Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Öppnade fönstret igen och det brinner bättre samt att temperaturen stiger igen...
Då är det definitivt för lite till-luft till kaminen.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Temperaturskillnaden inomhus och utomhus påverkar också draget en del, om det är kallare väder brukar det bl bättre fart i brasan
 
  • Gilla
Lindstrumpen
  • Laddar…
Det lutar helt klart åt det..
 
Se min kommentar längre upp. Det blir varmt men så snart jag stänger fönstret så mår brasan sämre och tempen sjunker. Tack för kommentarer
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Ok liten update: I dag trodde jag faktiskt att jag hade löst problemen men icke..
Började morgonen med att rengöra glas från sot. Uppstart med dörr lite öppen och det tog sig bra. Värmen började också stiga med en nästa en grad på 45 min. Sen började det hända ngt, lågan brinner sämre och soten börjar komma på luckan igen. Jag får inte in röklukten som tidigare iom att frånluftsfläkten ( tack för tips) är stängt men brasan mår sämre, det ser man med blotta ögat. Nu har tempen sjunkit i vardagsrummet från 21.4 till 20.1 på knappt 45 min ca. Det är som att den inte får det syre behövs för att fortsätta prestera, men att det gick bra under upptändningen. Det där filtret du nämnde är intressant, sen vet jag inte om det är hela sanningen.
Det här har med konstruktionen av ditt hus att göra, känner mig rätt säker. Du får för lite tilluft genom dina friskluftsintag. Det är steg ett. Det kan bero på att du behöver se över dina filter så att du får en bättre genomströmning men det kan också vara så att det är för långt för kaminen att dra luften från vinden, runt genom kanalerna och ut genom fönsterventilerna. Det kan hjälpa om du har den centrala fläkten igång så att den trycker luft ut till fönsterventilerna och in i rummet.
Att det blir kallt beror nog på att eftersom det centrala elementet är avstängt så är det inte uppvärmd luft som cirkulerar i kanalerna och nu drar du in den kalla luften i vardagsrummet. Du kan, som du hela tiden varit inne på, förmodligen avhjälpa det genom att bygga tilluft till kaminen. Men jag tycker att det bara löser problemet delvis, det underliggande problemet är att ditt hus i så fall inte har en tillräcklig ventilation. Hade du haft tillräcklig ventilation så hade kaminen klarat sig utan egen tilluft.
Det finns ju lite olika riktlinjer för ventilation men lågt räknat bör ditt hus nog omsätta 100 kubikmeter i timmen. Kaminen borde dra Max hälften av det. Så om den får kämpa trots att all annan frånluft är av så är det i grunden ventilationen som är problemet.
 
  • Älska
  • Gilla
Mapet890 och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering:
Idag var installatören på plats och kikade. En faktor som gör att huset "kyls" av är att det luftburna systemet drar in kyla via fönstren och även i golv, väggar då iom att kanalerna går lite överallt. Det vi gjort nu är att ställa ner fläkten centralt så att mindre luft kommer in i huset. Det gjorde stor skillnad då värmen stiger betydligt fortare i rummen. Jag var också upp på vinden och satte temp när det var som mest aktivitet från kaminen, då var det 25 grader däruppe, men 16 grader 2 timmar efter..

Röklukten är borta, då det visat sig att vi troligen öppnat lucka för tidigt. BRA!
När det gäller sot på luckan så kvarstår detta problem dock. Det kom tillbaka när installatören var här och vi lyckades inte bränna bort det. Det är när man stänger luckan som det börjar sota igen. Installatör ska kolla med tillverkaren vad lämpliga åtgärder kan vara. Inget är uteslutet men bra att processen är igång.
Tack till er som tagit er tid att vara behjälpliga och gett massa tips. Huset är verkligen speciellt, men det ska nog lösa sig till sist. Ett särskilt tack till @Drutten2000 som varit en klippa i forumet!
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Liten uppdatering:
Idag var installatören på plats och kikade. En faktor som gör att huset "kyls" av är att det luftburna systemet drar in kyla via fönstren och även i golv, väggar då iom att kanalerna går lite överallt. Det vi gjort nu är att ställa ner fläkten centralt så att mindre luft kommer in i huset. Det gjorde stor skillnad då värmen stiger betydligt fortare i rummen. Jag var också upp på vinden och satte temp när det var som mest aktivitet från kaminen, då var det 25 grader däruppe, men 16 grader 2 timmar efter..

