Testade ditt tips och ta mej tusan har det gått bättre ikväll!
Jag har dock svårt att stänga spjällen, då elden blir mer orange. Om jag förstått det rätt har den en primär och en sekundär spjäll. Har du tips vilka egenskaper dessa har?
 
Jag tror också att det måste till tilluft för att det ska bli optimalt. Tror också att kaminen drar in kalluft genom luftkanalerna eftersom den vill ha syre. Luftkanalerna är inte speciellt varma så..
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Testade ditt tips och ta mej tusan har det gått bättre ikväll!
Jag har dock svårt att stänga spjällen, då elden blir mer orange. Om jag förstått det rätt har den en primär och en sekundär spjäll. Har du tips vilka egenskaper dessa har?
Kul! Då är vi något på spåret.
Det finns ett tydligen två ventiler på kaminen. En luftventil (vänster) och en upptändningsventil (höger). Båda ska vara helt utdragna när du tänder. När det brinner ordentligt så bör du kunna skjuta in upptändningsventilen. Luftventilen ska bara vara stängd när det har brunnit ut helt. Om du har lite dåligt drag så går det att ha båda helt öppna under tiden du eldar men om du stänger båda så kommer du kväva elden och det vill du ju inte.
 
  • Teknisk illustration av en kamin (Jotul F 480) med instruktioner och inställningsmöjligheter på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Jag tror också att det måste till tilluft för att det ska bli optimalt. Tror också att kaminen drar in kalluft genom luftkanalerna eftersom den vill ha syre. Luftkanalerna är inte speciellt varma så..
Jag blev helt fascinerad av ditt hus. Aldrig stött på någonting liknande. Jag tror också att jag förstår varför din luft vatten värmepump kämpar. I och med att den ska lämna all värme i ett centralt element som en gång i tiden byggdes för ett högtemperatursystem så måste enpatronen in för att stötta den höga framledningstemperaturen som det systemet troligen kräver. Här blev det nog galet när man valde bland alternativen. Det hade förmodligen varit bättre att välja en pelletspanna i det här fallet.
Nu vet jag inte hur man ska förhålla sig till temperaturerna som angivits men om fläkten ska blåsa luft genom elementet och luften ska gå från 17 till 30 grader då måste det elementet vara väldigt varmt.
Så jag förstår att det sattes in en LLVP. Det jag funderar på då är att om den centrala fläkten cirkulerar att tilluft och då även den luft som kaminen behöver så bör nog den gå ändå. Det lär, enligt dokumenten du tillhandahöll, även gå att reglera hur mycket luft som ska släppas in i huset via spjällen under fönstren. Dessa bör du ju ha fullt öppna när du eldar. Lite oklart om det även sitter filter i de spjällen eller om det sitter ett stort filter i tilluftsventilen på vinden; oaktat så bör man ju kolla statusen på de filtren så att de inte är igensatta.
Riktigt intressant hus! Man blir ju onekligen nyfiken på hur det fungerade när det var nytt och det eldades med en oljepanna.
 
Haha, det är många hantverkare som kliar sig i huvudet kan jag säga när de sett konstruktionen. Huset heter functura och gjordes på 70 talet av Ljunga verkstäder.
Du är helt rätt ute med LVVP.. Det kostar massa tillskott när det är kallt ute och den kan inte, till skillnad mot en oljepanna som satt där tidigare, jobba på samma temperaturer. Jag vet att killen som godkände kaminen sa att filtret uppe på vinden var rätt så igensatt, så det kan vara en orsak.
Det gick bra att elda iaf ikväll, dock kvarstår dilemmat med att temperaturen inte riktigt vill gå uppåt. 2 timmars eldande och bara 0.7 grader + på termometern. Jag är rätt övertygad att kaminens syrebrist gör att den tar kalluft som kommer vid fönstren. Den luft som cirkulerar är inte uppvärmt utan kanske 13-14 grader. Vet andra som har likande hus som installerat kamin, de har klarat det fint med tillförsel av luft..
 
