Oj vilken otur. Krya på dig :)
 
Vad sa sjukgymnasten?
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Vad sa sjukgymnasten?
Efter att den gick av igen? När den gick av ringde jag mottagningen direkt, fullkomligt fullpumpad av adrenalin. De bokade en tid dagen efter och sade åt mig att ta en alvedon.

Tio minuter senare ringde sjukgymnasten upp. Han sade att han trodde att det var ett skämt när de sade det till honom. Så han delade nog inte kirurgens uppfattning att det är normalt.

Idag har jag opererats, tredje gången gillt (två operationer blev inställda i sista stund, dvs när jag i princip låg på bordet).

Nu väntar tre nya, fräscha månader på kryckor, sedan är det bara att ställa sig på tå och hoppas på det bästa
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Åsa Lund
Tråkigt att höra om din hälsena!
Gissar att du går fördriver tiden med planering och materialval nu?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tråkigt att höra om din hälsena!
Gissar att du går fördriver tiden med planering och materialval nu?
Tack. Ja, jag har ju caddat upp ritningarna för ut/ombyggnad. Jag har också skickat in dem till kommunen för en snabb titt (inte en ansökan alltså) och handläggaren tyckte att det såg bra ut.

Så bygglovsritningarna är i princip klara, men av naturliga skäl väntar vi med att söka.

Men nu har jag börjat med ritningar för el, vent, nätverk osv. Inte för att följas slaviskt, utan mest för att se till att jag inte glömmer något.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
ska du gjuta fler rum i källaren? Gedigt gjort, funderar göra något liknande med vår 50-tals källare eller bara byta avloppen och klinka, får se om det är värt med golvvärme eller inte.
 
oscarwww oscarwww skrev:
ska du gjuta fler rum i källaren? Gedigt gjort, funderar göra något liknande med vår 50-tals källare eller bara byta avloppen och klinka, får se om det är värt med golvvärme eller inte.
Jo, det blir två gjutningar till i källaren. När jag har fixat in det nya värmesystemet så skall det gamla pannrummet fixas till, och sedan om ett långt tag så skall badrummet där nere göras om också.

När jag väl gör något så vill jag göra det ordentligt :)
 
  • Gilla
Pierre Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Tänkte bara meddela att jag fortfarande lever. Får upp en notis nu när jag svarar om att tråden har varit inaktiv i två år... Men arbetet har inte stått still för det. En del har ändå hänt sedan sist.

För det första så har vi blivit tre i familjen, så nu har man en liten hjälpreda (snart). För det andra så är jag på fötterna igen, det blev totalt sex månader på kryckor. Jag är ju inte som jag var innan men tillräckligt för att kunna jobba på iaf.

Någon gång när jag får tummen ur och laddar över bilderna till datorn så skall jag uppdatera tråden med vad som hänt sedan sist, men som en liten teaser så är det väl i princip det här:

- Hantverkare har varit här och lappat igen taket (det var när jag fortfarande gick på kryckor, så jag är ursäktad)
- Jag har installerat bergvärme.
- Jag har bilat ur och gjutit ytterligare ett rum i källaren.
- Jag putsat några av väggarna i källaren.
- Jag har satt upp ett par innerväggar i källaren.
- Jag har klinkrat två rum i källaren.
- Jag har rivit ner allt innertak i källaren och glesat för det nya.
- Jag har byggt ny trappa och staket till balkongen (som ändå skall rivas).
- Jag har bytt en hel del vattenrör, vartefter de har börjat läcka.
- Men framför allt, vi har fått startbesked för tillbyggnaden vi tänkte göra!

Förhoppningsvis uppdaterar jag igen inom två år!
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Hm, känner att det är dags att jag uppdaterar lite här så vi kan komma ikapp. Det har nämligen börjat hända lite grejer här äntligen. Det blir tyvärr inte så detaljerat eftersom jag har varit förskräckligt dålig på att ta bilder.

Hur som helst så har jag alltså bilat ur och gjutit ytterligare ett rum i källaren, nämligen det gamla pannrummet. För att kunna göra det var jag naturligtvis tvungen att ersätta den gamla oljepannan så jag tog och köpte mig en bergvärmepump på blocket och installerade den. Det ser kanske inte så elegant ut, men det verkar fungera än så länge. Jag installerade också en 500 liters acktank för pumpen att jobba mot då den är på 11 kW vilket kanske egentligen är lite mycket för husets nuvarande storlek.

