M
J JohanLun skrev:
Problemet är att skarvsladden oftare köps på biltema och laddaren oftare från tex VW eller BMW där de sistnämnda har utförliga tester och kvalitetskontroller och produktansvar som är långt högre än Biltema, Jula, ÖB eller Amazon....
En killgissning eller har du nått som stöder att bmw och vw har kontroller och tester utöver vad som krävs för CE?
 
M Markarbetaren skrev:
En killgissning eller har du nått som stöder att bmw och vw har kontroller och tester utöver vad som krävs för CE?
En killgissning men eftersom jag är inom fordonsindustrin (utveckling) vet jag vilka standarder och tester som verkar vara nivån för de flesta tillverkare...
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
X
R RogerHql skrev:
Nej, Xerxes, inga brytare. Då kan det bli eldsvåda. Jag sätter in en MOSFET i stället 500V 120A
Sen tror jag mer på RST UWV om man nu ska bolla med bokstäverna. Annars gäller ju numbers: Slow numbers, fast numbers or imaginary numbers…
Eldsvåda?! Du menar alltså att det är farligt med alla dvärgbrytare som sitter i de flesta hem?
Det var illa. Ta det med elsäkerhetsverket så de blir varnade om denna annalkande katastrof!
 
X Xanthopteryx skrev:
Eldsvåda?! Du menar alltså att det är farligt med alla dvärgbrytare som sitter i de flesta hem?
Det var illa. Ta det med elsäkerhetsverket så de blir varnade om denna annalkande katastrof!
Du har ingen brist på lätt överdriven associationsförmåga Xerxes!
 
M
J JohanLun skrev:
En killgissning men eftersom jag är inom fordonsindustrin (utveckling) vet jag vilka standarder och tester som verkar vara nivån för de flesta tillverkare...
Jag kan nog med gott samvete säga att jag har mer erfarenhet av skarvsladdar och förlängningskablar än 102% av killarna som gissar i denna tråden och jag kan inte påvisa någon skillnad mellan Biltema, Jula, Ahlsell, Draka eller vad det nu stått på kablarna jag använt dagligen i mitt arbete (och privat) i +35 år.
Hur många i tråden använder 100m 16A skarvkablar i sitt yrke?

Uttag har jag haft från erkänt bra tillverkare som blivit brända i stiften efter 5 år med konstant inkopplad vvberedare på 1000 watt. Minns inte om det var Schneider eller Elko.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag kan nog med gott samvete säga att jag har mer erfarenhet av skarvsladdar och förlängningskablar än 102% av killarna som gissar i denna tråden och jag kan inte påvisa någon skillnad mellan Biltema, Jula, Ahlsell, Draka eller vad det nu stått på kablarna jag använt dagligen i mitt arbete (och privat) i +35 år.
Hur många i tråden använder 100m 16A skarvkablar i sitt yrke?

Uttag har jag haft från erkänt bra tillverkare som blivit brända i stiften efter 5 år med konstant inkopplad vvberedare på 1000 watt. Minns inte om det var Schneider eller Elko.
Ja, skarvsladdar har jag ingen erfarenhet av, men så dåliga vissa andra grejor från Biltema är så är jag lite reserverad.
 
Är på Biltema. Dom har Erbjudanden:->

Hög med vita grenuttag i butik, prisskylt, kund i bakgrunden, affärsinredning, försäljning av elektriska tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag köpte en billig transportkärra i stället. Rullade den 50 m till mitt ElSkåp(KangooZE)
När jag skulle lägga in den i skåpet noterade jag att något vitalt saknades på kärran. Det blev att följa spåret tillbaka till BT för att försöka återfinna de förlorade delarna Dom här två hittades efter 25 meter —>
Tre metriska bultar med muttrar på en mörk granitbänk. Någons skodon ses delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Är på Biltema. Dom har Erbjudanden:
Hur många elbilar kan man ladda om man köper alla de där? :thinking:
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
X
R RogerHql skrev:
Du har ingen brist på lätt överdriven associationsförmåga Xerxes!
"Nej, Xerxes, inga brytare. Då kan det bli eldsvåda" skrev du.
Hur annars skall man tolka detta från din sida, annat än att du tycker (tror) att dvärgbrytare leder till bränder.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
"Nej, Xerxes, inga brytare. Då kan det bli eldsvåda" skrev du.
Hur annars skall man tolka detta från din sida, annat än att du tycker (tror) att dvärgbrytare leder till bränder.
Man kan köra dom över likström. Då brinner det mesta om man försöker bryta i nätspännings-sammanhang. Särskilt dvärgbrytare med förmodat dvärg-brytgap!
 
X
R RogerHql skrev:
Man kan köra dom över likström. Då brinner det mesta om man försöker bryta i nätspännings-sammanhang. Särskilt dvärgbrytare med förmodat dvärg-brytgap!
Vad svamlar du om? Var kom DC in i bilden?
Upp till 60 V är för övrigt okej för standard dvärgbrytare. Tvåpolig i serie över 60 V, max 125V.
 
X Xanthopteryx skrev:
Vad svamlar du om? Var kom DC in i bilden?
Upp till 60 V är för övrigt okej för standard dvärgbrytare. Tvåpolig i serie över 60 V, max 125V.
Jag svamlar inte. Jag kör 250 V DC mot varmvattenberedaren. Är det ok Xerxes?
 
X
R RogerHql skrev:
Jag svamlar inte. Jag kör 250 V DC mot varmvattenberedaren. Är det ok Xerxes?
Du får göra hur du vill men här pratade vi AC, billaddning, schuko, avsäkring med mera. Varför blandar du då in DC helt plötsligt?

Av rent intresse: Varför köra DC 240V mot varmvattenberedare? Vilken källa till strömmen har du? Är det nominell spänning eller driftspänning? Hur hög är maxeffekten?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Elfascister är verkligen en speciell sorts fascister. Gud en sån massa hittepå så man kan få för sig att det inte går att köra mer än 12v i husen nu för tiden. För det kan vara faaaaarligt och man kan dööööööö.

Har man fräscht elsystem i huset så går det givetvis alldeles utmärkt att köra med laddsladden som följer med bilen. Den är liksom gjord för det. Godkänd och allt. Oavsett att elfascisterna tycker att man måste sätta upp en dyr magisk plastlåda på väggen som tydligen ger elektronerna vingar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Du får göra hur du vill men här pratade vi AC, billaddning, schuko, avsäkring med mera. Varför blandar du då in DC helt plötsligt?

Av rent intresse: Varför köra DC 240V mot varmvattenberedare? Vilken källa till strömmen har du? Är det nominell spänning eller driftspänning? Hur hög är maxeffekten?
Jag körde den direkt mot 7 solpaneler 1.6 kWMax under mars-10 november. 300l vv-beredare. Uppallad utomhus. Det blev förstås lite missanpassning eftersom: Den är designad för 380/3kW och jag brydde mig inte om någon MPPT. Gick väl upp till kanske 65 C som mest…
Det senaste projektet är mer tråd-anpassat: Mobilt Typ 2 -uttag på portabelt markstativ. Hänger den på närmaste 3-fasuttag och ut 3.7 kW. Ingår i utrustningen i Elskåpet(KangooZE) numera!
Planerar att ta med mig lite 3-fas skarv-kabel också. (
= Inget problem med Schuko!)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.