Det där skulle inte jag kalla en rejäl kamin utan är ju ändå en rätt liten modell. Men för att göra ett enkelt test så ställ in 2 stycken 2 kw element (eller 1 om du inte har säkringar så du klarar 2) och se om värmen stiger då med lvp avstängd. Stiger värmen då kan du felsöka kaminen vidare annars konstatera att huset drar den energin.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter märkligt med sån liten temperatur ökning.

Jag hade en liknande kamin, jämförbar i storlek fast av annat märke (contura)..
Huset var nybyggt med både mekaniskt till och frånluft... Så det var ett absolut måste med separat tilluft till kaminen.
Rummet den stod i var som i nästan alla andra nybyggda hus ett kombinerat vardagsrum och kök, runt 50kvm och ryggåstak.
När vi eldade i kaminen så gick det knappt att vara i detta rum efter några timmar, vet att vi ställde altandörren på glänt en del kvällar för att det blev på tok för varmt.
Vi hade runt 22 grader inne av vanliga uppvärmningen, lätt att det gick upp mot 26-27 grader när vi eldat ett par timmar
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Haha, det är många hantverkare som kliar sig i huvudet kan jag säga när de sett konstruktionen. Huset heter functura och gjordes på 70 talet av Ljunga verkstäder.
Du är helt rätt ute med LVVP.. Det kostar massa tillskott när det är kallt ute och den kan inte, till skillnad mot en oljepanna som satt där tidigare, jobba på samma temperaturer. Jag vet att killen som godkände kaminen sa att filtret uppe på vinden var rätt så igensatt, så det kan vara en orsak.
Det gick bra att elda iaf ikväll, dock kvarstår dilemmat med att temperaturen inte riktigt vill gå uppåt. 2 timmars eldande och bara 0.7 grader + på termometern. Jag är rätt övertygad att kaminens syrebrist gör att den tar kalluft som kommer vid fönstren. Den luft som cirkulerar är inte uppvärmt utan kanske 13-14 grader. Vet andra som har likande hus som installerat kamin, de har klarat det fint med tillförsel av luft..
Men. Du behöver ju ventilation i huset och kaminen borde inte kräva mycket mer luft än vad takfläkten tar. Möjligt att tilluften tar lite andra vägar nu när den går genom skorsten och inte ur badrum/kök. I normalfallet så hade jag inte rekommenderat att dra fram tilluft till kaminen, men det här kan ju vara ett undantag.
Tycker du ska börja att kolla filtren. Fortsätt köra den stora fläkten även om elementet är avstängt och elda under en lite längre period. LLVP kan gott få gå som vanligt också, den spelar ingen roll för eldningen i det här fallet.
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Haha, det är många hantverkare som kliar sig i huvudet kan jag säga när de sett konstruktionen. Huset heter functura och gjordes på 70 talet av Ljunga verkstäder.
Du är helt rätt ute med LVVP.. Det kostar massa tillskott när det är kallt ute och den kan inte, till skillnad mot en oljepanna som satt där tidigare, jobba på samma temperaturer. Jag vet att killen som godkände kaminen sa att filtret uppe på vinden var rätt så igensatt, så det kan vara en orsak.
Det gick bra att elda iaf ikväll, dock kvarstår dilemmat med att temperaturen inte riktigt vill gå uppåt. 2 timmars eldande och bara 0.7 grader + på termometern. Jag är rätt övertygad att kaminens syrebrist gör att den tar kalluft som kommer vid fönstren. Den luft som cirkulerar är inte uppvärmt utan kanske 13-14 grader. Vet andra som har likande hus som installerat kamin, de har klarat det fint med tillförsel av luft..
Kanske göra en test rigg med nått billigt ventilationsrör & datorfläkt som går mellan kaminen och ett fönster som är öppet för röret men tätat i övrigt. Bara för att testa extra tillluft utifrån till kaminen??
Fungerar det bra då ... tja då är det ju bara att försöka lista ut hur du ska göra för att dra egen ute-till-luft till kaminen.
 
