A
H Hellre än bra skrev:
Vi bor i ett villakvarter med 7 meter mellan husen.
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.

Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.

Vad kan jag göra?

Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Hur mycket ljud har du på samma plats när värmepumpen är avstängd?
 
Mobilen ger ingen vetenskaplig bild såklart men som fingervisning räcker det absolut för att se om man bör gå vidare med ärendet.

Om fläkten brummar med ett tonbärande ljud är gränsvärdena ännu lägre, i synnerhet om det är hörbart inomhus.

Det är just det konstanta brummet i samma ton som blir hälsovådligt till slut. Tror alla kan känna igen sig i när man vistats i en miljö där ett sådant ljud plötsligt upphör, och man först då inser att man gått och varit spänd och hur den spänningen släpper.
 
H Hellre än bra skrev:
Vi bor i ett villakvarter med 7 meter mellan husen.
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.

Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.

Vad kan jag göra?

Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Jag ringde kommunens miljökontor efter att han hade köpt en billig robotgräsklippare som lät som fan. De kom dit och mätte med egen ljudmätare, det visade sig att den lät så mycket att de sa att den bara fick köras 2 timmar i veckan. Mao han fick lägga ner den.
 
  • Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Jag ringde kommunens miljökontor efter att han hade köpt en billig robotgräsklippare som lät som fan. De kom dit och mätte med egen ljudmätare, det visade sig att den lät så mycket att de sa att den bara fick köras 2 timmar i veckan. Mao han fick lägga ner den.
Du är omtyckt bland dina grannar förstår jag.
frågan är var det avundsjukan som lät eller var det gräsklipparen? Vad sa domstolen om det hela?
 
Det står en held el info på flera kommunsidor om just detta, tex Information om luftvärmepumpar - Marks kommun

Det man bör fokusera på är ljudet pumpen får lov att avge vid tomtgräns, mao 40db på samtliga kommuner jag skummat hittills. Hur mycket ljud man hör inomhus beror på bakgrundsljud, frekvenser, husets konstruktion mm. Grannen är inte ansvarig för hur huset är ljudisolerat tex. Så om man potentiellt skulle störas även vid en nivå som är godkänd vid tomtgräns. Så får man kanske själv åtgärda fönster etc. Om du klagar så är det Grannen som skall komma in med kvalificerad mätning. (Krävs säkert någon rimlighet, och kanske besök av kommunen innan han åläggs detta.)

Hade varit intressant att veta vad granne har för luftvärmepump. Då kanske man kan få fram en gissning på vad den avger för ljudtryck, och åtminstone få till en rimlig gissning hur det ligger.

Har du något fabrikat och helst modell på ute delen? Är du säker på att det är en luft-luft värmepump. Rätt ovanligt med dubbla utblås. Kan det vara en Luft/vatten, mer vanligt. men pekar på en ordentligt kraftig modell oavsett.

Ljud utomhus klingar förenklat av med ca 6db vid dubblat avstånd. Säkert mindre när det är tät bebyggelse som kan reflektera mer. Då tappar den ca 6db vid 2m, och ytterligare 6db vid 4m. Här borde vi kommit in en bit på din tomt redan. Om Utedelen har 60 dba, kan säkert vara betydligt högre om det är en industrimaskin, eller budgetpump han köpt (Produktblad och verklighet kan dessutom skilja men det ger en fingervisning), Då borde nivån vara 48dba någon meter in på din tomt. Vilket är på tok för högt. Skulle den ligga på 50dba, vilket skulle innebära att det är en rätt tyst modell för sin storlek. Vilket TS definition av "diselkraftverk" talar mot, så skulle motsvarande resonemang vara 38dba, vilket ju då är inom ramen.
Att rikta om fläkten men låta den stå kvar på samma ställe ger säkert lite dämpning av vissa frekvenser. Men andra är nog mindre riktningskänsliga så enda sättet att komma ner är att verkligen dämpa ljudet, tex med ett riktigt bullerplank. eller byta till en mindre tystare pump. Blir ju riktigt känsligt med ert korta avstånd.


Boverkets regler för nybyggnation av ljudnivåer inomhus borde inte vara relevanta. Så länge inte grannen tillför mer ljud än vad som är tillåtet vid tomtgräns...
 
  • Gilla
Rörkrökarn skåne och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Naturvårdsverkets riktlinjer är att det vid tomtgränsen får vara max: 40 dB(A) på natten. 45 dB(A) på kvällen.
Och de kommunala föreskrifterna säger ofta 40db oavsett tid.
 
