47 176 läst · 322 svar
47k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
Medlem
· Västernorrland
· 2 050 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 050 inlägg
Nej, det är ingen laddare, därav skrev jag det inom citat. Det är en kontrollenhet som kommunicerar med bilens ombordladdare.R RogerHql skrev:
Som en del av kommunikationen är att indikerar för laddaren i bilen hur många ampere ombordladdaren får dra.
Medlem
· Västernorrland
· 2 050 inlägg
Vad är, enligt spec, antalet kontakteringar (utan last) ett shuko ska klara? Utan att ha specar framför mig är min magkänsla att tex ett kontaktdon i en bil klarar 20 kontakteringar, ett usb uttag 1000 kontakteringar. Jag kunde gissa ett shuko har nåt liknande , 1000?
Irrelevant är det inte. Det handlar om hur lång tid det tar för en säkring att lösa ut. Utlösningsvillkoret är att en säkring ska lösa ut på högst 0,4 sekunder vid full kortslutning mellan fas och jord samt fas och neutral om jordfelsbrytare saknas. Finns jordfelsbrytare kan man tillåta upp till 5 sekunder mellan fas och neutral.R RogerHql skrev:
Om förimpedans plus impedams mellan central och uttaget plus skarvsladdens är för hög tar det för lång tid eller rentav inte alls för säkringen att lösa ut.
Om en bil drar mer än vad laddboxen (både fast installerad och klump på sladden) tillåter är det fel på bilen.
J JohanLun skrev:
1000 gånger låter otroligt lite. Bara mitt uttag ovanför diskbänken som jag mest använder till brödrost och vattenkokare används minst tre gånger dagligen (blir minst sex ggr om man räknar att man sätter i kontakt och sen tar ut igen) , oftast fler. Så bara där är jag uppe i över 1000 ggr/år.
Det är här som diskussionen även tar upp kvalite på material och sedan effekt som belastar under längre tid med ev. värmeutveckling. Värmen kan göra så att kontaktbleck i uttag tappar spänst och börjar ge dålig kontakt, osv. Våra köksredskap ger inte den belastningen under långtid.L lbgu skrev: