Anna_H Anna_H skrev:
Oj!
Man får helt klart mer för pengarna i Värmland, hittade en snarlik villa:
[länk]

Pengarna som blir över räcker gott och väl till en övernattningslägenhet på Kungsholmen ;-)
[länk]
Värmland har 1 krog i klassen Mycket god klass, Almars Krog. Ingen i Global mästerklass eller mästerklass.

Stockholm har 9 i Global mästerklass och lika många i mästerklass. Hela 51 i Mycket god klass :)
 
  • Gilla
Greger_08
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
budgivningen uppe i 14.700.000kr nu
Det där är vad säljaren vill ha. Bud 1 låg på 13.5 själv hade jag startat på 12 om jag var budgivare 1. Jag lade 13.8 och nu ligger den på 14.025
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad är så märkvärdigt med läget?
Som sagt, vill man bo i en villastad i närheten av storstockholmo verkar tillräckligt många tycka att det är värt det...själv bor jag i en annan ände av landet.
 
krillek krillek skrev:
För de som vill bo i/nära Stockholm, och de är uppenbarligen rätt många eller i alla fler än det finns tillgängliga boenden, så är nog läget helt rätt och därmed dyrt.
Det handlar nog mer om annat än tillgängliga boenden.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Som sagt, vill man bo i en villastad i närheten av storstockholmo verkar tillräckligt många tycka att det är värt det...själv bor jag i en annan ände av landet.
Det finns mycket villastäder i närheten av storstockholm.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det faktum att det är en extremt välbevarad villastad med cykelavstånd till Sveriges största utbud av restauranger, nöjen, museer, teatrar mm mm.
I övrigt är det ett område tämligen långt ifrån problemområden. Tryggt och oerhört gemytligt. Och som en vän till mig sa, man höjer verkligen på ögonbrynen om man ser en polisbil köra runt där.

Men folk har olika intressen, om utbudet i Stockholm inte lockar så kan man ju förstå att intresset för en villa i en av de mest välbeställda områdena lockar lika lite.
Folk i dessa områden cyklar inte mer än andra.
Man tar teslan eller taxi om man vill ta sig ett järn inne i stan.
Istället för att ta nockebybanan och sen krysta på gröna linjen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det finns mycket villastäder i närheten av storstockholm.
"i närheten av storstockholm". Surt sa räven? ;)

Det är skillnad på att kunna cykla till en restaurang eller biograf. Och ha 30 minuter till city med bil när det är lite trafik.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
"i närheten av storstockholm". Surt sa räven? ;)

Det är skillnad på att kunna cykla till en restaurang eller biograf. Och ha 30 minuter till city med bil när det är lite trafik.
Vem fan cyklar till en restaurang eller biograf från bromma?
 
  • Gilla
Male1010
  • Laddar…
Om vi vänder på det, har du något särskilt mot Bromma?
I övrigt har jag inte mer att komma med i ärendet
 
A A-Man_08 skrev:
Folk i dessa områden cyklar inte mer än andra.
Man tar teslan eller taxi om man vill ta sig ett järn inne i stan.
Istället för att ta nockebybanan och sen krysta på gröna linjen.
Närhet är ändå närhet.
De jag har känt till har ofta cyklat till jobbet iaf. 12:an in till city och taxi hem är nog vanligt vid nöjesaktiviteter.
 
...förvånas att det fortfarande budas såpass i dessa tider... är väl inga förstagångsköpare iofs utan troligen de som säljer en lägenhet...

...jag förstår de som prioriterar bo nära stan och därför hellre köper ett litet hus nära stan än ett stort hus längre ut... Själv vill jag ha lite större - och har inte heller råd med de husen som Anders tittar på... Då får man bo längre ut och skippa cykelturen till stan... Det finns ju inte så många andra områden som konkurrerar med Bromma, Enskede kanske, det hade du väl funderat på Anders?

Frågan är väl, får ni så bra för lägenheten att ni ska skynda er sälja den, eller kommer huspriserna fortsätta falla så det är bra att ha lite is i magen? Jag misstänker ju de exklusiva objekten kommer bli mkt mer svårsålda men inte se samma procentuella tapp som svensson-objekten, i det att vi som köper för lånade pengar och bara har en vanlig lön sitter stenhård fast i att anpassa oss till energipriser och ränta. De dyrare objekten köps nog oftare av de som har mycket andra tillgångar och kan omallokera utan att åka på en hög ränta...
 
harry73 harry73 skrev:
Hälften? En tiondel eller ännu mindre skulle jag säga.
Egentligen har jag inget mot Stockholm, men jag tycker att Sverige är oförtjänt mycket fokuserat på Stockholm.
Stockholm och Sverige skulle må bra av att man byter huvudstad till t ex Jönköping, Örebro eller Östersund
spelar nog ingen roll vilken stad som är huvudstad kollar andra länder som spanien madrid är huvudstad fast barcelona är mest poppis, och samma med washington och new york folk vill bo där kultur och nöjen finns
 
J JohanLun skrev:
...förvånas att det fortfarande budas såpass i dessa tider... är väl inga förstagångsköpare iofs utan troligen de som säljer en lägenhet...

...jag förstår de som prioriterar bo nära stan och därför hellre köper ett litet hus nära stan än ett stort hus längre ut... Själv vill jag ha lite större - och har inte heller råd med de husen som Anders tittar på... Då får man bo längre ut och skippa cykelturen till stan... Det finns ju inte så många andra områden som konkurrerar med Bromma, Enskede kanske, det hade du väl funderat på Anders?

Frågan är väl, får ni så bra för lägenheten att ni ska skynda er sälja den, eller kommer huspriserna fortsätta falla så det är bra att ha lite is i magen? Jag misstänker ju de exklusiva objekten kommer bli mkt mer svårsålda men inte se samma procentuella tapp som svensson-objekten, i det att vi som köper för lånade pengar och bara har en vanlig lön sitter stenhård fast i att anpassa oss till energipriser och ränta. De dyrare objekten köps nog oftare av de som har mycket andra tillgångar och kan omallokera utan att åka på en hög ränta...
Jo vi tittar i Enskede också men har ju ingen koppling till Söderort så Bromma tilltalar mer. Jo jag misstänker priserna kommer gå ner lite till så trist köpa för dyrt nu, samtidigt är man orolig man missar ett kap om man inte köpt när priserna vänder, det är precis som att handla på börsen :)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
harry73
M maria01 skrev:
spelar nog ingen roll vilken stad som är huvudstad kollar andra länder som spanien madrid är huvudstad fast barcelona är mest poppis, och samma med washington och new york folk vill bo där kultur och nöjen finns
Då är frågan hur infrastrukturen hade sätt ut i spanien ifall Barcelona var huvudstad. Jag tror inte Stockholm förlorar mycket popularitet ifall riksdagen inte längre finns där, men det finns många städer som skulle dra mycket nytta av att bli huvudstad. Det skulle även göra att Sverige skulle få ett mer balanserat infrastrukturnätverk
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då är frågan hur infrastrukturen hade sätt ut i spanien ifall Barcelona var huvudstad. Jag tror inte Stockholm förlorar mycket popularitet ifall riksdagen inte längre finns där, men det finns många städer som skulle dra mycket nytta av att bli huvudstad. Det skulle även göra att Sverige skulle få ett mer balanserat infrastrukturnätverk
finns inget land som har balanserat infrastrukturnätverk så du menar att Jönköping, Örebro och Östersund behöver bättre infrastruktur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.