K klimt skrev:
Vore intressant med en källa på detta. En höjning med 10 dB innebär tio gånger högre ljudnivå. Att det upplevs som en fördubbling känns märkligt.
Det är nog bara att Googla, är vedertaget. Är väl inte märkligare egentligen än att ögonen inte upplever spektra linjärt.
 
E etompau skrev:
Låter märkligt. Jag har aldrig hört någon robotklippare låta mer än en svagt surr från klippmotor och framdrivning. Även märkligt att en kommun ger begränsad körtid för en privatägd batteridriven elpryl.

Däremot hör man fortfarande bensindrivna klippare som låter avsevärt mycket mer. Vad skulle en anmälan om en sådan maskin till denna kommun utmynna i månntro?
Om du läser mitt inlägg igen så nämner jag där att den lät riktigt mycket typ uppåt 60 dB vid min tomtgräns, därför beslutades det att max 2 timmar per vecka eftersom den låter lika mycket som en bensindriven.
I övrigt gillar jag om alla mina grannar skulle skaffa elgräsklippare, det är ju jackpot tycker jag.
Tyst och fint, själv har jag två stycken.


E etompau skrev:
Låter märkligt. Jag har aldrig hört någon robotklippare låta mer än en svagt surr från klippmotor och framdrivning. Även märkligt att en kommun ger begränsad körtid för en privatägd batteridriven elpryl.

Däremot hör man fortfarande bensindrivna klippare som låter avsevärt mycket mer. Vad skulle en anmälan om en sådan maskin till denna kommun utmynna i månntro?
Om du använder samma otrevliga ton mot dina grannar som du använder i detta inlägget lär ju det vara du som är den otrevliga grannen.
Det var så här: Jag hörde redan på en fredag ett högt ljud typ en elhyvel eller en Fein, jag trodde det var någon som höll på med något byggnadsarbete men min närmaste granne berättade på söndagen att det var grannen på min andra sida som skaffat en robotgräsklippare. Då hade oljudet pågått hela helgen. Min granne var jättearg och berättade med stora ord om hur jobbigt ljudet var, jag frågade då min granne om vi skulle gå bort och prata med han med gräsklipparen, det vågade han inte. Jag gick över och pratade i lugn ton med grannen och föreslog att han körde den dagtid på vardagar så vi slapp att höra den kvällar och helger. Det vägrade han. En vecka senare (efter ytterligare en helg med oljudet) pratade jag med honom igen och han vägade att göra något åt situationen, då berättade jag att kommer i så fall gå vidare med saken. Hon från miljö och hälsa mätte upp en ljudnivå som var lika hög som en motorgräsklippare därför beslutade hon att den bara fick köras i två timmar i veckan. Detta var längesedan då det nästan bara fanns Husqvarna och de var jättedyra, han hade köpt en från Kina.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter märkligt. Jag har aldrig hört någon robotklippare låta mer än en svagt surr från klippmotor och framdrivning. Även märkligt att en kommun ger begränsad körtid för en privatägd batteridriven elpryl.

Däremot hör man fortfarande bensindrivna klippare som låter avsevärt mycket mer. Vad skulle en anmälan om en sådan maskin till denna kommun utmynna i månntro?
Man kan fundera på vad som hänt om den brummar i 60dB. är den trimmad med en riktig gräsklipparmotor?
 
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Om du läser mitt inlägg igen så nämner jag där att den lät riktigt mycket typ uppåt 60 dB vid min tomtgräns, därför beslutades det att max 2 timmar per vecka eftersom den låter lika mycket som en bensindriven.
I övrigt gillar jag om alla mina grannar skulle skaffa elgräsklippare, det är ju jackpot tycker jag.
Tyst och fint, själv har jag två stycken.




