Mikael_L
Nja, det är nog 3 eller 4 mm, och det gäller avstånd längs kretskortsyta där galvanisk åtskillnad krävs för skydd från 230V. Med plastomslutna grejer är det en annan femma.
 
Mikael_L
https://elps.tramse.net/kryp.html

Möjligen är det 5-6 mm, för en dubbelisolerad produkt.
Jag är mest svagt bekant med EN61010 som är den harmoniserade standarden för laboratorieprodukter.
Det är inte vanliga konsumentprodukter (home appliance).
 
larsbj larsbj skrev:
Nästan ny Usb-adapter som vår ettåring klarade att bryta av när adaptern satt i vu.
Oavsett brister i laddaren så har ju du brustit i din uppsikt över barnet om det kunnat bryta av en laddare sittandes i ett vägguttag.

 
  • Gilla
  • Haha
HeyJon och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Oavsett brister i laddaren så har ju du brustit i din uppsikt över barnet om det kunnat bryta av en laddare sittandes i ett vägguttag.

  • Lämna aldrig laddare i ett uttag. Barn som kommer åt den kan få ström i sig om de till exempel suger eller biter på sladden.
  • [länk]
Hur man skriver att man inte har barn utan att direkt skriva att man inte har barn... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
arowe17 och 37 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Oavsett brister i laddaren så har ju du brustit i din uppsikt över barnet om det kunnat bryta av en laddare sittandes i ett vägguttag.

  • Lämna aldrig laddare i ett uttag. Barn som kommer åt den kan få ström i sig om de till exempel suger eller biter på sladden.
  • [länk]
Nu va vi i rummet och laddaren användes.
Kan ju aldrig va möjligt att det ska va ok att sälja en grej som blir direkt livsfarligt så lätt.
De flesta hus har ju av någon obegriplig anlednin uttagen vid golvet .
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
J Joakim-E skrev:
Jag har en bekant som jobbar lite extra med att hyra ut ljudanläggningar. Jag hittade en kreativt kopplad "adapter" hos honom.
Det var en 32A-trefashandske (hane), och ut ur handsken dinglade tre stycken 10A enfas-grenuttag i sina respektiva sladdar. Ett grenuttag för varje fas.

"Ibland behövs det lite mer kräm till slutstegen"
Fasiken det bästa jag läst på länge!
 
Hade en kund som jobbade med drift av fastigheter, utav nån anledning skulle jag låna hans slagborr med sladd…
Inget vägguttag i sikte… fick stoppa han när han skulle linda fk runt pinnarna på stickproppen från närmaste elcentral.

Fick förklara att det ej var ok men fick svaret, det gick jättebra förra gången! :)
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ingen fara då den inte används, men självklart ska den vara åtdragen ändå
Lösa saker har en förmåga att börja röra på sig - och ex vis falla ner i huvudbrytaren för en inkommande serviceledning
Gamla, rostiga elanslutningar, isolatorer, ledningar, slitna, i behov av underhåll, otydlig, föråldrad teknik.
och där lyckades lösa en 100 A servicesäkring ca 500 meter bort. Den var ordentligt fastsvetsad där - då var den inte lös längre.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Ingenjören och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Boggi skrev:
Den var ordentligt fastsvetsad där - då var den inte lös längre.
Problem solved !!! :cool: :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Jag gillar särskilt den där utfasningen i skivan för att få plats med det där ojordade uttaget från 60-talet :)
Ja men självklart, man vet ju aldrig när man kan behöva ett extra uttag. Speciellt ett sådant som det är ett helt träningspass att få i en sladd i. :D
 
I ett hotellrum på söder i Stockholm.
Radiator med termostat, rör på vägg, eluttag, trägolv, skuggor, vit sladd, inomhus, ingen person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledning kopplas med skarvklämma mot parkettgolv och vägg, potentiell brandrisk, oprofessionellt elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
lat och 3 till
  • Laddar…
Lågspänning eller klenspänning?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Öppna och känn efter.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Typ 100% garanterat svagström. Jag har aldrig sett annat för termiska ställdon i sådana här sammanhang.

Det verkar som att radiatorn har flyttats lite eller bytts till en mindre, sen blev det ett temporärt snabbfix för att få igång värmen, som glömdes bort sen.
Där det är ihopkopplat med wago, där satt det troligen en liten dosa, och sen en kort ledning upp till ställdonet som satt där före.
Det är min gissning.
När jag (och "styr"-folk i allmänhet) drar sånt här blir det som regel en elqrb 2x1, som är klenare enkelkardelig svagströmskabel som har blå och orange som partfärger.
Här verkar det använts en SKX 2x0,75mm2, vilket kanske är lite udda. Men framförallt om det inte alls är något traditionellt styr inblandat, utan bara lokal reglering med saker från radiator/golvvärmetillverkare så är det inget märkligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Rörig elinstallation med många vajer och skruvanslutningar, dammigt, behov av elektrikers insats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
kwasibengt och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.