nino nino skrev:
Har för mig att jag läst att shelly klarar några meter och 3st givare, en rpi klarar mycket längre och fler än 3 givare och att det beror på strömförsörjningen Men jag kan vara helt ute och cykla
När jag kollade i databladet så verkar man faktiskt kunna skippa matningen helt till sensorn, bara köra med jord och data, så kommer givaren att parasitera på datasignalen och drivas av den. Men då lär det inte gå att ha många givare på bussen.

Jag tänkte mäta in och utgående värme till radiatorer samt på utgången på varmvattenberedaren, så mina kablar är bara ett par dm långa. :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Är det någon som vet varför det inte är specificerat hur PRO 1 ska avsäkras?
 
Blir tokig på addon snart...
Köpte ett 10pack med ds18b20 och jag får in en i appen, hade nyss 2 men råkade öppna wagon och nu är det lögn att få in någon mer..
Är givarna så känsliga så dom går sönder direkt, är det wago som är glapp pga tunna kablar, är det jag som är korkad?
 
R
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Är det någon som vet varför det inte är specificerat hur PRO 1 ska avsäkras?
Vad menar du? PRO 1 klarar max 16A så det blir ju också max styrka på säkringen.
 
D
nino nino skrev:
Blir tokig på addon snart...
Köpte ett 10pack med ds18b20 och jag får in en i appen, hade nyss 2 men råkade öppna wagon och nu är det lögn att få in någon mer..
Är givarna så känsliga så dom går sönder direkt, är det wago som är glapp pga tunna kablar, är det jag som är korkad?
Du får gärna uppdatera hur det går. Ska koppla in några 18b20 om några veckor. Vet att jag hade rysliga problem när jag skulle få till det med en Fibaro universal.
 
D Derbyboy skrev:
Du får gärna uppdatera hur det går. Ska koppla in några 18b20 om några veckor. Vet att jag hade rysliga problem när jag skulle få till det med en Fibaro universal.
Jadu testat med 4st och 2 får jag det att funka med.
Kom på nu att jag har sånna kabelskor som är för tex rpi, ska nog klämma sånna på kablarna så man får lite mer wago klämmer mot.
Vet inte om det är givarna som är trasiga eller om jag inte lyckades med kontakt i wagon.
 
R RoAd skrev:
Ja, en 3EM klarar att mäta strömmen över tre faser.

I en bergvärmepump som inte är varvtalsstyrd är strömförbrukningen samma hela tiden när kompressorn går. Men även på en nyare pump som varierar varvtalet så finns det ju en max-gräns för vad pumpen drar utan el-patronerna på. Så i båda fallen går det du vill göra.

Ett alternativ är annars att koppla in sig på kontaktorn till el-patronerna så ingången på en vanlig shelly 1 blir aktiverad när patronerna är på.
Då ska det in på sw från elpatron?
 
D
Min slutsats när jag kopplade var att de var trasiga vid leverans men nu när jag läser vad du skriver så kan de ju vara rutten kvalitet så att de pajar om man är ovarsam eller kopplar fel.

Kämpa!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kopplade in en sen en till, en funka en inte men jag lyckades blanda ihop dom så klart.

Antar att det inte går att mäta sig till om dom är trasiga?
 
Har upplevt lite olika fel på mina. Några har helt enkelt inte funkat alls även vid rätt koppling, en funkade med stack iväg till sådan temperatur att den inte gick att hålla i, roligt dock var att den "funkade" och rapporterade den varma temperaturen
 
R RoAd skrev:
Vad menar du? PRO 1 klarar max 16A så det blir ju också max styrka på säkringen.
16A tolkar jag är lasten som den klarar att bryta/sluta.
 
R
nino nino skrev:
Då ska det in på sw från elpatron?
Japp.

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
16A tolkar jag är lasten som den klarar att bryta/sluta.
Ja, då ska förstås säkringen vara 16A eller mindre. Jag fattar faktiskt inte vad som är oklart här. Eller är det jag som är supertrög :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hej alla shellyfantomer
Jag har en grupp i shellyappen av div shellyprylar. Bl.a två st shelly plugg s där den ena plugg s sitter efter den andra och jag försöker att starta först den ena och sedan den andra men det är bara den första som startar som den ska. Jag har ändrat den andra plug s att starta när den har ström men får inte denna plug s att starta av sig själv när den får ström från den första pluggen.
Någon som har en ide vad jag gör för fel. Själva pluggen startar när jag trycker på startknappen i shellyappen men alltså inte av sig själv i gruppen i shellyappen
Gick det här inlägget att förstå ? Annars fråga så försöker jag förklara på nytt
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.