A AndersS skrev:
När jag skrev det var det ca 50 inlägg gjorda och i princip den senaste månaden, samt ibland en otrevlig ton.
Att enbart vara registrerad utan inlägg säger inget,;)
Man måste säga ifrån när det känns nödvändigt Anders!
 
Logad Logad skrev:
Irrelevant är det inte. Det handlar om hur lång tid det tar för en säkring att lösa ut. Utlösningsvillkoret är att en säkring ska lösa ut på högst 0,4 sekunder vid full kortslutning mellan fas och jord samt fas och neutral om jordfelsbrytare saknas. Finns jordfelsbrytare kan man tillåta upp till 5 sekunder mellan fas och neutral.

Om förimpedans plus impedams mellan central och uttaget plus skarvsladdens är för hög tar det för lång tid eller rentav inte alls för säkringen att lösa ut.

Om en bil drar mer än vad laddboxen (både fast installerad och klump på sladden) tillåter är det fel på bilen.
Jag är ganska säker på att säkringen struntar i all impedans min vän. Säkringar kör med Ampere oavsett om lasten är reaktiv eller inte!
Men det är klart skarvsladdens impedans är förstås betydande, eller hur? ;-)
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Jag är ganska säker på att säkringen struntar i all impedans min vän. Säkringar kör med Ampere oavsett om lasten är reaktiv eller inte!
Men det är klart skarvsladdens impedans är förstås betydande, eller hur? ;-)
Vad har reaktiv last med det hela att göra? Om motståndet i kabeln är för högt finns det en uppenbar risk att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt vid kortslutning.

"impedans är det elektriska motståndet för en växelström och mäts i SI-enheten ohm"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Jag är ganska säker på att säkringen struntar i all impedans min vän. Säkringar kör med Ampere oavsett om lasten är reaktiv eller inte!
Men det är klart skarvsladdens impedans är förstås betydande, eller hur? ;-)
Själva säkringen bryr si bara om strömmen genom den ja men för att kortslutningsströmmen ska bli tillräckligt hög får inte totala impedansen vara för hög. En skarvsladd med klen area ihop med kontaktresistanser som inte är optimala riskerar att fördröja utlösning eller i värsta fall aldrig lösa ut med farlig varmgång som följd.
 
  • Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
L lbgu skrev:
Så det är enligt dig dumt att dra ut kontakten från saker typ brödrost och vattenkokare? Dessa används ju ofta minst en gång om dagen. Jag har nog alltid varit av uppfattningen att man inte ska lämna sådana saker med kontakten i. Tv-apparater har jag även för mig att det rekommenderats att dra ut sladden då de inte används.
Jag drar aldrig ur kontakter till hushållsmaskiner eller hemelektronik. (Utom möjligen elelement.)
Drar du f ö ur kontakterna till alla bords- och golvlampor också? Eller till din internetrouter etc?
Förefaller mig ett bizarrt liv.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag drar aldrig ur kontakter till hushållsmaskiner eller hemelektronik. (Utom möjligen elelement.)
Drar du f ö ur kontakterna till alla bords- och golvlampor också? Eller till din internetrouter etc?
Förefaller mig ett bizarrt liv.
Saker som brödrost och vattenkokare drar jag faktiskt alltid ut kontakten på. De startas så lätt av misstag att till och med katten kan slå på dem. Varför jag av den anledningen skulle dra ut lampsladden förstår jag inte.
Du måste ha ett rätt enformigt liv om du får det att vara bisarrt ;)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag drar aldrig ur kontakter till hushållsmaskiner eller hemelektronik.
En hel del hushållsmaskiner och hemelektronik förvara undanstuvade hos oss, och då är det rätt naturligt att dra ur kontakten. Exempelvis elvisp, våffeljärn, glassmaskin, kameraladdare, strykjärn och liknande.

Brödrosten drar vi ur för att katterna inte ska rosta "något".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frågan är fortfarande, hur många kontakteringar tål de belastat, resp obelastat?
1000? 5.000? 10.000?
Tål de 1000 med tex 10A belastning blir jag ruggigt imponerad, jag gissar på 10. Tål de 10.000 obelastat så blir jag också imponerad. Jag gissar absolut max 5.000. men standarden verkar kosta pengar, så vi får väl leva i ovisshet...
 
X
useless useless skrev:
Vad har reaktiv last med det hela att göra? Om motståndet i kabeln är för högt finns det en uppenbar risk att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt vid kortslutning.

"impedans är det elektriska motståndet för en växelström och mäts i SI-enheten ohm"
[länk]
Vilket kan vara katastrofalt vid kortslutning mot skyddsjord! Plus som sagt var i brandhänseende.
Här ett diagram som visar ungefärlig max kabellängd. Notera: Avståndet räknas från säkringen till ändpunkten!
Kom ihåg att, enligt diagrammets anvisningar, dividera kabellängden med 2.
Som synes har vi en maximal kabellängd på cirka 30-35 meter för 10 A.
Lägg dätill att du kanske har dålig kontakt på flera punkter (varje skarvpunkt ökar resistensen) så blir det ju definitivt inte bättre.
Angående varmgång så, vill man se hur varmt det kan bli så räcker det med att belasta en normal kabelvinda hyfsat, ihoprullad.Termosäkring är bra, helt klart, och jag har själv råkat lösa ut den då jag inte tänkte på hur varmt det faktiskt blir av 20 meter rullad kabel.
Diagrams för bedömning av spänningsfall, kabelarea kontra max längd och belastningsström, tekniskt dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SS 436 40 00 utg. 2 Bilaga 6D (Sidan 318)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
För att inte kontakten till laddaren passar...?
Ingen raketforskning att byta kontakten!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ingen raketforskning att byta kontakten!
Ja, det lär ju knappast påverka garantin på laddsladden heller... Strålande idé!
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ingen raketforskning att byta kontakten!
Helt trivialt är det inte. I flera fall så sitter det en temperatursensor ingjuten i kontakten som ska bryta laddningen om det blir varmgång. Skadar du den så är det inte säkert att enheten fungerar längre.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om ni nödvändigtvis skall ladda med Schuko, se i alla fall till att hålla ned laddströmmen till 10A, ännu hellre 8A och helst 6A. Vidare så rekommenderar jag kraftigt att spruta in 5-56 (eller motsvarande konkurrerande produkt) i eluttaget åtminstone någon gång per månad. En bra måttstock för att det redan borde ha gjorts är att stickproppen gör trögt att föra in och ta ut.

Använd inte skarvsladdar, det går iofs bra så länge laddströmmen är relativt låg, sladdarna är i bra skick med fräscha kontakter, inte är upprullade osv, men ju längre kabel desto mer resistans. Ju fler skarvar, desto mer resistans. Om ni går till valfri campingplats så ser ni mängder med skräckexempel på hur man inte skall göra. Samma problem har nämligen även de...
Med risk för att vara pekfingergubbe vill jag påstå att den CRC-produkt som lämpar sig för eluttag heter 2-26, inte 5-56!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.