TRJBerg
J JohanLun skrev:
Om du tänker på hur mycket värme 220V och 16A kan "skapa" (och är det säkrat 16A kan det troligen leverera lite till utöver det) så inser man snabbt att om den värmen skapas i en kontakt så brinner det duktigt. Dvs troligen kan bilen ladda även med visst spänninsfall och effekten i skarvpunkten räcker ändå till för en rejäl smältning.



1) bättre kvalitet 2) tempövervakad




Problemet är nog inte att de "faller ut" efter en laddning. Utan att det är en gradvis försämring som tillslut i olyckliga fall gör att de smälter. Om en kabel är så dålig att den smälter när den är helt ny, det är torrt och 20 grader - då är sladden nog riktigt dålig... Det räcker ju att 1 av 1000 brinner för att det ska vara allvarligt. Jag håller på endel med att återskapa fel och det är inte alltid lätt. Att det inte brinner för dig betyder inte att det är säkert i alla fall...
Din replik har två problem:
1. Den förutsätter laddning av elbil med därför avsedd kabel. Min fråga var INTE om en sådan situation.
2. Den värmeutveckling du förutsätter är lika giltig för en "orginal/ursprungskabel".
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Din replik har två problem:
1. Den förutsätter laddning av elbil med därför avsedd kabel. Min fråga var INTE om en sådan situation.
2. Den värmeutveckling du förutsätter är lika giltig för en "orginal/ursprungskabel".
jag svarade på din frågeställning
Dvs vad är skillnaden mellan en kontakt som är monterad på en skarvsladd och en kontakt som är monterad på en orginalsladd, allt annat lika?
värmeutvekclingen i en ursprungskabel är lika stor fram till att en temperaturökning detekteras då laddaren bryter strömmen och troligen då stoppar fortsatt brand...
 
TRJBerg
J JohanLun skrev:
jag svarade på din frågeställning


värmeutvekclingen i en ursprungskabel är lika stor fram till att en temperaturökning detekteras då laddaren bryter strömmen och troligen då stoppar fortsatt brand...
Vad i "allt annat lika" är det du inte förstår?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad i "allt annat lika" är det du inte förstår?
Du kan ju inte ta bort en egenskap som laddaren har och jämföra dem,

Allt annat lika så skulle en laddare med avstängt temsäkring vara lika bra eller dålig som samma kvalitet på stickpropp av annat märke.

Allt annat lika varför dör killen utan fallskärm och han med fallskärm överlever?
 
J JohanLun skrev:
jag svarade på din frågeställning


värmeutvekclingen i en ursprungskabel är lika stor fram till att en temperaturökning detekteras då laddaren bryter strömmen och troligen då stoppar fortsatt brand...
Alla mormorsladdare har inte värmesensor. Den jag har laddar med 10A och saknar det...
...den är bara för rena nödfall. Jag har alltid med mig min portabla laddbox om jag vet att jag måste kunna ladda med Schuko (den kan jag ställa på 6A och jag har CEE till Schukoadapter till den)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Alla mormorsladdare har inte värmesensor. Den jag har laddar med 10A och saknar det...
...den är bara för rena nödfall. Jag har alltid med mig min portabla laddbox om jag vet att jag måste kunna ladda med Schuko (den kan jag ställa på 6A och jag har CEE till Schukoadapter till den)
Intressant. Trodde i princip alla hade det... Undrar om de som laddar med lägre ström kan sakna det?

En 12-16A laddare utan tempsensor skulle jag inte ladda bilen med i nån äldre släktings gamla uttag med full kräm... Ställer man ned till 6A känns det rätt tryggt att ladda på de flesta ställen, iallafall om man är vaken och i närheten...
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
TRJBerg
J JohanLun skrev:
Du kan ju inte ta bort en egenskap som laddaren har och jämföra dem,

Allt annat lika så skulle en laddare med avstängt temsäkring vara lika bra eller dålig som samma kvalitet på stickpropp av annat märke.

