Du har jobbat på som en tok! Bra kämpat!

Kan bara svara på din första fråga. Svaret är generellt nej. Med en undersökning på plats av kunnig person kan man möjligen gissa nivåförändringar över tid, men som sagt är grundvatten i berg oförutsägbart. Nivådata är för en hydrogeolog som rälsen för ett tåg: utan det kan man inte åka och man vet inte vart resan kommer ta en...

Å andra sidan har du din dränering som verkar sätta en högsta nivå? Vatten kommer troligen inte magiskt tryckas upp under ditt hus högre än dräneringen, det vill ju fortsätta rinna neråt. Så om berget är någorlunda homogent under och nedanför ditt hus gissar jag att det är typ max nivå som det är. Någon annan här kanske har en bättre gissning dock?
 
G Genomklok skrev:
atten kommer troligen inte magiskt tryckas upp under ditt hus högre än dräneringen,
Det verkar ju vara precis det som händer här.
 
Ett tips när du nu ska byte avloppsrör, kommer fram till den punkten där det går under källarväggen. Avloppet om det är kommunalt så lutar alltid mot gatan. Kan du få dit en 16 mm PEMslang på något sätt , Kanske behöver du såga lite berg och knäcka. Du ska då komma ner på en nivå som är ca 5 - 6 cm underden högsta som blir av sig självt. Går det tro, det blir till att väga in alla pucklar som som, det är inte så noga med rakheten på slangen , bara att det är nedförsbacke
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det verkar ju vara precis det som händer här.
dröneringen ligger ca 30cm under golvnivån. Vattnet ligger nu ca 40-45cm under. Så än så länge är dräneringen 10-15cm över vattennivån.
 
J jonaserik skrev:
Ett tips när du nu ska byte avloppsrör, kommer fram till den punkten där det går under källarväggen. Avloppet om det är kommunalt så lutar alltid mot gatan. Kan du få dit en 16 mm PEMslang på något sätt , Kanske behöver du såga lite berg och knäcka. Du ska då komma ner på en nivå som är ca 5 - 6 cm underden högsta som blir av sig självt. Går det tro, det blir till att väga in alla pucklar som som, det är inte så noga med rakheten på slangen , bara att det är nedförsbacke
Du tänker så jag dränerar ut en del av vattnet via avloppet ?

jag har haft en tanke på om man skulle kunna nöja sig med att dränera ut på så låg nivå som är rimligt. Kanske inte går att dränera från lägsta punkten men kanske 15 cm upp, så vattnet aldrig når en viss högsta nivå. Men det bygger på att vattnet samlas på ett ställe, riktigt så är det tyvärr inte men det går ju att lösa, men det är stora variationer i höjd på berget, än så länge ca 60cm mellan högst och lägsta punkten.
 
liten uppdatering efter att ha suttit i telefon halva dagen :)

Pratat med en hydrogeolog. Det mesta jag tar med mig därifrån var i princip att sprickorna i berget ligger ytligt och är oftast små => innehåller små volymer och svarar snabbt på nederbörd etc. Han rekommenderade därför att pumpa ut vattnet ofta och hålla koll på nivån. Den borde minska. Sedan kan man se när och hur snabbt den kommer tillbaka.

Snackade med firman som gjorde dräneringen. Han sa att man änvänt isodräns säkerhetsduk för att förhindra vatten att komma in p.g.a. förväntat stort vattentryck. Det förklarar varför ingen vatten kommer från dräneringen nu då den fukt som kommer inifrån är så liten att den hanteras i isodränen. Han tycker det allt som oftast står vatten i berg eller andra grunder och det är inget problem i sig, men att det så klart är bra att få bot det om det går smidigt eller förhindra att det går högt upp. Han föreslog Makadam 8-16, Isodrän 100mm, byggplast, Isodrän 100mm, 100mm betongplatta med golvvärme. Då kan fukten inifrån diffusera ut i översta isodränlagret och ut via väggarna som i sin tur har isodrän utanför sig. Och fukten underifrån kommer inte upp via kapilärbrutande isodrän och då byggplasten. Pumpgrop tänker han kan vara en bra "nödlösning" vid höga nivåer men menade att nivån som jag har nu är lugnt. IOM att dräneringen ligger 30cm under golnivå innebär det att om grundnivån sticker underkant nedersta isodrän så kommer den också nå dräneringsröret och därmed inte stiga mera.

Ville bara skriva av mig för att spara tankarna och för att dela med mig :)
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Helt rätt. Det kan vara ett rätt stort jobb att få till en avrinning när det finns berg med djupa dalar.Antongen med självfall ( bäst ) eller med pump ( sämre ) som det kanske behövs ett larm på om den stannar/pajar
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Parrallelt med att jag vilar och fortsätter vart det är bäst att sätta en pumptgrup och hur jag kommer vidare ö.h.t. har jag kommit fram till att jag borde komma igång med att förstärka upp grunden. Min tanke är att förstärka upp den p.g.a ett antal orsaker.

