Hej! Har försökt hitta något bra svar kring lösning för att bli av med lukt i ett en sommarstuga men skulle behöva lite hjälp. Huset är från 80-90 talet och har sedan vi flyttat in (2020) haft en kraftig lukt som sätter sig i kläder och annat.

Jag har kört med ozonmaskin några vänder med lukten återkommer så jag misstänker att det kommer ifrån krypgrunden. Har nu loggat relativa fuktigheten i krypgrunden i flera månader och det ligger omkring 68-85%RH men främst omkring 70-74RH. Har även mätt fuktigheten i trät på några ställen och det verkar vara OK.

Idag finns det några ventilationshål som jag satt igen med lite isolering för att inte få in för mycket kalluft.

Ta bort isoleringen och se vad som händer, kanske montera en bra frysvakt?
Investera i en sorptionsavfuktare eller annat?

Vad skulle ni göra för åtgärder för bästa lösning?


Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Kallställs den på vintern, om nej, hur lågt låter ni tempen sjunka? Hur är ventilationen ( gissar på snudd på obefintlig)?
 
Luftfuktigheten i krypgrunden är vad jag skulle tro är "normalt" för en krypgrund. Om du inte heller har någon mögelpåväxt på trossbottnen?

Du har antagligen en impregnerad syll som luktar.
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Kallställs den på vintern, om nej, hur lågt låter ni tempen sjunka? Hur är ventilationen ( gissar på snudd på obefintlig)?
Tack för svar!

Nej, håller en temperatur mellan 10-13 grader på vintern när jag inte är där. I krypen går det sällan under 5 grader. Det finns ventilation placerat runt grunden men som i dagsläget är lite proppade med isolering. Skulle jag ta bort isoleringen så börjar det dra hyfsat bra exakt hur mycket vet jag inte i dagsläget. Mvh
 
F Finndjävel skrev:
Luftfuktigheten i krypgrunden är vad jag skulle tro är "normalt" för en krypgrund. Om du inte heller har någon mögelpåväxt på trossbottnen?

Du har antagligen en impregnerad syll som luktar.
Ok tack, var lite orolig att den var lite för hög. Jag har ingen påväxt vad jag kan se på trossbottnen.

Jaha ok, låter kanske rimligt att det är orsaken eftersom det verkar finns en del impregnerat virke omkring. Det sätter dig ordentligt i kläder, externt ovälkommen lukt.

Vet du vad man kan hitta på för att får fort det? :)

tack
 
Vad för typ av lukt är det?

Kan mycket väl vara impregnerat virke.. Känner du att lukten kommer från bakom golvlister?

Har du liggande panel kan du enkelt plocka bort de nedersta panelbrädorna och kolla hur syllen ser ut. Om så är fallet så är nog den enda lösningen att byta ut syllen, eventuellt också byta ut annat material såsom isolering, då denna lukt kan smitta av sig till annat material tyvär..
 
k.banks k.banks skrev:
Tack för svar!

Nej, håller en temperatur mellan 10-13 grader på vintern när jag inte är där. I krypen går det sällan under 5 grader. Det finns ventilation placerat runt grunden men som i dagsläget är lite proppade med isolering. Skulle jag ta bort isoleringen så börjar det dra hyfsat bra exakt hur mycket vet jag inte i dagsläget. Mvh
Vad har du för luktfuktighet inomhus och garderob där kläderna är och är det kallare där? Nu är det troligtvis grunden men hört en del får det fuktigt inomhus trots 10 grader.
 
M Martin_ skrev:
Vad har du för luktfuktighet inomhus och garderob där kläderna är och är det kallare där? Nu är det troligtvis grunden men hört en del får det fuktigt inomhus trots 10 grader.
Mäter i snitt 50% i huset så relativt bra.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Spånskivor ?
Formaldehyden från dom kan lukta.
 
D Daniel1825 skrev:
Vad för typ av lukt är det?

Kan mycket väl vara impregnerat virke.. Känner du att lukten kommer från bakom golvlister?

Har du liggande panel kan du enkelt plocka bort de nedersta panelbrädorna och kolla hur syllen ser ut. Om så är fallet så är nog den enda lösningen att byta ut syllen, eventuellt också byta ut annat material såsom isolering, då denna lukt kan smitta av sig till annat material tyvär..
Svårt att säga men så kan det mycket väl vara. Mycket möjligt att den behöver bytas och isoleringen men det känns väldigt surt.

Kanske skapa ett undertryck och ventilera ut luften och sätta nya ventiler i huset?
 
Har ni någon ventilation alls i boytorna?
 
GoC GoC skrev:
Spånskivor ?
Formaldehyden från dom kan lukta.
japp finns mycket spån i huset. Kommer det när det är fuktigt eller alltid?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni någon ventilation alls i boytorna?
hej! Nej, tilluft via krypgrunden men vi har 2st skorstenar en öppen spis, vedspis för uppvärmning och en luftvärmepump.
 
Du stänger inne massor av fukt i huset , om du har otur har du plast i väggen också vilket är obra utan ventilation och konstant värme.
 
k.banks k.banks skrev:
japp finns mycket spån i huset. Kommer det när det är fuktigt eller alltid?
Ja det luktar. Har spånskivor som väggskibor i vår sommarstuga. Luktar alltid ”äckligt” när vi kommer dit. Försvinner med vädring.
Hade det även i golvet, det slängde jag ut och lade råspont som undergolv.
Så jag tror alla spekulationer om att det är nått fel på grunden är helt fel. Det är spånskivorna som luktar formaldehyd.
Bra ventilation och vädring löser problemet
 
  • Gilla
k.banks
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.