B Bombus pratorum skrev:
Elfascister är verkligen en speciell sorts fascister. Gud en sån massa hittepå så man kan få för sig att det inte går att köra mer än 12v i husen nu för tiden. För det kan vara faaaaarligt och man kan dööööööö.

Har man fräscht elsystem i huset så går det givetvis alldeles utmärkt att köra med laddsladden som följer med bilen. Den är liksom gjord för det. Godkänd och allt. Oavsett att elfascisterna tycker att man måste sätta upp en dyr magisk plastlåda på väggen som tydligen ger elektronerna vingar.
Det bästa hade varit om allt utom kraftapparaterna (spis, ugn, varmvatten osv) skulle ha ett 48V elnät i huset...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det bästa hade varit om allt utom kraftapparaterna (spis, ugn, varmvatten osv) skulle ha ett 48V elnät i huset...
Micro, vattenkokare, kaffebryggare, hifianläggningen, spelriggen, tvätt/tork. Nä 220V är rimligt för flexibelitet.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
X
R RogerHql skrev:
Jag körde den direkt mot 7 solpaneler 1.6 kWMax under mars-10 november. 300l vv-beredare. Uppallad utomhus. Det blev förstås lite missanpassning eftersom: Den är designad för 380/3kW och jag brydde mig inte om någon MPPT. Gick väl upp till kanske 65 C som mest…
Det senaste projektet är mer tråd-anpassat: Mobilt Typ 2 -uttag på portabelt markstativ. Hänger den på närmaste 3-fasuttag och ut 3.7 kW. Ingår i utrustningen i Elskåpet(KangooZE) numera!
Planerar att ta med mig lite 3-fas skarv-kabel också. (
= Inget problem med Schuko!)
Och hur förhindrade du problem vid frånslag av kontaktor/relä?
 
X Xanthopteryx skrev:
Och hur förhindrade du problem vid frånslag av kontaktor/relä?
jag undvek att använda några mekaniska brytare!
Däremot brände jag ett par mekaniska termostater i en brödrost och ett element…
 
intentionally empty
 
X
R RogerHql skrev:
jag undvek att använda några mekaniska brytare!
Däremot brände jag ett par mekaniska termostater i en brödrost och ett element…
Så du monterade bort termostaten i beredaren?
En termostat är också en brytare...
 
X Xanthopteryx skrev:
Så du monterade bort termostaten i beredaren?
En termostat är också en brytare...
Det finns ingen termostat i beredaren vad jag vet… Hmm… Det måste undersökas eftersom det ju borde vara så fast jag kan inte påminna min om att jag såg något reglage för det. Problemet med beredaren var att rörgängorna är någon specialversion av R20 så jag blev tvungen att montera bort shunten för att få till gängpassningen och shunten har ju ett relage för blandningsförhållandet som ju reglerar temperaturen indirekt…
Tack för påpekandet Xerxes!
Angående problemet med ljusbågar i DC-kretsar så funderar jag på att pulsa strömmen och samtidigt åstadkomma impedansanpasssning den vägen för att bryta ljusbågen. Det skulle alltså bli en modifierad buck-converter i DC-nätet.
Här en beskrivning av grundprincipen men med en felvänd likriktardiod i schemat…

https://eepower.com/technical-artic...ble-of-converting-to-higher-or-lower-voltage/
 
Svensk text om test av vägguttag, temperatur, belastning och mekanisk hållfasthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.