Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du stänger inne massor av fukt i huset , om du har otur har du plast i väggen också vilket är obra utan ventilation och konstant värme.
Så du tycker att jag borde ta in mer friskluft än det som kommer från krypen och lite gärning där eftersom huset är gammalt så kan jag tänka mig att det kommer in lite av otäthet?
 
Tar du luft in i bostaden från grunden? Du ska/bör ha friskluftsventiler i v-rum och sovrum samt fläkt i badrum på konstant låga varm ökandes vid tex dusch. Du får aldrig ur fukt på annat sätt om du inte eldar kraftigt och ofta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tar du luft in i bostaden från grunden? Du ska/bör ha friskluftsventiler i v-rum och sovrum samt fläkt i badrum på konstant låga varm ökandes vid tex dusch. Du får aldrig ur fukt på annat sätt om du inte eldar kraftigt och ofta.
Ok, jag förstår ska kika på det men fukt är inte något direkt problem i bodelen utan lite mer i krypen och då hjälper det väl inte med friskluft i huset? Eller minska jag undertrycket då och slipper få upp luft från tryckta sylen?
 
GoC GoC skrev:
Ja det luktar. Har spånskivor som väggskibor i vår sommarstuga. Luktar alltid ”äckligt” när vi kommer dit. Försvinner med vädring.
Hade det även i golvet, det slängde jag ut och lade råspont som undergolv.
Så jag tror alla spekulationer om att det är nått fel på grunden är helt fel. Det är spånskivorna som luktar formaldehyd.
Bra ventilation och vädring löser problemet
Humm intressant. Jag har dock lagt helt nytt golv och täckt spånskivor med renoveringsgips på alla väggar men det hjälpe 0. Tack
 
k.banks k.banks skrev:
Humm intressant. Jag har dock lagt helt nytt golv och täckt spånskivor med renoveringsgips på alla väggar men det hjälpe 0. Tack
Läs här
https://www.optihus.se/formaldehyd
formaldehyd var i ropet för 20-30 år sedan. Nu är det mögel och asbest som är det ”heta” att oroa sig för :rofl:
Men då du har svalt i huset och får en ångvandring inåt så kommer lukten in i huset.
Så ventilera eller höja värmen är lösningen
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
k.banks k.banks skrev:
Ok, jag förstår ska kika på det men fukt är inte något direkt problem i bodelen utan lite mer i krypen och då hjälper det väl inte med friskluft i huset? Eller minska jag undertrycket då och slipper få upp luft från tryckta sylen?
Det är oftast inte luften i krypgrunden som är orsaken till problem som dina. Det är antingen fuktiga impregnerade syllar eller någon gammal fuktskada i vägg eller golv som gosat till sig :(
 
  • Gilla
k.banks
  • Laddar…
k.banks k.banks skrev:
Humm intressant. Jag har dock lagt helt nytt golv och täckt spånskivor med renoveringsgips på alla väggar men det hjälpe 0. Tack
Material är ofta luksmittande, så även om du nu skulle täcka över någonting som luktar, så lär det smitta av sig till annat material. Har du rivit ur golv som lukta, då kan det redan spridit sig till annat material och då efter ett tag kan lukten komma tillbaks.

Ett smart sätt är att ta luktprover, det är onödigt för dig att behöva byta allt material som misstänks vara dåligt. Misstänker du att det är något i golvet som luktar, försök ta lite av materialet från golvet, lägg i en försluten påse, gå ut i friska luften för att avvänja näsan och stoppa ner näsan i påsen, är det den lukten du känner i huset? Om inte, ta material från t.ex väggen, där det inte syns och inte gör någon skada.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Om du inte vädrar / luftombyte i huset blir du aldrig av med lukten / delar av lukten.
 
D Daniel1825 skrev:
Material är ofta luksmittande, så även om du nu skulle täcka över någonting som luktar, så lär det smitta av sig till annat material. Har du rivit ur golv som lukta, då kan det redan spridit sig till annat material och då efter ett tag kan lukten komma tillbaks.

Ett smart sätt är att ta luktprover, det är onödigt för dig att behöva byta allt material som misstänks vara dåligt. Misstänker du att det är något i golvet som luktar, försök ta lite av materialet från golvet, lägg i en försluten påse, gå ut i friska luften för att avvänja näsan och stoppa ner näsan i påsen, är det den lukten du känner i huset? Om inte, ta material från t.ex väggen, där det inte syns och inte gör någon skada.
Ja men det gäller t.ex mögel. Formaldehyden smittar inte alls på samma vis som mögellukt, då det du beskriver är det enklaste sättet att konstatera om man har mögel i huset, det är en gas och enkelt kan vädras bort.
 
k.banks k.banks skrev:
Tack för svar!

Nej, håller en temperatur mellan 10-13 grader på vintern när jag inte är där. I krypen går det sällan under 5 grader. Det finns ventilation placerat runt grunden men som i dagsläget är lite proppade med isolering. Skulle jag ta bort isoleringen så börjar det dra hyfsat bra exakt hur mycket vet jag inte i dagsläget. Mvh
Låter ju bra..men har tidigare ägare kallställt huset? Vet inte hur tryckt syll luktar men det är ju ett känt fel som var populärt förr i tiden
 
Ja, huset var kallställt i kanske 20-30 år innan jag flyttade in. Skulle säga att det är en unken lukt som påminner lite om mögel men lite starkare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är oftast inte luften i krypgrunden som är orsaken till problem som dina. Det är antingen fuktiga impregnerade syllar eller någon gammal fuktskada i vägg eller golv som gosat till sig :(
Jag är nästan 100% säker på att det är formaldehyden i spånskivorna som luktar.
Du får inga problem med fuktiga syllar i ett hus med torpargrund.
Min stuga har varit kallställd i 45 års tid, och är det fortfarande. I den är det spånskivorna som släpper ut formaldehyd. Den ”äckliga” lukten förvinner efter man varit där nån timme och vädrat eller eldat. Visst lite ”torplukt” hänger kvar. Men absolut inte mögel. Det har jag jobbat med (fuktskadade hus) och vet hur det luktar.
 
Ni måste förmodligen ut med alla gamla spånskivor/tretexskivor m.m och en del av isoleringen för att bli av med det mesta av doften.
 
GoC GoC skrev:
Ja men det gäller t.ex mögel. Formaldehyden smittar inte alls på samma vis som mögellukt, då det du beskriver är det enklaste sättet att konstatera om man har mögel i huset, det är en gas och enkelt kan vädras bort.
Intressant och ser inga tecken på mögel någonstans. Ska kika lite närmre i krypen men har inte sett något och finns ingen indikation på virke som är fuktigt heller. Gjorde några mätningar runt 15
 
k.banks k.banks skrev:
Intressant och ser inga tecken på mögel någonstans. Ska kika lite närmre i krypen men har inte sett något och finns ingen indikation på virke som är fuktigt heller. Gjorde några mätningar runt 15
Bry dig inte om grunden.
Ägna energi åt att fixa tilluftsventiler i sovrummen och kanske en solcellsdriven frånluftsfläkt i badrummet. Vill du bli av med problemet så får du riva bort spånskivorna i väggarna och gipsa. men jag tror att mekanisk ventilation löser problemet. Du har ju noll ventilation då den verkar bygga på att du är där och eldar. Jag har samma i min stuga, ingen frånluft annat än via skorstenen. Men jag har kallställt så vill heller inte suga in fuktig luft i huset på vår och höst, så då får det lukta lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.