richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är simpelt, jag har kört så på garageporten. Har då skapat två genvägar i Shortcuts. Den ena heter ”Öppna garageport” och den andra ”Stäng Garageport”, man kan ju ha en typ ”kör garageport”. Så i mitt fall behövs ju bara en puls för att trigga porten, i ditt fall kan du ju välja om du vill köra med toggle eller on/off. Den första går ju lösa med en genväg.

Sen kan man ha den som app på hemskärmen, köra med hjälp av Siri, typ ”Siri, tänd sovrumslampan” eller ha den på Apple watchen som genväg också.

Så här ser ett exempel ut från min genväg, har dock tagit bort lösenordet. Man behöver ju inte ha något användarnamn och lösenord om man inte vill.

[bild]
Hej igen
Nu har jag gjort två genvägar som fungerar om man trycker på genvägarna men Siri envisas med att säga jag ser inget men kan hjälpa dig att ställa in i appen hem. Jag har lagt genvägarna på hemskärmen. Alltså inte i appen hem.
Har du något förslag på hur jag kan göra för att få ordning på Siri?
/B
 
richardtenggren
Bono_R Bono_R skrev:
Hej igen
Nu har jag gjort två genvägar som fungerar om man trycker på genvägarna men Siri envisas med att säga jag ser inget men kan hjälpa dig att ställa in i appen hem. Jag har lagt genvägarna på hemskärmen. Alltså inte i appen hem.
Har du något förslag på hur jag kan göra för att få ordning på Siri?
/B
Vet inte om ”tänd” och ”släck” förknippas med Homekit, så att det är därför? Testa att döp om genvägen till något annat?
Jag testade med att döpa om en genväg till ”Garage”, då funkade det att köra Siri och säga ”Garage” bara :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vet inte om ”tänd” och ”släck” förknippas med Homekit, så att det är därför? Testa att döp om genvägen till något annat?
Jag testade med att döpa om en genväg till ”Garage”, då funkade det att köra Siri och säga ”Garage” bara :)
Ja det fungerade. Men det är lite svårt att komma på ngn bra fras för att ”sätta på” och ”sätta av” sänglampor. Så är det ngn som har några bra förslag är jag tacksam
/B
Edit:felstavning
 
Redigerat:
Bono_R Bono_R skrev:
Ja det fungerade. Men det är lite svårt att komma på ngn bra fras för att ”sätta på” och ”sätta av” sänglampor. Så är det ngn som har några bra förslag är jag tacksam
/B
Edit:felstavning
"sänglampa på" och "sänglampa av"?
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
"sänglampa på" och "sänglampa av"?
Fast det fungerade inte, siri hittade ngt på nätet men genvägarna fungerade alltså inte.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Fast det fungerade inte, siri hittade ngt på nätet men genvägarna fungerade alltså inte.
Hm... :thinking:
 
M Mikael 81 skrev:
Hm... :thinking:
Ja denna Siri är inte lätt att ha med att göra. Högst egensinnig är "hon"
 
Har någon ett tips om hur man sätter upp "hemmakontoret" så kringutrustningen (skrivare ,scanner, bildskärmar mm). startas när man slår på datorn (en stationär dator).
Tänkte att en Shelly Plug S (nr1) skulle kunna känna av när datorn startas och trigga Shelly Plug S (nr2) att gå i till-läge, och slå ifrån, när det inte går stöm genom Plug (nr1).

Samma princip borde funka för att sätta FTX-aggregatet i braskamin-läge när man kör köksfläkten, kompletterat med ett mellanrelä med en potentialfri slutande kontakt.

Jag är helt nybörjare på Hemautomation och har inget i huset idag förutom några plejd, men det räknar jag inte som hemautomation.
 
välkommen till forumet!

ja, det fixar man på några minuter genom att ställa till en scen

eller två

det vill säga, i Shelly-appen först definiera en ny scen där "hög" strömförbrukning i ena Shelly-pluggen triggar en förändring i den andra Shelly-pluggen
Skärmdumpar av en smart hem-app för att skapa automatiserade scenarion baserat på villkor och åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sedan en snarlik andra scen som stänger av tvåan när strömmen i den första pluggen underskrider en angiven nivå

sen får man förstås välja effektgränserna så att de passar den anslutna lasten

vad gäller din andra skissade tillämpningen så har Shelly 1 (utan PM) ett potentialfritt relä i sig, så man kan klara sig utan mellanrelä – sen ankommer det på hur man bygger det hela så att det blir elsäkert korrekt och tryggt
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
S Sven på Munken skrev:
Har någon ett tips om hur man sätter upp "hemmakontoret" så kringutrustningen (skrivare ,scanner, bildskärmar mm). startas när man slår på datorn (en stationär dator).
Tänkte att en Shelly Plug S (nr1) skulle kunna känna av när datorn startas och trigga Shelly Plug S (nr2) att gå i till-läge, och slå ifrån, när det inte går stöm genom Plug (nr1).

Samma princip borde funka för att sätta FTX-aggregatet i braskamin-läge när man kör köksfläkten, kompletterat med ett mellanrelä med en potentialfri slutande kontakt.

Jag är helt nybörjare på Hemautomation och har inget i huset idag förutom några plejd, men det räknar jag inte som hemautomation.
Inga konstigheter. Du kan lägga till en scen med strömförbrukningen i plug 1 som trigger för att styra plug 2 - inga konstigheter. I appen väljer du Add scene och letar upp rätt enhet och vad på enheten (i ditt fall strömförbrukningen) som vill ska trigga någonting hos en annan enhet. Shelly 1 (inte PM) har potentialfria kontakter.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
harka harka skrev:
välkommen till forumet!

ja, det fixar man på några minuter genom att ställa till en scen

eller två

det vill säga, i Shelly-appen först definiera en ny scen där "hög" strömförbrukning i ena Shelly-pluggen triggar en förändring i den andra Shelly-pluggen
[bild]

sedan en snarlik andra scen som stänger av tvåan när strömmen i den första pluggen underskrider en angiven nivå

sen får man förstås välja effektgränserna så att de passar den anslutna lasten

vad gäller din andra skissade tillämpningen så har Shelly 1 (utan PM) ett potentialfritt relä i sig, så man kan klara sig utan mellanrelä – sen ankommer det på hur man bygger det hela så att det blir elsäkert korrekt och tryggt
Tusen tack, bara att beställa ett par Shelly då, verkar kunna bli bra pris nu i Black Friday-tider
 
S Sven på Munken skrev:
Tusen tack, bara att beställa ett par Shelly då, verkar kunna bli bra pris nu i Black Friday-tider
Har du sett någon kampanj någonstans? Jag har försökt leta runt, men inte hittat någon.
 
M Mikael 81 skrev:
Då är Styrahem billigare på pluggen ([länk]). Men det kanske är som du säger att man får hålla sig till fredag.
Förra året kostade dom 199 sek veckan före Black Friday och 150 på själva fredagen, Styrahem tar ju 230 sek nu, Man kan ju hoppas på 200 på fredag men det finns ju inga garantier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.