G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lösningen på varierande elpriser har funnits länge. Fasta avtal.
"Har funnits" är helt korrekt. Finns inte längre för rimliga priser och därmed faller välfärden!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, det som är intressant för konsumenter är snittpriset.
Självklart, men numera har man ju ingen aning om vad räkningen hamnar på.
Är ju som en blank check, fyll i vad ni vill ha så får man se om kunden har råd. Vilka andra varor gör vi så med? Lämnar du in kreditkortet till Ica, går och handlar utan att veta vad varorna kostar, en månad senare dras det från ditt kort och du ska betala innan månaden är slut.
 
K karlmb skrev:
OK, då är vi iaf överens om att kk inte är något som lindrar problemen de närmaste åren. För dem krävs annat än bara ny produktion. Som du vet att jag påpekat.
Nä det lär ta uppåt tio år både att bygga storskalig vindkraft och ny kärnkraft och båda delarna lär behövas om inte 4 gen SMR kommer i produktion väldigt snart, om vi haft kvar reaktorerna i Ringhals och Barsebäck hade vi ju haft en betydligt bättre situation i södra Sverige nu.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
G OMathson skrev:
Självklart, men numera har man ju ingen aning om vad räkningen hamnar på.
Är ju som en blank check, fyll i vad ni vill ha så får man se om kunden har råd. Vilka andra varor gör vi så med? Lämnar du in kreditkortet till Ica, går och handlar utan att veta vad varorna kostar, en månad senare dras det från ditt kort och du ska betala innan månaden är slut.
Med månadsrörligt är det så, särskilt i början av en månad (efter hand under månadens gång kan man göra en bättre och bättre uppskattning av månadspriset).

Men med timpris kan du alltid kolla priset 11-35 timmar i förväg, och i princip avstå från att köpa om det är obehagligt högt (även om det kanske ger annat obehag). Så när räkningen kommer vet du redan exakt vad den kommer landa på, med reservation för att elbolagens påslag kan variera några enstaka ören.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
G
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med månadsrörligt är det så, särskilt i början av en månad (efter hand under månadens gång kan man göra en bättre och bättre uppskattning av månadspriset).

Men med timpris kan du alltid kolla priset 11-35 timmar i förväg, och i princip avstå från att köpa om det är obehagligt högt (även om det kanske ger annat obehag). Så när räkningen kommer vet du redan exakt vad den kommer landa på, med reservation för att elbolagens påslag kan variera några enstaka ören.
Visst finns det folk som har örnkoll, särskilt med timpris. Svårare med rörligt månadspris, grov uppskattning duger inte.
Avstå? Stänga av värmepumpar i ett "rikt väst land" som mestadels exportera? Helt sjuk!
 
  • Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du menar nog inte samma händelse som jag, har jag en känsla av..
Det spelar ingen roll egentligen, slumpkraften har bekänt sin färg.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[länk]
Var står det att "stödet avser framtida konsumtion" som du påstår?

Det är rent hittepå från din sida, det finns inget som styrker ditt påstående.

Det är tydligt att stödet avser fördyrad elkostnad för förfluten tid, man får ersättning för de mycket förhöjda kostnader man redan haft.

Det föreslagna stödet är generellt och betalas ut till alla uttagspunkter som har haft ett genomsnittligt elpris under perioden oktober 2021–september 2022 överstigande 75 öre/kWh.

https://www.svk.se/siteassets/om-os...m-att-finansiera-ett-stod-till-elslutkund.pdf


 
G OMathson skrev:
Självklart, men numera har man ju ingen aning om vad räkningen hamnar på.
Är ju som en blank check, fyll i vad ni vill ha så får man se om kunden har råd. Vilka andra varor gör vi så med? Lämnar du in kreditkortet till Ica, går och handlar utan att veta vad varorna kostar, en månad senare dras det från ditt kort och du ska betala innan månaden är slut.
Jag har lagt in om byte till timpris så att jag slipper det. Jag föredrar att veta priset innan jag köper något.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var står det att "stödet avser framtida konsumtion" som du påstår?

Det är rent hittepå från din sida, det finns inget som styrker ditt påstående.

Det är tydligt att stödet avser fördyrad elkostnad för förfluten tid, man får ersättning för de mycket förhöjda kostnader man redan haft.

Det föreslagna stödet är generellt och betalas ut till alla uttagspunkter som har haft ett genomsnittligt elpris under perioden oktober 2021–september 2022 överstigande 75 öre/kWh.

[länk]
Vill du inte förstå så är det ingen ide att förklara.
 
D Daniel 109 skrev:
Vill du inte förstå så är det ingen ide att förklara.
Du har ingen förklaring för ditt påstående är inte sant, det är inte svårare än så.
 
N
D Daniel 109 skrev:
De nät med lägst nätavgift är i princip alltid ägda av kommun eller annan offentlig förvaltare. Statliga regionalnät finns inte, men det borde fungera det också. Men sannolikt är det bättre att det ligger på kommunen eftersom lokala gator och vattennät ligger där.

Privata monopol är inte en bra lösning.
Helstatliga Vattenfall Eldistribution är bland de som har de allra högsta nätavgifterna.
Så ett statligt monopol är inte ett dugg bättre.
 
N
F fribygg skrev:
Om jag tolkar dig rätt är Östgötska kommunalt ägda företag som Tekniska verken i Linköping och MSE i Mjölby BILLIGARE än Vattenfall på eldistribution? För mig verkar då förstatligande av distributionen vara en mycket dålig idé...
De är klart billigare än Vattenfall.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jag har lagt in om byte till timpris så att jag slipper det. Jag föredrar att veta priset innan jag köper något.
Väljer du om du och dina barn ska äta över huvud taget också?
 
N Nalleman64 skrev:
De är klart billigare än Vattenfall.
Sen kan man ju möjligtvis tillägga att i Östergötland har ju de kommunala bolagen kanske enklare geografier än Vattenfall att verka i, men generellt är ju inte statlig och kommunal verksamhet så effektiv och billig som privat och det är ju vi konsumenter som får betala all overhead i de stora bolagen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Helstatliga Vattenfall Eldistribution är bland de som har de allra högsta nätavgifterna.
Så ett statligt monopol är inte ett dugg bättre.
De verkar på en privat marknad. Om de skulle driva sin verksamhet med syfte att gynna dina kunder skulle det gynna kunderna men missgynna övriga skattebetalare. Du kan inte driva det för att gynna kunderna om de inte motsvarar ägarkollektivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.