Sedan var det bara att börja bila och gräva. Jag behöll väggen så länge som möjligt för att minska dammspridningen.
Källarutrymme under renovering med synliga rör och kablar, öppen dörr och råa betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan rök väggen också.
Oorganiserat källarrum under renovering med synliga rör, kablar, grus och rivet tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören rullades vidare, avlopp drogs, cellplast lades... Jag gjöt upp en liten klack kring skorstensfundamentet också.
Renoverat källarrum med isolering, kablar och rör, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet gjöts i två omgångar för att få lagom storlek på gjutningarna. Det här gjorde jag själv med några kompisar och svågern.
Byggarbetsplats i källare, exponerade tegelväggar, armeringsjärn, verktyg, konstruktion pågår, ojämnt golv, synlig vvs-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källare under renovering, vatten på golvet, tegelväggar, rör, delvis stängt golv, arbetsverktyg, konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra gjutningen:
Renovering, betonggolv som hälls, byggplats, källare, verktyg och konstruktionsmaterial, arbetsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering pågår, våtrum, nygjuten betonggolv, träplanka som gångbana, källarutrymme, verktyg, byggmaterial utspritt, oavslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr så blev det inte fullt så bra som det ser ut på bilderna. Det blev lite ojämnt, så jag har slipat lite och sedan får jag kanske flytspackla upp de värsta svackorna innan jag lägger klinker. Inte hela världen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, känner att det är dags att jag uppdaterar lite här så vi kan komma ikapp. Det har nämligen börjat hända lite grejer här äntligen. Det blir tyvärr inte så detaljerat eftersom jag har varit förskräckligt dålig på att ta bilder. Alltid samma skit. Gjut en centimeter under och flytspackla sedan. Det är inte värt att försöka gjuta exakt.

Hur som helst så har jag alltså bilat ur och gjutit ytterligare ett rum i källaren, nämligen det gamla pannrummet. För att kunna göra det var jag naturligtvis tvungen att ersätta den gamla oljepannan så jag tog och köpte mig en bergvärmepump på blocket och installerade den. Det ser kanske inte så elegant ut, men det verkar fungera än så länge. Jag installerade också en 500 liters acktank för pumpen att jobba mot då den är på 11 kW vilket kanske egentligen är lite mycket för husets nuvarande storlek.

Sedan var det bara att börja bila och gräva. Jag behöll väggen så länge som möjligt för att minska dammspridningen.
[bild]

Sedan rök väggen också.
[bild]

Rören rullades vidare, avlopp drogs, cellplast lades... Jag gjöt upp en liten klack kring skorstensfundamentet också.
[bild]

Golvet gjöts i två omgångar för att få lagom storlek på gjutningarna. Det här gjorde jag själv med några kompisar och svågern.
[bild]
[bild]

Andra gjutningen:
[bild]
[bild]

Tyvärr så blev det inte fullt så bra som det ser ut på bilderna. Det blev lite ojämnt, så jag har slipat lite och sedan får jag kanske flytspackla upp de värsta svackorna innan jag lägger klinker. Inte hela världen.
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, känner att det är dags att jag uppdaterar lite här så vi kan komma ikapp. Det har nämligen börjat hända lite grejer här äntligen. Det blir tyvärr inte så detaljerat eftersom jag har varit förskräckligt dålig på att ta bilder.

Hur som helst så har jag alltså bilat ur och gjutit ytterligare ett rum i källaren, nämligen det gamla pannrummet. För att kunna göra det var jag naturligtvis tvungen att ersätta den gamla oljepannan så jag tog och köpte mig en bergvärmepump på blocket och installerade den. Det ser kanske inte så elegant ut, men det verkar fungera än så länge. Jag installerade också en 500 liters acktank för pumpen att jobba mot då den är på 11 kW vilket kanske egentligen är lite mycket för husets nuvarande storlek.

Sedan var det bara att börja bila och gräva. Jag behöll väggen så länge som möjligt för att minska dammspridningen.
[bild]

Sedan rök väggen också.
[bild]

Rören rullades vidare, avlopp drogs, cellplast lades... Jag gjöt upp en liten klack kring skorstensfundamentet också.
[bild]

Golvet gjöts i två omgångar för att få lagom storlek på gjutningarna. Det här gjorde jag själv med några kompisar och svågern.
[bild]
[bild]

Andra gjutningen:
[bild]
[bild]

Tyvärr så blev det inte fullt så bra som det ser ut på bilderna. Det blev lite ojämnt, så jag har slipat lite och sedan får jag kanske flytspackla upp de värsta svackorna innan jag lägger klinker. Inte hela världen.
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, känner att det är dags att jag uppdaterar lite här så vi kan komma ikapp. Det har nämligen börjat hända lite grejer här äntligen. Det blir tyvärr inte så detaljerat eftersom jag har varit förskräckligt dålig på att ta bilder.

