Lågkonjunkturer rensar bort möget
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Varför byter ni som byter fönster? Är det energieffektivisera, ljudisolera eller inte orkar renovera eller nå annat? Det står att folk vill energieffektivisera. Jag skulle spara ungefär 35 - 70kr/m² fönster och år om jag använder energiräknaren som finns på Elitfönsters hemsidasida. Fast dom har lite fel uppgifter om u-värde på äldre fönster (dom vill att folk ska tro att dom kommer spara mer energi än dom kommer göra)
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Varför byter ni som byter fönster? Är det energieffektivisera, ljudisolera eller inte orkar renovera eller nå annat? Det står att folk vill energieffektivisera. Jag skulle spara ungefär 35 - 70kr/m² fönster och år om jag använder energiräknaren som finns på Elitfönsters hemsidasida. Fast dom har lite fel uppgifter om u-värde på äldre fönster (dom vill att folk ska tro att dom kommer spara mer energi än dom kommer göra)
Dåligt skött av tidigare ägare,då kan man ej renovera ett 40 år gammalt fönster .

Billigare att köpa helt nya på marketplace å sätta in själv.
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Varför byter ni som byter fönster? Är det energieffektivisera, ljudisolera eller inte orkar renovera eller nå annat? Det står att folk vill energieffektivisera. Jag skulle spara ungefär 35 - 70kr/m² fönster och år om jag använder energiräknaren som finns på Elitfönsters hemsidasida. Fast dom har lite fel uppgifter om u-värde på äldre fönster (dom vill att folk ska tro att dom kommer spara mer energi än dom kommer göra)
Nu har jag inte bytt fönster än, men är bra sugen.
Motiven är flera. Energi, ljud, komfort, utseende samt, ska jag villigt erkänna, att jag varken är sugen på eller vet exakt hur jag ska underhålla mina befintliga fönster.
Dock lär det bli förbannat dyrt, så jag har inte bestämt mig färdigt än…

/C
 
C Costanza skrev:
Motiven är flera. Energi, ljud, komfort, utseende samt, ska jag villigt erkänna, att jag varken är sugen på eller vet exakt hur jag ska underhålla mina befintliga fönster.
/C
Hur ofta vill du ha nya? du kan ju använda samma motiv om 5 eller 25 år igen då du inte vet hur du ska underhålla de nya heller, dessutom är de du ev byter till oputsade ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lågkonjunkturer rensar bort möget
Tveksam till att det kommer att ”utrensas” så länge det finns ett lägre pris som konkurrerar, och de som är drabbade av den sämre konjunkturen är då också hänvisade till de som erbjuder de lägsta priserna. Och ofta vilka är dessa, som också är tvungna att leva på det som erbjuds. Dessa snickarsnackare kommer tyvärr alltid att finnas. Men man kan ju alltid hoppas:rolleyes:
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Nu har jag inte bytt fönster än, men är bra sugen.
Motiven är flera. Energi, ljud, komfort, utseende samt, ska jag villigt erkänna, att jag varken är sugen på eller vet exakt hur jag ska underhålla mina befintliga fönster.
Dock lär det bli förbannat dyrt, så jag har inte bestämt mig färdigt än…

/C
Tänk på att nya fönster oftast är engångsfönster (uderhålsfria) går ej att renovera. Har du redan sådns, ja då förstår jag att du inte vet hur dom ska renoveras.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Är huset äldre än 1930 är det dödsstraff på att inte renovera, eller åtminstående köpa nytillverkade i gammal stil. Och då menar jag inte nytillverkade med fuskspröjs
 
  • Gilla
guggen och 10 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur ofta vill du ha nya? du kan ju använda samma motiv om 5 eller 25 år igen då du inte vet hur du ska underhålla de nya heller, dessutom är de du ev byter till oputsade ;)
:)
Jag skulle nog vilja ändra mitt ursprungliga inlägg. Om vi skiljer på att underhålla och att renovera, så skulle jag nog kunna ge mig på det förra, men inte det senare.
Dock är det ju så att oavsett hur väl jag underhåller eller eventuellt renoverar mina kopplade tvåglasfönster från 1972, så blir de på många sätt aldrig lika bra som nya.
Hur som, jag svarade nog ursprungligen på frågan om olika skäl att vilja byta fönster, då jag anade att inlägget jag svarade på ville få sagt (utan att skriva det i klartext) att det tar väldigt lång tid att räkna hem ett fönsterbyte på ren energikostnadsminskning.

/C
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är huset äldre än 1930 är det dödsstraff på att inte renovera, eller åtminstående köpa nytillverkade i gammal stil. Och då menar jag inte nytillverkade med fuskspröjs
Funkar plast? Jag vill inge gärna ha en dödsdom.
 
  • Haha
leby
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Funkar plast? Jag vill inge gärna ha en dödsdom.
Bara om huset är yngre än 1930 :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara om huset är yngre än 1930 :)
Missuppfattning Anders, det är nyare än 2030 som gäller för plastfönster ;)
 
  • Gilla
  • Haha
G-83 och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara om huset är yngre än 1930 :)
Även på 40, 50 och 60 talet hade man kvar viss stil. Jag sätter nog gränsen för plast vid 1965.

Ett fönster från 70 talet kan nog räknas till när de blev svårare att renovera.
 
J JohanLun skrev:
Även på 40, 50 och 60 talet hade man kvar viss stil. Jag sätter nog gränsen för plast vid 1965.

Ett fönster från 70 talet kan nog räknas till när de blev svårare att renovera.
Före 1935 kan jag sträcka mig :)
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.