Röklukten är borta, då det visat sig att vi troligen öppnat lucka för tidigt. BRA!
När det gäller sot på luckan så kvarstår detta problem dock. Det kom tillbaka när installatören var här och vi lyckades inte bränna bort det. Det är när man stänger luckan som det börjar sota igen. Installatör ska kolla med tillverkaren vad lämpliga åtgärder kan vara. Inget är uteslutet men bra att processen är igång.
Tack till er som tagit er tid att vara behjälpliga och gett massa tips. Huset är verkligen speciellt, men det ska nog lösa sig till sist. Ett särskilt tack till @Drutten2000 som varit en klippa i forumet!
Kul att höra! Och ett särskilt tack för omnämnandet, roligt att kunna bidra.
Nu vill du ju helst att kaminen har en bra förbränning och därför inte sotar, men lite sot på glaset blir det ju alltid och då vill jag passa på att tipsa om en produkt jag själv blev glatt överraskad av:
 
  • Produktsida för Sootoff kaminrengöring, sprayflaska, 500 ml, 109,90 kronor, 4.7 stjärnor betyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte kul att den sotar glaset såklart, men du kan titta på hur röken ser ut, så ser du ju hur bra förbränningen är!
 
  • Gilla
Lindstrumpen
  • Laddar…
Tips för att rengöra glaset nästan gratis:
* Några ark (6-10st) hushållspapper
* Ett glas med vatten

Då kaminen är kall öppna luckan och lägg ut 2 ark hushållspapper under.
Ta ett ark hushållspapper och vik det.
Ta ett till ark och vik det med.
Droppa sen ena änden/hörnet på ett av arken i vattnet.
Vik in den blöta biten en gång.
Doppa den blöta biten i askan i kaminen.
Torka/gnugga lätt med den blöta askan på papperet på kaminglaset.
Det kan droppa lite så det är därför du la två ark under luckan.
Torka bort det nu blöta utsmetade sotet från glaset med det torra arket.
Upprepa tills du nöjd med resultatet
 
  • Gilla
  • Älska
arneri68 och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Fuktat hushållspapper eller svamp + aska (y)
Eftertorka med torrt hushållspapper (y)
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Ang sot på glaset , kan bli så när det är ngt fel på draget .
Har själv råkat ut för taskigt drag 2 ggr .
Efter en eldnings säsong så behövde rökröret sotas .
Har monterat en dragförbättrare på skorstenen (vindflöjel)
7 m skorsten med 2 st böjar .
Får väldigt sällan rengöra glaset nu för tiden (y)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Tack för svar! Ja nu var ju installatören här och såg det med egna ögon vad som hände med sot på glas. Så nån form av åtgärd lär det väl bli. Är det kostsamt att montera?
 
Stort tack!
Ja installatören tog med en sån och lämnade, det tackar man för eftersom det lär bli en del rengöring.
Uppdaterar igen sen när åtgärden är ordnad med sotluckan :)
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Liten uppdatering:
Idag var installatören på plats och kikade. En faktor som gör att huset "kyls" av är att det luftburna systemet drar in kyla via fönstren och även i golv, väggar då iom att kanalerna går lite överallt. Det vi gjort nu är att ställa ner fläkten centralt så att mindre luft kommer in i huset. Det gjorde stor skillnad då värmen stiger betydligt fortare i rummen. Jag var också upp på vinden och satte temp när det var som mest aktivitet från kaminen, då var det 25 grader däruppe, men 16 grader 2 timmar efter..

Röklukten är borta, då det visat sig att vi troligen öppnat lucka för tidigt. BRA!
När det gäller sot på luckan så kvarstår detta problem dock. Det kom tillbaka när installatören var här och vi lyckades inte bränna bort det. Det är när man stänger luckan som det börjar sota igen. Installatör ska kolla med tillverkaren vad lämpliga åtgärder kan vara. Inget är uteslutet men bra att processen är igång.
Tack till er som tagit er tid att vara behjälpliga och gett massa tips. Huset är verkligen speciellt, men det ska nog lösa sig till sist. Ett särskilt tack till @Drutten2000 som varit en klippa i forumet!
Nu kan ni säkert ha bra luft trots neddragen ventilation men värt att vara extra uppmärksam på både hur ni upplever det samt exempelvis vinden.
 
Hej.

Jag tänkte återuppväcka denna tråd.
Jag tycker min täljstenskamin ger väldigt dålig värme.
Det är en Keddy Carat eller Carisma och ska kunna leverera en effekt på 10 kW.

Jag har mekanisk frånluftsventilation i huset.
Kaminen har egen till-luft utifrån.
Jag brukar öppna dörren lite precis när jag tänder.

Det brinner mycket bra, få bra drag i skorstenen osv, men trots flera timmars eldande blir det knappt någon märkbar termperaturökning i rummet.
Står jag framför kaminen med stängda dörrar så känner jag viss strålningsvärme, men inte mycket mer.
Om jag däremot öppnar dörrarna till den så kommer det riktigt mycket värme..
Jag förstår inte riktigt vart denna värme tar vägen när jag stänger glasdörrarna.. Är det möjligt att det går upp i skorsten?
Ska jag ge mig upp och mäta temperaturen på insidan av skorsteten när jag eldar? Vad är isåntfall rimligt?

Detta ska vara en bra, påkostad, kvalitetskamin såvitt jag förstår.
Den har även en inbyggd fläkt som ska kunna spria värmen bättre. Har provat med den både på och av.

Några tips? Kan den vara felmonterad?
 
  • Illustration av murad spis med luftflödesbeskrivning och förbränningskammare, på svenska, tekniskt diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.