Allt annat lika varför dör killen utan fallskärm och han med fallskärm överlever?
Brukar du någonsin läsa inläggen du replikerar till?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Brukar du någonsin läsa inläggen du replikerar till?
Jo, men jag har kanske inte läst alla dina inlägg riktade till andra personer också.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Din replik har två problem:
1. Den förutsätter laddning av elbil med därför avsedd kabel. Min fråga var INTE om en sådan situation.
2. Den värmeutveckling du förutsätter är lika giltig för en "orginal/ursprungskabel".
1) vad avser du för situation då?

2) värmeutvecklingen är, om kontakterna är samma tillverkare och lika slitna givetvis lika. (det gör det inte mer säkert att dra 16A ur en schuko-skarv).

Nu är en förutsättning i min fråga att jag jämför med orginalsladdens kontakt. Dvs vad är skillnaden mellan en kontakt som är monterad på en skarvsladd och en kontakt som är monterad på en orginalsladd, allt annat lika?
Så, svaret på din fråga, om din laddare har exakt samma typ av kontakt, lika sliten eller osliten som den kontakt och mötande kontakter som din skarvsladd och uttag har så kommer även värmeutvecklingen att vara lika i båda dessa kontakter. Då kommer temperaturövervakningen bryta även när den oövervakade skarven blir för varm.

Tyvärr är det ett teoretisk resonemang, det kommer aldrig i praktiken att vara så. I de flesta fall kommer skarvkontakten vara av sämre kvalitet och skick.

Ett sätt att komma runt detta är att sätta en CEE kontakt som skarvsladd. Den är av bättre standard och då kommer sannolikt laddarens kontakt brinna före CEE kontakten.

Men detta var väl inte svaret du var ute efter, kanske måste jag läsa ännu längre upp i trådarna för att lista ut vad din frågeställning var?

Återigen, jag har skrivit tidigare i tråden att om en kunnig kompetent person använder kontakter av bra kvalitet som regelbundet kontrolleras så tror jag att det föreligger mycket liten risk att nåt skadas. Men 98% av de jag känner (utanför yrket) är nog inte kompetenta att bedöma detta.

Men i tråden har kommit den synpunkten att skarvsladdar generellt, i jämförelse med endast "orginalsladden", är mer brandbenägna. Just det förstår jag inte.
Om detta är din fråga, så kan jag svara på den. Generellt så är en riktigt bra skarvsladd av bra märke och med rätt märkning nog varken sämre eller bättre än en originalladdare från en kvalitetstillverkare. Problemet är att skarvsladden oftare köps på biltema och laddaren oftare från tex VW eller BMW där de sistnämnda har utförliga tester och kvalitetskontroller och produktansvar som är långt högre än Biltema, Jula, ÖB eller Amazon. Om du köper en skarvsladd från Schneider och en laddare från Alibaba så skulle jag satsa på att laddaren brinner först...
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ska inte behövas. Laddsladden ska meddela vilken ström som är tillåten att dra.
Hur meddelar sladden det?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kanske. Men vad skulle skillnaden vara jämfört med orginalsladden? Den har också samma kontakt.
Kan du utveckla, den som passar bilen eller 230 volts uttaget som är standard, eller är det hur ledaren sitter mot stiften??
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L Larsa Andersson skrev:
Hur meddelar sladden det?
I en laddsladd sitter tydligen en resistor som berättar för bilen vilken ström sladden tål. Tyvärr finns inte samma system i schuko änden, här levereras så mycket säkringen orkar, om så förbrukaren vill ha det...
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
I en laddsladd sitter tydligen en resistor som berättar för bilen vilken ström sladden tål. Tyvärr finns inte samma system i schuko änden, här levereras så mycket säkringen orkar, om så förbrukaren vill ha det...
Resistorn sitter mot laddsladden i laddboxen om man inte har fast kabel. Denna ger den övre gränsen för hur många ampere som laddboxen sedan kan begära av bilen, vilket sedan signaleras medelst pulsbreddsmodulering på en 1kHz fyrkantvåg.