Om du använder samma otrevliga ton mot dina grannar som du använder i detta inlägget lär ju det vara du som är den otrevliga grannen.
Det var så här: Jag hörde redan på en fredag ett högt ljud typ en elhyvel eller en Fein, jag trodde det var någon som höll på med något byggnadsarbete men min närmaste granne berättade på söndagen att det var grannen på min andra sida som skaffat en robotgräsklippare. Då hade oljudet pågått hela helgen. Min granne var jättearg och berättade med stora ord om hur jobbigt ljudet var, jag frågade då min granne om vi skulle gå bort och prata med han med gräsklipparen, det vågade han inte. Jag gick över och pratade i lugn ton med grannen och föreslog att han körde den dagtid på vardagar så vi slapp att höra den kvällar och helger. Det vägrade han. En vecka senare (efter ytterligare en helg med oljudet) pratade jag med honom igen och han vägade att göra något åt situationen, då berättade jag att kommer i så fall gå vidare med saken. Hon från miljö och hälsa mätte upp en ljudnivå som var lika hög som en motorgräsklippare därför beslutade hon att den bara fick köras i två timmar i veckan. Detta var längesedan då det nästan bara fanns Husqvarna och de var jättedyra, han hade köpt en från Kina.
Men det låter som ett enkelt tjänstemanna beslut vilket går att överklaga. Vad jag vet finns inga gränser för en bensindriven klippare.
Frågan är hur det hade stått sig vid en tur i rätten
Om jag hade blivit anmäld av grannen hade jag kört klipparen 2h varje lördag när grannen sitter ute och solar... min egen lilla hämnd.
För det är ingen bästa kompis man får den vägen.
Frågan är hur du bemötte grannen när han så snabbt blir tvär....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man kan fundera på vad som hänt om den brummar i 60dB. är den trimmad med en riktig gräsklipparmotor?
Det var en billig kinaklipparehab hade köpt på nätet.Klippateb var helt ny så det hade inte hänt något.
 
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Det var en billig kinaklipparehab hade köpt på nätet.Klippateb var helt ny så det hade inte hänt något.
intressant 60dB med en elmotor
 
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Om du läser mitt inlägg igen så nämner jag där att den lät riktigt mycket typ uppåt 60 dB vid min tomtgräns, därför beslutades det att max 2 timmar per vecka eftersom den låter lika mycket som en bensindriven.
I övrigt gillar jag om alla mina grannar skulle skaffa elgräsklippare, det är ju jackpot tycker jag.
Tyst och fint, själv har jag två stycken.




Om du använder samma otrevliga ton mot dina grannar som du använder i detta inlägget lär ju det vara du som är den otrevliga grannen.
Det var så här: Jag hörde redan på en fredag ett högt ljud typ en elhyvel eller en Fein, jag trodde det var någon som höll på med något byggnadsarbete men min närmaste granne berättade på söndagen att det var grannen på min andra sida som skaffat en robotgräsklippare. Då hade oljudet pågått hela helgen. Min granne var jättearg och berättade med stora ord om hur jobbigt ljudet var, jag frågade då min granne om vi skulle gå bort och prata med han med gräsklipparen, det vågade han inte. Jag gick över och pratade i lugn ton med grannen och föreslog att han körde den dagtid på vardagar så vi slapp att höra den kvällar och helger. Det vägrade han. En vecka senare (efter ytterligare en helg med oljudet) pratade jag med honom igen och han vägade att göra något åt situationen, då berättade jag att kommer i så fall gå vidare med saken. Hon från miljö och hälsa mätte upp en ljudnivå som var lika hög som en motorgräsklippare därför beslutade hon att den bara fick köras i två timmar i veckan. Detta var längesedan då det nästan bara fanns Husqvarna och de var jättedyra, han hade köpt en från Kina.

Du tror inte att det är du som är lite känslig om du tycker att hans inlägg innehöll en otrevlig ton? För jag tolkar inget otrevligt i hans inlägg :p:thinking:
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
intressant 60dB med en elmotor
Någonting som snurrar fort och går emot något lite grann varje varv kan nog ge rätt störande ljud.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
intressant 60dB med en elmotor
Vet vi säkert att det var en elmotor? Kanske något liknande en Spider ILD02? :surprised:
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter märkligt. Jag har aldrig hört någon robotklippare låta mer än en svagt surr från klippmotor och framdrivning. Även märkligt att en kommun ger begränsad körtid för en privatägd batteridriven elpryl.

