Jockas021 Jockas021 skrev:
Om du med Engineerkod går in under Kommunikationer > Kommunikationer > Ethernet och stänger av DHCP (om det är på) och sedan sätter en fast ip-adress (som ligger i samma nät som din dator och är ledig) kommer du åt centralen då?

Vanligt exempel: din dator har 192.168.0.xxx
Skriv cmd i startmenyn och skriv sedan:
ping 192.168.1.200
Får du timeout så är den adressen ledig, får du svar prova 201, 203 osv.
Sätt då 192.168.1.xxx (xxx = den adress som är ledig i ditt nätverk) på centralen och prova att surfa in i den.
Återkom hur det gick!
Ja du.. Jag satte larmet i routern och ändrade IP-adress och kommer nu åt den men bara ibland. först inte alls pga av SSL men sedan läste jag en tidigare post i denna tråd där jag fick detta tips till Firefox.

Type “about:config” into the addressbar
change the value of "security.tls.version.fallback-limit" to “3”.
The value "4" indicates TLS1.3 and needs to be changed to "3" which is TLS1.2

Men det fungerar sådär. kommer in i larmet men får massa problem med SSL ändå när jag ska klicka runt, så nu ledsnar jag snart och inser att detta med dataspråk inte är min grej. jag är bra på motstånd, larmrutiner och kabeldragning inte att prata i ettor och nollor :)

Hur gör alla ni andra för att komma åt era larm?
För funkade allt perfekt när jag använde Internet Explorer men den finns ju inte längre
Webbläsarfönster med SSL-anslutningsfelmeddelande, säkerhetsvarning, IP-adress, och "Försök igen"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
S självklart skrev:
Ja du.. Jag satte larmet i routern och ändrade IP-adress och kommer nu åt den men bara ibland. först inte alls pga av SSL men sedan läste jag en tidigare post i denna tråd där jag fick detta tips till Firefox.

Type “about:config” into the addressbar
change the value of "security.tls.version.fallback-limit" to “3”.
The value "4" indicates TLS1.3 and needs to be changed to "3" which is TLS1.2

Men det fungerar sådär. kommer in i larmet men får massa problem med SSL ändå när jag ska klicka runt, så nu ledsnar jag snart och inser att detta med dataspråk inte är min grej. jag är bra på motstånd, larmrutiner och kabeldragning inte att prata i ettor och nollor :)

Hur gör alla ni andra för att komma åt era larm?
För funkade allt perfekt när jag använde Internet Explorer men den finns ju inte längre
[bild]
SPC Connect Pro funkar utmärkt.
 
S självklart skrev:
Ja du.. Jag satte larmet i routern och ändrade IP-adress och kommer nu åt den men bara ibland. först inte alls pga av SSL men sedan läste jag en tidigare post i denna tråd där jag fick detta tips till Firefox.

Type “about:config” into the addressbar
change the value of "security.tls.version.fallback-limit" to “3”.
The value "4" indicates TLS1.3 and needs to be changed to "3" which is TLS1.2

Men det fungerar sådär. kommer in i larmet men får massa problem med SSL ändå när jag ska klicka runt, så nu ledsnar jag snart och inser att detta med dataspråk inte är min grej. jag är bra på motstånd, larmrutiner och kabeldragning inte att prata i ettor och nollor :)

Hur gör alla ni andra för att komma åt era larm?
För funkade allt perfekt när jag använde Internet Explorer men den finns ju inte längre
[bild]
Den lilla worksrounden fungerar inte så bra längre sedan säkerheten höjdes ytterligare i Firefox och Chrome.
Alternativen är flera men det enklaste är att stänga av TLS i centralen. Det är kanske inte best practice men säkerhetsrisken är oerhört liten om centralen befinner sig bakom en brandvägg och i ett nätverk där man har koll på vad som finns i det.
 
RilleRock RilleRock skrev:
SPC Connect Pro funkar utmärkt.
Vad är SPC connect Pro? Vart laddar man ner det? Hur ansluter man då?
 
RilleRock
J jockelindstrom skrev:
Vad är SPC connect Pro? Vart laddar man ner det? Hur ansluter man då?
Dedikerad mjukvara för centralen som alltid fungerar klockrent utan diverse fixar.
https://spcconnectpro.com/install/setup.exe

Admin
SpcConnectPro
 
  • Gilla
UPS-tekniker och 1 till
  • Laddar…
Jag är uppkopplad mot ett antal centraler.
Några av de har en tendens att gå offline oftast efter att nätverket varit nere. Men ibland händer detändå.
Efter att man gjort en återstart på plats så går de online igen.
Centralerna sitter i samma bostadsområde med likadana routrar.

Något tips vad det beror på?
 
Vad är det som återstartas, är det SPC-centralen?

Är det samma ISP hos alla?
Misstänker att det är samma fibernätsägare iaf.
Eller är det coax-nät?

Statisk eller dynamisk IP i SPC?

Kan det vara CG-NATat? Alltså att routrarna får privat IP å inget ”skarpt” IP?
 
Ja det är samma isp. Det är en fiber som kommer in i området och sedan går det över till ett kosxnät.
Det är systemåterstart av centralen som jag gör för att få den online igen.
Centralerna är i dhcp
 
Får centralerna nytt IP-nummer när detta händer?

Vilket IP-nummerområde har centralerna?
Vilket IP-nummerområde har routerna på WAN-sidan (mot internet)?
 
Ja centralerna får nytt ip nummer
Kan man ställa in ip-nummerområde i centralen?
Jag kör de dhcp men har även provat med statisk adress
Vilket IP-nummerområde routern har vet jag inte men centralen får ju en ny ip adress men utan att hitta ut.
 
T
A Ajare skrev:
Ja centralerna får nytt ip nummer
Kan man ställa in ip-nummerområde i centralen?
Jag kör de dhcp men har även provat med statisk adress
Vilket IP-nummerområde routern har vet jag inte men centralen får ju en ny ip adress men utan att hitta ut.
Det kan vara brandväggen som ställer till det kanske?
 
A Ajare skrev:
Ja centralerna får nytt ip nummer
Kan man ställa in ip-nummerområde i centralen?
Jag kör de dhcp men har även provat med statisk adress
Vilket IP-nummerområde routern har vet jag inte men centralen får ju en ny ip adress men utan att hitta ut.
I routern brukar det gå att låsa IP-nummer till en specifik MAC-adress (nätverkskortets hårdvaruadress), då får nätverkskortet samma IP-adresser varje gång.

Vad är det för router? Tillverkare och modell?
 
Tror inte det är brandvägg eftersom centralen kan fungera i flera månader efter systemåterstart.
Minns inte router modellen ska kolla det
 
T
A Ajare skrev:
Tror inte det är brandvägg eftersom centralen kan fungera i flera månader efter systemåterstart.
Minns inte router modellen ska kolla det
För att förtydliga, kan vara så att brandväggen har varit öppen för trafik på den gamla ip-adressen, men sen när den fått ny så ligger den ip-adressen inte med i brandväggens undantag. Att göra som @Demmpa beskriver ovan kan då vara en lösning så att problemet inte ska återkomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.