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Jag ringde kommunens miljökontor efter att han hade köpt en billig robotgräsklippare som lät som fan. De kom dit och mätte med egen ljudmätare, det visade sig att den lät så mycket att de sa att den bara fick köras 2 timmar i veckan. Mao han fick lägga ner den.
Låter märkligt. Jag har aldrig hört någon robotklippare låta mer än en svagt surr från klippmotor och framdrivning. Även märkligt att en kommun ger begränsad körtid för en privatägd batteridriven elpryl.

Däremot hör man fortfarande bensindrivna klippare som låter avsevärt mycket mer. Vad skulle en anmälan om en sådan maskin till denna kommun utmynna i månntro?
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vad skulle en anmälan om en sådan maskin till denna kommun utmynna i månntro?
Att man bara får köra den 2 timmar i veckan...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Snailman
so112358 so112358 skrev:
Ja det är såklart rejält mindre (halva styrkan) än 50 dB. Rimligt såklart.
? 40 och 50 dB skiljer ju tio dB.

en fördubbling av ljudets effekt innebär 3 dB höjning av ljudnivån
Så förstår inte hur du kom fram till en halvering, 9 dB mindre hade varit en åttondel i ljudnivån.
 
Redigerat:
Silver78 Silver78 skrev:
Om det endast är du som blir störd i ett helt villaområde så är frågan om det är värt att bråka för något som kommer ta massor av din tid för att få rätt.
Med tanke på att pumpen verkar stå närmast TS så är det väl troligt att han är mest drabbad. Varför skulle TS tycka det är ok bara för att grannar längre bort inte störs?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
L lbgu skrev:
Med tanke på att pumpen verkar stå närmast TS så är det väl troligt att han är mest drabbad. Varför skulle TS tycka det är ok bara för att grannar längre bort inte störs?
Citat:
Om det inte finns några reflekterande föremål i närheten, så avtar ljudnivån från en enstaka ljudkälla utomhus med 6 dB per fördubbling av avståndet till ljudkällan.
 
L lbgu skrev:
Med tanke på att pumpen verkar stå närmast TS så är det väl troligt att han är mest drabbad. Varför skulle TS tycka det är ok bara för att grannar längre bort inte störs?
Det var inte frågeställningen jag ville förmedla. Hur ett ljud uppfattas som en olägenhet är inte så enkelt som mätetal av styrka, resonans och frekvens. Det ger endast en vägledning. När man uppför bullerplank vid väg så har man ett mätetal på bullernivå men det som är viktigast är hur många som klagar. Om tillräckligt många klagar så är det en olägenhet som behövs åtgärdas. I det här fallet TS den enda som störs. Det ger en indikation på att det kommer kräva väldigt mycket energi för att få rätt mot sin granne. Då är frågan om det är värt det. Jag skulle i allafall inrikta mig på att försöka anamma grannens goda vilja som ett första steg.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det var inte frågeställningen jag ville förmedla. Hur ett ljud uppfattas som en olägenhet är inte så enkelt som mätetal av styrka, resonans och frekvens. Det ger endast en vägledning. När man uppför bullerplank vid väg så har man ett mätetal på bullernivå men det som är viktigast är hur många som klagar. Om tillräckligt många klagar så är det en olägenhet som behövs åtgärdas. I det här fallet TS den enda som störs. Det ger en indikation på att det kommer kräva väldigt mycket energi för att få rätt mot sin granne. Då är frågan om det är värt det. Jag skulle i allafall inrikta mig på att försöka anamma grannens goda vilja som ett första steg.
Jag delar inte den uppfattningen. Det är skillnad mellan diffust vägbuller, som kommer från en nytta vi alla har att kunna transportera oss, och ett enskilt aggregat som bara är till nytta för ägaren. I det senare fallet har samhället ställt upp normer som bör följas. Det är naturligt att det bara är en som klagar om det var finns en granne, och åtgärder bör ändå vidtas så att det inte är störande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
? 40 och 50 dB skiljer ju tio dB.

Så förstår inte hur du kom fram till en halvering, 9 dB mindre hade varit en åttondel i ljudnivån.
Fast människor uppfattar normalt en sänkning med 10 dB som en halvering i ljudstyrka och en höjning med 10 dB dom en fördubbling. "Upplever" är alltså nyckelordet här.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
so112358 so112358 skrev:
Fast människor uppfattar normalt en sänkning med 10 dB som en halvering i ljudstyrka och en höjning med 10 dB dom en fördubbling. "Upplever" är alltså nyckelordet här.
Vore intressant med en källa på detta. En höjning med 10 dB innebär tio gånger högre ljudnivå. Att det upplevs som en fördubbling känns märkligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.