Däremot hör man fortfarande bensindrivna klippare som låter avsevärt mycket mer. Vad skulle en anmälan om en sådan maskin till denna kommun utmynna i månntro?
Om min granne drog igång bensinklipparen varannan timme dygnet runt, så hade jag nog inte väntat på att kommunen kom:) Stor skillnad på kontinuerligt störande ljud. Vissa robotklippare låter en hel del. De flesta runt 55-60db. Vilket snabbt klingar av om man har några meter till den. Men till skillnad mot värmepumpen, så envisas i alla fall min klippare att tidvis gå intill grannes tomtgräns ganska ofta. Så då kan ju även 55db bli störande om man har en altan vid tomtgräns. Vissa modeller väsnas dock avsevärt mer än tex Husqvarna.

råd och rön skrev bla om robomov "Det är inte den mest tystlåtna robotgräsklipparen på marknaden. Ljudnivån ligger på 74 decibel, vilket ungefär motsvarar ljudnivån på en dammsugare." Denna fick dock i övrigt bäst i test

Så även en elklippare kan nog bli lite irriterande i vissa fall. Som med allt, det gäller att välja rätt produkt på rätt plats. TS sits med endast 7m mellan husen gör ju att man behöver tänka ett varv till. Det har grannen nog inte gjort, av okunskap eller för att han bara fokuserat på att hans hus skall tillgodoses, och sen inte beaktat vad det innebär för omgivningen. Mest troligt okunskap. Lärdom kan kosta:)

För TS del tycker jag det är rätt att ställa krav, om nu ljudnivåerna visar sig vara markant över gränsvärden. Grannen har ju dessutom gjort ett försök, så initialt har han ju inte varit avigt inställd. men däremot verkar han backa när det blir jobbigt/dyrt. Därav är en mätning vettigt. Då går det dels klargöra om man kan ställa krav. Och sen finns det ett tydligt mål att jobba mot. Om nivån behöver sänkas 10-15 db, så kommer grannen sannolikt behöva hjälp av en akustikkonsult som kan beräkna vad som krävs vid tomtgräns, eller byta till ett betydligt tystare aggregat.
 
Som "surgubbe" skulle jag sätta upp ett "bullerplank" som riktar tillbaka ljudet till grannen. :strong::ok:
 
K klimt skrev:
Vore intressant med en källa på detta. En höjning med 10 dB innebär tio gånger högre ljudnivå. Att det upplevs som en fördubbling känns märkligt.
har jobbat med ljud i ett par decennier nu. Detta är väl förankrade fakta:)
Enkelt uttryckt det krävs en dubbling av effekten för att höja ljudnivån med 3db.
Samtidigt krävs det ca 10db för att örat skall uppfattad et som en dubbling. Men det är för att vi är ett riktigt dåligt instrument:)
För att uppnå en upplevd dubbling, så kan man därför säga att effekten som tillförs behöver vara ca 10ggr högre.

Mao behövs det 100W för att få ut 90db ur en högtalare, så behövs det 200w för 93, 400 för 96db, 800W för 99db, osv.

Fakta
Ljudnivå (kursnavet.se)
 
  • Gilla
so112358 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet vi säkert att det var en elmotor? Kanske något liknande en Spider ILD02? :surprised:
Finns alltid nån som är värre:crysmile::crysmile:
 
Det skulle vara intressant att se spektrum på störningen också. Är det buller eller högre frekvenser som stör? Mätning i dBA skär ju bort en del lägre frekvenser jämfört med dBC, och en stor fläkt ger väl kanske mer buller ifrån sig.

https://i.ytimg.com/vi/UJxVDYXaFzs/maxresdefault.jpg
 
H
H Hellre än bra skrev:
Vi bor i ett villakvarter med 7 meter mellan husen.
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.

Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.

Vad kan jag göra?

Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Vad är det för märke på värmepumpen?
Går det att få bilder?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.