M maria01 skrev:
jag tycker det fel att dom flesta säljare får braskaminerna åt låta som ett bra alternativ

vad säljaren skriver om produkten är ju inte det man ska gå på
Låter ju vettigt, men detta är inte säljarens utan tillverkarens utfästelse, så det borde man väl gå på.

Oavsett så var min poäng att min braskamin som är ungefär som TS kamin värmer väldigt bra, så något är fel med hans situation.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
Ok liten update: I dag trodde jag faktiskt att jag hade löst problemen men icke..
Började morgonen med att rengöra glas från sot. Uppstart med dörr lite öppen och det tog sig bra. Värmen började också stiga med en nästa en grad på 45 min. Sen började det hända ngt, lågan brinner sämre och soten börjar komma på luckan igen. Jag får inte in röklukten som tidigare iom att frånluftsfläkten ( tack för tips) är stängt men brasan mår sämre, det ser man med blotta ögat. Nu har tempen sjunkit i vardagsrummet från 21.4 till 20.1 på knappt 45 min ca. Det är som att den inte får det syre behövs för att fortsätta prestera, men att det gick bra under upptändningen. Det där filtret du nämnde är intressant, sen vet jag inte om det är hela sanningen.
 
K
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Ok liten update: I dag trodde jag faktiskt att jag hade löst problemen men icke..
Började morgonen med att rengöra glas från sot. Uppstart med dörr lite öppen och det tog sig bra. Värmen började också stiga med en nästa en grad på 45 min. Sen började det hända ngt, lågan brinner sämre och soten börjar komma på luckan igen. Jag får inte in röklukten som tidigare iom att frånluftsfläkten ( tack för tips) är stängt men brasan mår sämre, det ser man med blotta ögat. Nu har tempen sjunkit i vardagsrummet från 21.4 till 20.1 på knappt 45 min ca. Det är som att den inte får det syre behövs för att fortsätta prestera, men att det gick bra under upptändningen. Det där filtret du nämnde är intressant, sen vet jag inte om det är hela sanningen.
Har du påtalat detta för firman som satt in kaminen?
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Ok liten update: I dag trodde jag faktiskt att jag hade löst problemen men icke..
Började morgonen med att rengöra glas från sot. Uppstart med dörr lite öppen och det tog sig bra. Värmen började också stiga med en nästa en grad på 45 min. Sen började det hända ngt, lågan brinner sämre och soten börjar komma på luckan igen. Jag får inte in röklukten som tidigare iom att frånluftsfläkten ( tack för tips) är stängt men brasan mår sämre, det ser man med blotta ögat. Nu har tempen sjunkit i vardagsrummet från 21.4 till 20.1 på knappt 45 min ca. Det är som att den inte får det syre behövs för att fortsätta prestera, men att det gick bra under upptändningen. Det där filtret du nämnde är intressant, sen vet jag inte om det är hela sanningen.
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Ok liten update: I dag trodde jag faktiskt att jag hade löst problemen men icke..
Började morgonen med att rengöra glas från sot. Uppstart med dörr lite öppen och det tog sig bra. Värmen började också stiga med en nästa en grad på 45 min. Sen började det hända ngt, lågan brinner sämre och soten börjar komma på luckan igen. Jag får inte in röklukten som tidigare iom att frånluftsfläkten ( tack för tips) är stängt men brasan mår sämre, det ser man med blotta ögat. Nu har tempen sjunkit i vardagsrummet från 21.4 till 20.1 på knappt 45 min ca. Det är som att den inte får det syre behövs för att fortsätta prestera, men att det gick bra under upptändningen. Det där filtret du nämnde är intressant, sen vet jag inte om det är hela sanningen.
Återigen värm upp med extern källa där du vet effekten, elelement kupevärmare eller liknande.
 
  • Gilla
Lindstrumpen
  • Laddar…
Minst sagt.. Väntar på återkoppling på detta och lite annat som strulat..
 
Öppnade fönstret igen och det brinner bättre samt att temperaturen stiger igen...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.