Hur som helst så har jag alltså bilat ur och gjutit ytterligare ett rum i källaren, nämligen det gamla pannrummet. För att kunna göra det var jag naturligtvis tvungen att ersätta den gamla oljepannan så jag tog och köpte mig en bergvärmepump på blocket och installerade den. Det ser kanske inte så elegant ut, men det verkar fungera än så länge. Jag installerade också en 500 liters acktank för pumpen att jobba mot då den är på 11 kW vilket kanske egentligen är lite mycket för husets nuvarande storlek.

Sedan var det bara att börja bila och gräva. Jag behöll väggen så länge som möjligt för att minska dammspridningen.
[bild]

Sedan rök väggen också.
[bild]

Rören rullades vidare, avlopp drogs, cellplast lades... Jag gjöt upp en liten klack kring skorstensfundamentet också.
[bild]

Golvet gjöts i två omgångar för att få lagom storlek på gjutningarna. Det här gjorde jag själv med några kompisar och svågern.
[bild]
[bild]

Andra gjutningen:
[bild]
[bild]

Tyvärr så blev det inte fullt så bra som det ser ut på bilderna. Det blev lite ojämnt, så jag har slipat lite och sedan får jag kanske flytspackla upp de värsta svackorna innan jag lägger klinker. Inte hela världen.
 
TRJBerg
Imponerande jobb!
Lite nyfiken, apropå grundvattennivån: är det möjligt att dränera/leda bort (större mängder av) vatten? Eller omöjliggör tomtens placering det?
 
En pumpgrop löste grundvattenproblemet hos mig iallafall. Källaren hade stått i vatten vår och höst i minst 14 år före.
 
M
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, känner att det är dags att jag uppdaterar lite här så vi kan komma ikapp. Det har nämligen börjat hända lite grejer här äntligen. Det blir tyvärr inte så detaljerat eftersom jag har varit förskräckligt dålig på att ta bilder.

Hej, bra jobb där. Jag har har genomfört ett liknande ganska komplext spa-projekt i källare i ett äldre hus, även där användes det gamla pannrummet. Gällande murstocken, används inte kanalerna aktivt för ventilation rekommenderas de att på något sätt vara inkopplade för att reducera fuktuppbyggnad på insidan.

Vi byggde ett fuktstyrk kanalfläktsystem för att snabbt kunna vädra ut fukten i rummet, fungerade mkt bra, det gick även att manuellt öka ventilationen i styrka mha en separat tyristor. Vi installerade också ett vattenburet värmesystem, via bergvärme, med en speciallösning för att kunna underhållsvärma på ex. sommaren, en årstid som mkt väl kan vara fuktig i en källare. Men, med dessa ganska genomtänkta lösningar till trots uppstod ändå lite fukt längst ner på murstocken. Troligen "sögs" det upp underifrån genom sulan, då den delen vanligtvis inte är isolerad, alt. uppstod kondensbildning i murstockens kanaler (fanns 6st), fukt som sakta rinner ner till botten. En "fuktegris" uppstår då successivt, efter c:a ett halvår började ytfärgen släppa just längst ner vid golvet och en decimeter upp.

Man bör därmed vara medveten om att det krävs ett underhåll nertill på stocken, därför bör man överväga att inte kakla, istället måla med en färg som andas och enkelt kan underhållsmålas (om din murstock inte ingår i duschzonen, då krävs andra lösningar).

Det är problematiskt att bygga bort fuktproblemet i en murstock utan att tillföra rejält med värme (det är just ett överskott av värme som krävs, vilket ett pannrum naturligt alltid hade förr). Behövs värme går det att tillföra, ex. genom att koppla på ett värmepaket på kanalerna (men ofta går alla kanalerna ner till källaren, så det krävs en hel del finurlighet för att knyta ihop det smart), alt. kanske bygga en design-lösning där en eldkassett installeras för att underhållsvärma emellanåt, då blir stocken rejält uppvärmd, plus att det skapar fin mys-faktor.

Hoppas ni hittar en fungerande lösning. Lycka till och krya på dig.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Imponerande jobb!
Lite nyfiken, apropå grundvattennivån: är det möjligt att dränera/leda bort (större mängder av) vatten? Eller omöjliggör tomtens placering det?
Tackar! Jodå, det skall nog gå. Jag återkommer till det lite senare!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G Geatki skrev:
En pumpgrop löste grundvattenproblemet hos mig iallafall. Källaren hade stått i vatten vår och höst i minst 14 år före.
Ja, det kommer nog bli en lösning med en pumpbrunn utanför huset just nu i alla fall, sedan skulle jag på sikt vilja få till en lösning utan pump.
 
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.