fri konkurrens och obegränsad export i dessa svåra tider.
OK så du menar om tex Volvo tillverkar 500 bilar och kan sälja dessa för 500 000 SEK i Tyskland men bara för 400 000 SEK i Sverige ska vi tvinga dem att sälja till ett visst pris i Sverige? Det är en "konstlad" marknad i min värld
Edit: Fortfarande finns det ingen som kan visa hur den så kallade Beken modellen skulle fungera i verkligheten (inklusive den som har "uppfunnit" modellen). Har du denna insikt vill jag se hur den ska fungera.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rörligheten på "varan", både i rum och tid.
Att el inte kan lagras som andra varor beror knappast på fel i marknadsmekanismen. Det inte heller något som gör att den inte fungerar. El är lätt att transportera.
 
U uplj skrev:
OK så du menar om tex Volvo tillverkar 500 bilar och kan sälja dessa för 500 000 SEK i Tyskland men bara för 400 000 SEK i Sverige ska vi tvinga dem att sälja till ett visst pris i Sverige? Det är en "konstlad" marknad i min värld
Edit: Fortfarande finns det ingen som kan visa hur den så kallade Beken modellen skulle fungera i verkligheten (inklusive den som har "uppfunnit" modellen). Har du denna insikt vill jag se hur den ska fungera.
Nej, Kan du exportera får du förstås göra det. Men om du säljer här i landet så kan du inte bara höja priset med hänvisning till att det gått upp i Tyskland.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, Kan du exportera får du förstås göra det. Men om du säljer här i landet så kan du inte bara höja priset med hänvisning till att det gått upp i Tyskland.
Varför inte? Är det inte så oljepriset fungerar? Om världens förbrukning av olja går upp så stiger priset vid "pumpen", vad är skillnaden? Vänligen förklara skillnaden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, Kan du exportera får du förstås göra det. Men om du säljer här i landet så kan du inte bara höja priset med hänvisning till att det gått upp i Tyskland.
Jo visst kan man det. Priset är naturligtvis samma oavsett om kunden är i Tyskland eller Sverige. Det är fullt naturligt.
 
U uplj skrev:
Det är marknadsekonomi, förstår fortfarande inte vem som har infört de "konstlade" priserna. Vänligen föklara.

Elpriserna ÄR konstlade då bolagen & ägarna gör ALLT för att maximera avkastningen, med invecklade system som "döljer" & försvårar både jämförelsemöjligheter samt gör strukturen i hela elmarknaden halft obegriplig.

Strax innan valet 2018 presenterade dåvarande regering ett förslag som skulle begränsa elnätsföretagens oskäliga avgiftshöjningar.
Mellan 2015 och 2019 höjde de stora elnätsjättarna Vattenfall, E.ON och Ellevio avgifterna med över 30% samtidigt som konsumentindex ökade med bara 6%. Från den 1 juli höjer E.ON elnätsavgiften med ytterligare 10% och efter höjningen har många av E.ON:s elnätskunder fått en ökad kostnad med nästan 50% på knappt 5 år.-
El jättarnas avgiftshöjningar har varit oskäliga och visar att regleringen av elnätsmarknaden inte fungerat,

Man bör absolut inte använda Kapitalistisk marknadsekonomi på basala samhällsviktiga funktioner/varor, som är en grundförutsättning för ett lands välfärd.
Och ska man resonera som er viss här så är det snart Kapitalistisk marknadsekonomi för allt som finns.

Kraftigt höjda kostnader för vatten, och kanske också börja ta betalt för luften vi andas, så vi snabbare kan bli ett U-land.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Elpriserna ÄR konstlade då bolagen & ägarna gör ALLT för att maximera avkastningen, med invecklade system som "döljer" & försvårar både jämförelsemöjligheter samt gör strukturen i hela elmarknaden halft obegriplig.

Strax innan valet 2018 presenterade dåvarande regering ett förslag som skulle begränsa elnätsföretagens oskäliga avgiftshöjningar.
Mellan 2015 och 2019 höjde de stora elnätsjättarna Vattenfall, E.ON och Ellevio avgifterna med över 30% samtidigt som konsumentindex ökade med bara 6%. Från den 1 juli höjer E.ON elnätsavgiften med ytterligare 10% och efter höjningen har många av E.ON:s elnätskunder fått en ökad kostnad med nästan 50% på knappt 5 år.-
El jättarnas avgiftshöjningar har varit oskäliga och visar att regleringen av elnätsmarknaden inte fungerat,

Man bör absolut inte använda Kapitalistisk marknadsekonomi på basala samhällsviktiga funktioner/varor, som är en grundförutsättning för ett lands välfärd.
Och ska man resonera som er viss här så är det snart Kapitalistisk marknadsekonomi för allt som finns.