  • En del vatten kommer utifrån, under dränering och under grunden, kan jag gjuta igen den delen så kanske vattnet stannar på andra sidan alt. Går upp till dräneringen.
  • Utfyllnaden under grunden är typ sand/lera => håller mycket fukt. Tänker att iom att grunden endast är 20cm hög så kommer den kunna suga fukt därifrån (!?!) (betong är väl kapillärt ca 50cm
  • Finns risk för att den är/blir underminerad då jag kommer ha ca 10 cm som innan var motfyllt med sten/jord nu blir motfyllt med isodrän. (golv 10cm, isodrän 20 cm gör att underkant isodrän är 10 cm under grundens underkant). Tänker att det kanske finns risk för underminering?
Så här ser läget ut
Grävd grop i betong med markeringar för olika djup. Rör och stödpelare syns vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag funderar på att göra är
- Dubba in armeringsjärn i bef. grund som bockas ner mot berget
- Dubba in amreringsjärn i berget som går rakt upp
- Najja fast 1-2 horisontella järn

Grävning inne i byggnad, synliga rör, grusig och lerig mark, konstruktionselement markerade med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjuta ca 12-15cm extra grund, vibbra som fan.

Min stora tanke nu är. Finns det risk för sättningar när jag ev. Gräver ur den gamla motfyllnaden för grunden? Även om jag tar det i 50cm bitar ? det hade blivit ett jävla pill med formar då.
 
Några tankar på förstärkning av grunden?

Griper jag efter halmstrån ? eller är det bara att kavla upp armarna och sätta igång ?
 
Ingen som svarat. Gör som du ritat , ankra järn i berget och gjut som en balk, behöver inte vara mer 15 cm tjock.
Om det går så se till att berget är så rent son möjligt. Betong fäster inte på berg, så om det vill komma vatten där nu så kommer det att krypa mellan berg och betong. Prima berget om du kan minst 3 ggr och det går att blanda lite fin sand i primern så fäster betongen lite bättre.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen som svarat. Gör som du ritat , ankra järn i berget och gjut som en balk, behöver inte vara mer 15 cm tjock.
Om det går så se till att berget är så rent son möjligt. Betong fäster inte på berg, så om det vill komma vatten där nu så kommer det att krypa mellan berg och betong. Prima berget om du kan minst 3 ggr och det går att blanda lite fin sand i primern så fäster betongen lite bättre.
Tack för svar.
Jag har hittills gjort som på bilderna. Sedan horisontell armering, blir nog 2 st 12mm järn. Tvättade av berget med högtrycken och fick det förvånansvärt rent. Dammsuger av det innan jag primar inför gjutningen sedan och hoppas på det bästa.

om jag inte sagt det redan tänkte jag gjuta med finjas vattentäta betong (eller motsvarande).
 
  • Konstruktionsarbete: synliga armeringsjärn, grov betongvägg, grusig grund, delvis grävd jord, installationsarbete påbörjat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hörn av en rå källare med synliga armeringsjärn och grundstenar, vatten och lerig jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande nu med all snö som kommit och som smälter. Tänker att det blir ett perfekt läge att se hur högt nivån stiger. Svårt att se att det blir mer vattentryck än 40cm snö som smälter bort på några dagar.

just nu så är nivån ca 30cm under golvnivå. Återkommer.
 
  • Gilla
Genomklok och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen som svarat. Gör som du ritat , ankra järn i berget och gjut som en balk, behöver inte vara mer 15 cm tjock.
Om det går så se till att berget är så rent son möjligt. Betong fäster inte på berg, så om det vill komma vatten där nu så kommer det att krypa mellan berg och betong. Prima berget om du kan minst 3 ggr och det går att blanda lite fin sand i primern så fäster betongen lite bättre.
Någon speciell typ av primer? googlar man runt lite så verkar det finnas för olika syften. I kontaktytan mot betongen i gamla grunden vill jag inte ha vattentätt iom att tanken är att fukt inifrån behöver kunna komma ut någonstans.
 
Vanlig primer som används vid flytspackling duger bra, Har du järn kvar så sätt några på tvären innanför dom som sitter i berget, najas ca 7 cm upp. Då bir det starkare
 
Pga tunnelbygge i närheten så får jag min energibrunn kontrollerad och då mäter de avstånd från mark ner till grundvattnet. På min fastighet diffar det ca en meter mellan lägst (Oktober) och högst (jan/feb).
Så att ha 30cm tillgodo är lite väl snålt. Brunn och pump är nog det som gäller för dig om dina förhållanden påminner om mina.
Linjediagram och histogram som visar vattenstand och nederbörd över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.