S Stugmannen skrev:
15,7 är i det högre spannet men fortfarande under riskvärde.
Vet inte om det är bilden men ser inte trossbotten grön ut ut = tryckt?
Ja, inget proffs men 99% att det är tryckt men ska ta lite fler bilder. Men jag tror det.
 
Ser ju onekligen ut som hela bjälklaget och trossbotten är i tryckimpregnerat virke.
Det är ju ogörligt att byta ut det, så se till att täpp till all ventilation som tas in via krypgrunden. Verkar ju vara en helt befängd idé att göra så. strunta i grunden och fixa fungerande ventilation i huset borde ju vara den första åtgärden.
 
Ventilera grunden för sig och bostadsutrymmena för sig. Dvs installera tillluftdon i sov och vardagsrum och frånluftsdon/fläkt i kök och badrum.
 
E Edlunn skrev:
Ventilera grunden för sig och bostadsutrymmena för sig. Dvs installera tillluftdon i sov och vardagsrum och frånluftsdon/fläkt i kök och badrum.
Om jag installerar nya frånluftsfläktar i bo delen kommer jag inte då dra upp mer lukt från krypen?
 
k.banks k.banks skrev:
Om jag installerar nya frånluftsfläktar i bo delen kommer jag inte då dra upp mer lukt från krypen?
Mest troligt nej!
 
k.banks k.banks skrev:
Om jag installerar nya frånluftsfläktar i bo delen kommer jag inte då dra upp mer lukt från krypen?
Du måste så klart ha tilluftsventiler i bodelen också
 
  • Gilla
k.banks
  • Laddar…
Ok grymt nu börjar vi närma oss en början.

Jag tänker att jag installerar en ny badrumsfläkt med ett grundflöde och en i köket. Idag har jag en nyinstallerad kolfilter för att jag inte skulle stöka med vedspisen för mycket men tänker att jag köper en till fläkt till och sätter den i taket någonstans med ett grundflöde också. Sen monterar jag 2-3 tilluftsventiler sovrum, hall och i v-rum. Vad tror ni?
 
  • Gilla
Matte21
  • Laddar…
Försök leda ut luften/matoset från köksfläkten genom ytterväggen om det går istället, med ett kallrasspjäll. Ingen separat fläkt i köket behövs då.
 
  • Gilla
k.banks
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök leda ut luften/matoset från köksfläkten genom ytterväggen om det går istället, med ett kallrasspjäll. Ingen separat fläkt i köket behövs då.
tack !
 
GoC GoC skrev:
Här har du en riktigt bra och tystgående fläkt
[länk]
grymt tack!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök leda ut luften/matoset från köksfläkten genom ytterväggen om det går istället, med ett kallrasspjäll. Ingen separat fläkt i köket behövs då.
Om inkanalen går genom ytterväggen ska det finnas ett brandspjäll ianna den går igenom väggen.
 
k.banks k.banks skrev:
Ja, inget proffs men 99% att det är tryckt men ska ta lite fler bilder. Men jag tror det.
k.banks k.banks skrev:
Ja, inget proffs men 99% att det är tryckt men ska ta lite fler bilder. Men jag tror det.
Attans!
jag var där du är för ca 6 år sedan. Vi hade inte tryckt trossbotten etc men cuprinolbehandlad vilket skapar liknande problem. Det absolut första jag skulle göra är att helt stänga tilluften från krypgrunden. det kommer sannolikt att reducera en del lukt.

jag kan berätta lite om min process vilket kan ge lite insikt utan att säga exakt hur du ska göra. Det får du själv avgöra.

1. jag satt in tilluft och frånluft i bostaden vilket resulterade i friskare luft men luktproblemen ökade. Det är nästintill omöjligt att få det tätt mellan krypgrund och bostaden. Så denna lösning drog upp mer av lukten från golvet och neråt.

2. plastade marken krypgrund.

3. Bytte kondensavfuktaren mot en adsorptionsavfuktare i krypgrunden för att skapa undertryck. Blev fräschare i krypgrunden men lukten i huset avtog ej. Till en början verkade det så men vet inte om det var en placeboeffekt. lukten satt lika hårt i kläderna. Denna lösning slukade även rejält med el så bytte efter ett par år tillbaka till en kondensavfuktare samt installerade en kanalfläkt för undertryck/ventilation. En bättre lösning för mitt ändamål då jag ändå är i behov av avfuktning i krypgrunden. Man kan tro att undertryck är nån sorts magi som gör att lukt inte når bostaden men det är att hoppas på mycket.

4. Kört ozon i omgångar. funkar ett tag sen kommer lukten tillbaka.

5. rev ut golvbjälklaget, trossbotten, sågspån och en del syll. Nu försvann lukten helt och hållet. Ingen lukt i kläderna mer. Rev en hel del annat i samband med detta då jag ville göra vissa förändringar i huset men det var först när golvet rök som alla luktproblem försvann. Jag är osäker på hur mycket som hade suttit kvar i väggar mm om jag inte hade rivit dem med. Någon i tråden säger att det är omöjligt att genomföra en sån åtgärd men jag vet att det är möjligt (se bild nedan :) Sådan elak lukt sätter sig lätt på huvudet och till slut kunde jag inte tänka på annat så för mig var all mödan med beslutet att riva och bygga nytt golv värt varenda sekund.

Som sagt, du får hitta din väg i det här och jag hoppas att det löser sig med olika ventialtionslösningar. Min egna erfarenhet är dock att det inte finns några genvägar.
Önskar dig all lycka i det här och det finns många trådar som behandlar liknande lösningar på forumet.

Skräckbild från våren 2022 med mitt projekt :)
Renoveringsarbete inomhus, träkonstruktioner, oordning, byggmaterial, hemförbättring under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nickki och 4 till
  • Laddar…
Hur kom du fram till att det var cuprinolbehandlat?
 
D Derbyboy skrev:
Hur kom du fram till att det var cuprinolbehandlat?
Det såg jag på burken i källaren ;)

skämt o sido, om det var cuprinol vet jag inte säkert men test visade på pentaklorfenol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.