Bono_R Bono_R skrev:
Hej alla shellyfantomer
Jag har en grupp i shellyappen av div shellyprylar. Bl.a två st shelly plugg s där den ena plugg s sitter efter den andra och jag försöker att starta först den ena och sedan den andra men det är bara den första som startar som den ska. Jag har ändrat den andra plug s att starta när den har ström men får inte denna plug s att starta av sig själv när den får ström från den första pluggen.
Någon som har en ide vad jag gör för fel. Själva pluggen startar när jag trycker på startknappen i shellyappen men alltså inte av sig själv i gruppen i shellyappen
Gick det här inlägget att förstå ? Annars fråga så försöker jag förklara på nytt
/B
Svar mig själv, nu fungerar det som jag tänkt men själva knappen i shellyappen förblir vit ring medans övriga blir blå förutom just för den sista shellypluggen. Men det är ju ok så länge allt fungerar
/B
 
Går det inte att koppla så att strömmen inte bryts bryts till den andra pluggen?
 
R
Bono_R Bono_R skrev:
Hej alla shellyfantomer
Jag har en grupp i shellyappen av div shellyprylar. Bl.a två st shelly plugg s där den ena plugg s sitter efter den andra och jag försöker att starta först den ena och sedan den andra men det är bara den första som startar som den ska. Jag har ändrat den andra plug s att starta när den har ström men får inte denna plug s att starta av sig själv när den får ström från den första pluggen.
Någon som har en ide vad jag gör för fel. Själva pluggen startar när jag trycker på startknappen i shellyappen men alltså inte av sig själv i gruppen i shellyappen
Gick det här inlägget att förstå ? Annars fråga så försöker jag förklara på nytt
/B
Du har alltså konfigurerat "power on default mode" till "on" i inställningarna men det fungerar inte? I.s.f. låter det som den är trasig för det är ju inte mer att göra än att konfigurera den till det.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Svar mig själv, nu fungerar det som jag tänkt men själva knappen i shellyappen förblir vit ring medans övriga blir blå förutom just för den sista shellypluggen. Men det är ju ok så länge allt fungerar
/B
Tredje gången gillt, nu blir även denna sista knapp blå men det tar några sekunder. Jag har tydligen varit för snabb och inte gett appen tillräckligt med tid att uppdatera sig.
 
useless useless skrev:
Går det inte att koppla så att strömmen inte bryts bryts till den andra pluggen?
Hej @useless
Jo det går men jag vill ha det i en grupp i shellyappen och är tvungen att använda en förlängningssladd just där plugg 2 sitter då det saknas ett vägguttag just på denna plats. Och det är denna förlängningssladd som styrs av plugg nr 1
 
Plugg 1 behöver väl inte bryta strömmen till plugg 2 för att dom ska kunna vara i samma grupp? Om det går att koppla så att båda pluggarna alltid har ström så kan plugg 2 slås på med en enkel if-sats i plugg 1.
Prylarna funkar och mår bättre om man inte bryter strömmen till dom i tid och otid.
 
  • Gilla
jalmars och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Plugg 1 behöver väl inte bryta strömmen till plugg 2 för att dom ska kunna vara i samma grupp? Om det går att koppla så att båda pluggarna alltid har ström så kan plugg 2 slås på med en enkel if-sats i plugg 1.
Prylarna funkar och mår bättre om man inte bryter strömmen till dom i tid och otid.
Jo jag köper det du skriver men i förlängningssladden sitter det ett antal andra prylar på vägen till plugg 2 som jag vill stänga av typ laddare till datorn mm som jag inte vill ha igång på natten
Och förlängningssladden är en åskväder som är fördelad på tre delar med tvåmeterslängder enellan själva uttagen så det är därför jag vill stänga av allt
När vi ska sova eller åka bort
Men har du något annat förslag på hur jag ska tänka
för att inte behöva stänga av shellyprylarna är jag jättetacksam
 
Ok. Är det vårt att koppla på annat sätt så är det. Då är ju nästa fråga då varför den inte startar i påslaget läge om du har konfigurerat det?
Lite långsökt kanske, men har du testat att vända på pluggen i vägguttaget?
 
K kuse skrev:
Har upplevt lite olika fel på mina. Några har helt enkelt inte funkat alls även vid rätt koppling, en funkade med stack iväg till sådan temperatur att den inte gick att hålla i, roligt dock var att den "funkade" och rapporterade den varma temperaturen
Jag hade tur då, hade en låda jag beställt för länge sen (pratar nog flera år), kopplade in 3st (lödde) och alla funkade perfekt... Mina satt dock i små metallrör med kabelsvansar, altså inte nakna kretsar utan gjorda för att tåla fukt mm...
 
nino nino skrev:
Jadu testat med 4st och 2 får jag det att funka med.
Kom på nu att jag har sånna kabelskor som är för tex rpi, ska nog klämma sånna på kablarna så man får lite mer wago klämmer mot.
Vet inte om det är givarna som är trasiga eller om jag inte lyckades med kontakt i wagon.
Det kan ju som sagt var vara piratkopior eller så är dom känsliga för ESD (Maxims egna borde tåla en del, men piratkopior har säkert inte samma skydd)?
Du får sluta klappa katten och gnugga dig med ballonger när du håller på att koppla.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kan ju som sagt var vara piratkopior eller så är dom känsliga för ESD (Maxims egna borde tåla en del, men piratkopior har säkert inte samma skydd)?
Du får sluta klappa katten och gnugga dig med ballonger när du håller på att koppla.
10pack från Wish så kanske inte så omöjligt att dom var trasiga från start
 
R
nino nino skrev:
10pack från Wish så kanske inte så omöjligt att dom var trasiga från start
Där har du nog svaret. Risk att det är ratade exemplar eller piratkopior.

Att handla billigt blir ofta dyrt :)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Där har du nog svaret. Risk att det är ratade exemplar eller piratkopior.

Att handla billigt blir ofta dyrt :)
Ja man lär sig aldrig... dum som man e :)
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Är det vårt att koppla på annat sätt så är det. Då är ju nästa fråga då varför den inte startar i påslaget läge om du har konfigurerat det?
Lite långsökt kanske, men har du testat att vända på pluggen i vägguttaget?
Hej igen @useless
Jo plugg 2 startar när den får ström men det syns inte i appen förrän efter lite tid. Jag var i ett annat rum när jag skrev mitt första och andra inlägg, det var först när jag skrev mitt tredje inlägg i frågan som jag var i rätt rum och jag såg att allt fungerade som det skulle men som sagt det tog lite tid innan appen också visade att alla prylarna var igång.
Jag är jättetacksam för ideer och hjälp från dig.
/B
 
Det beror på att den ska starta Linux, ansluta till det trådlösa nätverket och meddela shellys molntjänst att den är igång. Det tar någon minut varje gång man har brutit strömmen.
 
  • Gilla
Bono_R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.