Edit: för mer info läs om j1772 på Wikipedia.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Useful: Hur går det med din impedansuppgift?
Dessutom har jag inga problem att ladda min elbil med 3 skarvsladdar.
Nästa test blir med fem skarvsladdar varav 2 är för inomhusbruk.
Några av skarvsladdarna är från Biltema/Jula.
Vi får se om dom håller måttet!
Provresultaten sent i kväll efter körövningarna!
Vädergudarna bestämde sig för minusgrader och snö.
Återkommer med mitt adHoc-artade test inom kort!
Under tiden går det bra att vila ögonen på framtidens flygresande. Här en liten, kall elmotor på 4000 hästkrafter.
Det blir propellerplan till Mallorca om man ska bevara sitt miljösamvete rent och vitt som kolsyresnö!
 
  • Kvinna presenterar motor vid utställning; informationstavlor och företagslogo synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Ett uppbränt uttag är troligen ingen personskada utan en termisk incident. I några få fall kan det skapa en brand men troligen självslocknar materialen i de flesta fall då plasterna ska (om CE inte betyder China Export) vara självsläckande.

Jag har själv laddat min bil med skarvsladd och mormorsladdare. Men jag tror mig vara mer informerad om risker och teori än "de flesta" varför jag vågar göra det för att jag mitigerar konsekvenserna. Faran tror jag är att folk i gemen inte förstår VAD risken är. Jag har i andra fall försökt förklara elsäkerhetsrisker och tagit mig tid och varit pedagogisk, men det passerar totalt förbi. Folk som inte fattar grundläggande ellära tror något ofarligt är jättefarligt och tvärt om. Därför går det inte att tro att man kan förklara hur det hänger ihop och sen tro att de kommer kunna agera klokt och logiskt med hänsyn till det. Man måste göra det enkelt för sig och säga "ladda inte med gamla uttag eller skarvsladdar". Punkt.
ok Johan. Jag håller med om dina synpunkter om svårigheten att få folk att förstå vad som är skillnad mellan volt och ampere mm men din slutsats är ju ändå restriktiv i den meningen att många väljer bort en ”nödladdningsmetod” som ju fungerar som en backup när det planeras resor med den elbil man vet har en mycket begränsad räckvidd.
Man behöver sin skarvsladd bland när det hittas ett schukouttag på baksidan av någon lagerlokal eller i en till synes ledig carport!
Det råd man kan ge i sådana situationer är ju helt enkelt att hålla koll på uttagets temperatur när man nödladdar sin elbil. Man sitter ju ändå där i bilen och rullar tummarna.
Allt man behöver göra är ju att då och då lägga handet på Schukouttaget!
 
R RogerHql skrev:
ok Johan. Jag håller med om dina synpunkter om svårigheten att få folk att förstå vad som är skillnad mellan volt och ampere mm men din slutsats är ju ändå restriktiv i den meningen att många väljer bort en ”nödladdningsmetod” som ju fungerar som en backup när det planeras resor med den elbil man vet har en mycket begränsad räckvidd.
Man behöver sin skarvsladd bland när det hittas ett schukouttag på baksidan av någon lagerlokal eller i en till synes ledig carport!
Det råd man kan ge i sådana situationer är ju helt enkelt att hålla koll på uttagets temperatur när man nödladdar sin elbil. Man sitter ju ändå där i bilen och rullar tummarna.
Allt man behöver göra är ju att då och då lägga handet på Schukouttaget!
Absolut, som "nödladdare" så har jag själv laddat med en skarvsladd i bra skick och under dagtid.

Problemet är som sagt de som laddar så jämt och med prylar i dåligt skick och utan att själva kunna bedöma vad som är farligt. Då är rådet att ge fan i det bra... för dem...

I de allra flesta fall kommer det funka bra att ladda med skarvsladd, när det går sämre kommer sannolikt bara kontakten att smälta, inget mer hända. Men i något enstaka fall så kan något värre hända.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.