Jag får inte riktigt ihop det här? Har man installerat värmepumpen nu, eller för flera år sedan?


H Hellre än bra skrev:
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt
H Hellre än bra skrev:
De har sedan förra året riktat om den ut mot gatan + satt upp ett "bullerplank"

Oavsett vilket gissar jag att det är en luft/vattenvärmepump av japansk fabrikat. Dom brukar ha dubbla fläktar.

Värmepump med inomhusenhet och utomhusenhet isolerade mot vit bakgrund. Luft-vattensystem för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Jag får inte riktigt ihop det här? Har man installerat värmepumpen nu, eller för flera år sedan?







Oavsett vilket gissar jag att det är en luft/vattenvärmepump av japansk fabrikat. Dom brukar ha dubbla fläktar.

[bild]
Eller så har man lite otur och det är en Kines

Värmepump för luft/vatten med energiklass A++, WiFi-uppkoppling, marknadsledande japansk kompressor. (Screenshot från webbutik)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Naturvårdsverkets riktlinjer är att det vid tomtgränsen får vara max: 40 dB(A) på natten. 45 dB(A) på kvällen.
Mot fasad är det. Sen ska man veta att om du mäter med mikrofonen dikt mot fasad så gör man en +6 dB mätning, mäter man en bit i från fasaden gör man en+3 dB mätning. Krav ställs som frifältsvärde.
 
Scouten skrev:
Hur mycket ljud har du på samma plats när värmepumpen är avstängd?
bra fråga, har gjort en ny mätning: 60dB när pumpen är aktiv, 42dB när den är avstängd.
 
H Hellre än bra skrev:
bra fråga, har gjort en ny mätning: 60dB när pumpen är aktiv, 42dB när den är avstängd.
Det innebär att bullernivån är högre än vad normerna anger och det verkar tydligt att det är pumpen som ör skälet till den höga nivån. Var har du gjort mätningar? Du bör dels göra mätningar vid fasad men om det är tomtyta som används även vid fastighetsgränsen. Gör ett antal mätningar vid olika förutsättningar. Sedan bör du som första steg diskutera problemet med grannen. Lägg då fram att bullernivån är högre än den accepterade. Det kanske finns åtgärder som grannen kan göra. Om det inte hjälper är nästa steg att kontakta kommunen om problemet. Lägg då med ett underlag med de mätningar som du gjort.
 
har en arbetskamrat som för ca 15-20 år sedan installerade en Luft/Luft VP och grannen klagade hos kommunen och det slutade med att han enbart fick köra den 07-19.
både han och installationsföretaget gjorde flera försök att få ned ljudnivån på den men dom lyckades inte.
Kommer ej ihåg om det tillockmed var uppe i tinget.
så vist har det iallafall gått att få stopp på missljudande pumpar.
 
  • Gilla
Michael Sellering
  • Laddar…
H Hellre än bra skrev:
bra fråga, har gjort en ny mätning: 60dB när pumpen är aktiv, 42dB när den är avstängd.
om pumpen är avstängd, då ska den inte alls....
 
L Lunneborg skrev:
har en arbetskamrat som för ca 15-20 år sedan installerade en Luft/Luft VP och grannen klagade hos kommunen och det slutade med att han enbart fick köra den 07-19.
både han och installationsföretaget gjorde flera försök att få ned ljudnivån på den men dom lyckades inte.
Kommer ej ihåg om det tillockmed var uppe i tinget.
så vist har det iallafall gått att få stopp på missljudande pumpar.
Anekdoter... Jag vill se domar....
 
K klimt skrev:
Det innebär att bullernivån är högre än vad normerna anger och det verkar tydligt att det är pumpen som ör skälet till den höga nivån. Var har du gjort mätningar? Du bör dels göra mätningar vid fasad men om det är tomtyta som används även vid fastighetsgränsen. Gör ett antal mätningar vid olika förutsättningar. Sedan bör du som första steg diskutera problemet med grannen. Lägg då fram att bullernivån är högre än den accepterade. Det kanske finns åtgärder som grannen kan göra. Om det inte hjälper är nästa steg att kontakta kommunen om problemet. Lägg då med ett underlag med de mätningar som du gjort.
Jag skulle säga, hyr en riktig mätare... Därefter kan man börja fundera.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle säga, hyr en riktig mätare... Därefter kan man börja fundera.
Jag håller inte med. Möjligen använde jag fel ord när jag skriver att det innebär höga nivåer, det räcker kanske att skriva indikerar höga nivåer. Jag sysslar en del med bullermätningar och de mätare som finns som appar är bra. Det bör definitivt räcka för att kräva en mer omfattande mätning, som bör betalas av den som orsakar bullret, inte av den som påverkas.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Det kom en ny dom häromdagen som diskuterar vilket riktvärde som ska användas för buller från luftvärmepumpar mot grannar. Klagande vill att NV riktlinjer ska sänkas med 5 dB, vilket domstolen inte höll med om. Jag refererar den inte mer här, men domen kan begäras ut från Växjö tingsrätt av den intresserade, M 6543-21.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det kom en ny dom häromdagen som diskuterar vilket riktvärde som ska användas för buller från luftvärmepumpar mot grannar. Klagande vill att NV riktlinjer ska sänkas med 5 dB, vilket domstolen inte höll med om. Jag refererar den inte mer här, men domen kan begäras ut från Växjö tingsrätt av den intresserade, M 6543-21.
Jag hittar inte ens vad NV har för riktlinjer ang buller från luftvärmepumpar.
Vad säger domen om antal db?
 
M MrDizzy skrev:
Jag hittar inte ens vad NV har för riktlinjer ang buller från luftvärmepumpar.
Vad säger domen om antal db?
Nja, det hänvisas till industri och verksamhetsbuller, rapport 6538. Det verkar vara ett ganska snårigt fall med hänvisning till olika typer av ljud, tonljud, impulsljud osv. Ett argument var att det förekom en ton i ljudet från pumpen och att det då skulle vara mer störande.
 
M MrDizzy skrev:
Jag hittar inte ens vad NV har för riktlinjer ang buller från luftvärmepumpar.
Vad säger domen om antal db?
Länken finns i inlägg 5 i denna tråd
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Nja, det hänvisas till industri och verksamhetsbuller, rapport 6538. Det verkar vara ett ganska snårigt fall med hänvisning till olika typer av ljud, tonljud, impulsljud osv. Ett argument var att det förekom en ton i ljudet från pumpen och att det då skulle vara mer störande.
Intressant, om du kan säga mer om domen vore intressant. Om jag förstår rätt ville den klagande att man skulle tillämpa 5 dB lägre värden, vilket avvisades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.