Kraftigt höjda kostnader för vatten, och kanske också börja ta betalt för luften vi andas, så vi snabbare kan bli ett U-land.
Ursäkta men försöker inte alla bolag maximera vinsten? Det är väl därför bolag finns till ?
Jag kanske inte tycker om det men det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Blanda inte ihop elhandel med elnät. Elnäten är rena monopol. Det finns ingen marknadsekonomi där. Jag håller med om att det borde ägas offentligt.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
OK så du menar om tex Volvo tillverkar 500 bilar och kan sälja dessa för 500 000 SEK i Tyskland men bara för 400 000 SEK i Sverige ska vi tvinga dem att sälja till ett visst pris i Sverige? Det är en "konstlad" marknad i min värld
Just så fungerar hela världens marknad!

Ett IKEA kök kostar ca 20% mindre i för exempel Polen, för att IKEA anpassar marknaden till landet.
Lika på enormt mycket produkter över hela världen
 
U uplj skrev:
Varför inte? Är det inte så oljepriset fungerar? Om världens förbrukning av olja går upp så stiger priset vid "pumpen", vad är skillnaden? Vänligen förklara skillnaden.
Om tex USA köper en tanker med olja pga de har brist, och betalar bra, så betyder inte det att alla andra tankers automatiskt får samma pris på den olja de seglar med. Varje tanker förhandlas för sig mer eller mindre. Givetvis finns en prispress uppåt, men den slår inte igenom 100% över en dag. Och den olja som inte fått plats i de tankers som är på haven, får hitta sina köpare lokalt, så det blir lägre pris lokalt än over sea.
 
J jawen skrev:
Just så fungerar hela världens marknad!

Ett IKEA kök kostar ca 20% mindre i för exempel Polen, för att IKEA anpassar marknaden till landet.
Lika på enormt mycket produkter över hela världen
Håller med! Vore konstigt om vi skulle ha ”världspriser” på alla produkter. Tillgång och efterfrågan styr. Om land 1 är villiga att betala mer än land 2 så kan det leda till prishöjningar i land 2 pga begränsad tillgång på den varan.
Edit: ändrat pga jag var otydlig
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om tex USA köper en tanker med olja pga de har brist, och betalar bra, så betyder inte det att alla andra tankers automatiskt får samma pris på den olja de seglar med. Varje tanker förhandlas för sig mer eller mindre. Givetvis finns en prispress uppåt, men den slår inte igenom 100% över en dag. Och den olja som inte fått plats i de tankers som är på haven, får hitta sina köpare lokalt, så det blir lägre pris lokalt än over sea.
Du väljer (hoppas jag) att glömma att olja behöver inte förbrukas momentant vilket är förutsättningen för el. Fortfarande väntar jag på svar vilka det är som skapar dessa ”konstlade” priser.
 
U uplj skrev:
Håller med! Vore konstigt om vi skulle ha ”världspriser” på alla produkter. Tillgång och efterfrågan styr. Om land 1 är villiga att betala mer än land 2 så kan det leda till prishöjningar i land 2 pga begränsad tillgång på den varan.
Edit: ändrat pga jag var otydlig
Nu pratar du emot dig själv. Marknaden i tyskland är en ja, och den i Sverige en annan.
Men genom våra elkablar har vi plötsligt fått en ihopkoppling som aldrig var tänkt att fungera på detta viset.
Efterfrågan stiger, ja, men Sverige har inte brist pga våra kablar mot Tyskland inte är oändligt feta..
Enligt alla marknadsteorier ska priset då inte gå upp utan ner, ifall varan inte kan lagras.
I Sverige går priset upp pga det är brist NÅN ANNANSTANS trots att vi exporterar en massa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
U uplj skrev:
Varför inte? Är det inte så oljepriset fungerar? Om världens förbrukning av olja går upp så stiger priset vid "pumpen", vad är skillnaden? Vänligen förklara skillnaden.
Diesel kostar från ca 0,11kr till ca 30kr i olika delar av värden. I Sverige kostar diesel ca 23,8kr, i Tyskland ca 19,6kr och det med omräkning från sek till Euro där sek tappat ca 30%, så man kan säga att en medel tysk betalar ca 14kr/l.
El är "lätt att transportera" i kablar som vi i Sverige ofta betalat men vi medborgare och företag verkar inte direkt tjäna på exportkablarna.
Vad tror ni om Hansa Powerbridge? Nått som kommer färdigställas?
Står nått pk på deras hemsida ang "tekniska kraven"...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu pratar du emot dig själv. Marknaden i tyskland är en ja, och den i Sverige en annan.
Men genom våra elkablar har vi plötsligt fått en ihopkoppling som aldrig var tänkt att fungera på detta viset.
Förlåt om jag var otydlig. Men Tyskland och Sverige (och många andra länder) är samma marknad. Tanken var nog precis så (min gissning jag var inte med i förhandlingarna). På detta vis kan vi kompensera för varje lands ”till korta kommande” avseende eltillverkning/förbrukning. Har du bättre källor hoppas jag att du delar med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.