pacman42 pacman42 skrev:
Det skickas över med en pulsbreddsmodulerad signal på 12V (som sänks ned av bilen till 9V när bilen är inkopplad och till 6V/3V när bilen laddar).

Som sagt, jag har byggt egen laddbox. Tråd finns i forumet.
Ok, laddaren som medföljer bilen kallas "Nödladdare" så den ska man inte använda dagligen och jag kan förstå om den har begränsningar. Men om RAV4 generellt inte bryr sig om denna säkerhetssignal så är det ju värre. Vore intressant att veta om andra råkat ut för samma sak med RAV4 eller om det råkar vara så att jag bara haft otur med mina laddare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får inte bättre värmeavledning per automatik med mer metall.

Båda testas med överström tills de når topptemperatur.
Blå plasthållare sönderfaller; trasig svart plastic, skadad metallstycke; mekanisk skada; på vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, blå plastdel, två hål, gula inslag, oskarp bakgrund, del av leksak eller föremål, färgglatt, konstruktionsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kan det bli med en yrkeselektriker som installerar!
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mattan01 skrev:
[bild] [bild]

Så kan det bli med en yrkeselektriker som installerar!
Som sagt, när friktionen ökar så tar man 5-56. Det finns inget material (annat än guld och ett par till dyra alternativ) som skyddar bra mot korrosion.
 
S
anders07 anders07 skrev:
Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.

Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.

[bild]

Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.

Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
Vaddå "metallbygeln" bortbränd
 
S SNf skrev:
Vaddå "metallbygeln" bortbränd
Metallblecket som ligger an mot stickproppen.
 
S
B BJohan skrev:
Ok, jag har laddat massor med 10 A och skarvsladd. Jag har aldrig sett några skador eller att något känts varmt. Jag började försiktigt med 6A och 8 A vid några laddningar. När allt verkade ok ökade jag till 10 A.

Däremot har jag varit med om en brand i ett uttag utomhus när motor- och kupévärmare gick. Grannen ringde på och sa "det brinner!". Plasten i uttaget brann. Där kunde garaget ha brunnit ner.

Kanske det kan vara skillnad på olika uttag och skarvsladdar? Det är ju när man sparat på dimensioner på ledare som det kan bli varmt.
Det gäller att ha sitt elmaterial i gott skick. Det hjälper inte att komponenterna är specade för 16A
om resten inte tål 10A, eller inte är skötta.
Ja det är skillnad på olika kablar. Sen är det många som kliver eller kör över kabeln. Det är klart att dess kvalitet påverkas..
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Metallblecket som ligger an mot stickproppen.
Vad menar du??
Det finns metallstift som förs in i hylsor och
på ömse sidor sitter kontaktbleck som ser till all jordledaren får kontakt strax innan man för in stickproppens ledare/metallstift. Syftet är att anslutningen först skyddsjordas och sen kopplas ledarna in.
 
S SNf skrev:
Vad menar du??
Det finns metallstift som förs in i hylsor och
på ömse sidor sitter kontaktbleck som ser till all jordledaren får kontakt strax innan man för in stickproppens ledare/metallstift. Syftet är att anslutningen först skyddsjordas och sen kopplas ledarna in.
De flesta uttag består av två metallblrck som är krökta så att de tillsammans bildar en hylsa. TS har redan berättat att det ena av dessa är bortbränt och att det andra inte hsde kontakt med stiftet.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta uttag består av två metallblrck som är krökta så att de tillsammans bildar en hylsa. TS har redan berättat att det ena av dessa är bortbränt och att det andra inte hsde kontakt med stiftet.
Ok, denna info fanns inte med i vår konversation.
 
TRJBerg
anders07 anders07 skrev:
Kan vara, jag är elektriker (eller egentligen elmaskinist utbildad) sen grunden (början 90-tal) men har jobbat med IT bara sen slutet av 90-talet så rätt ringrostig på elektriker grejerna.

En okulär översyn såg det bra ut i övrigt, kablar med rätt dimensioner, JFB i undercentral och jämt spridda förbrukare på säkringarna men jag skruvade inte upp något annat än uttaget...
Inne i uttaget satt klämskruvar bra och inget i övrigt att anmärka på (ja, förutom det sönderbrända blecket då).

Uttaget är urkopplat och "isolerat" och han ska ta dit elektriker och montera nytt uttag på andra sidan så laddkabeln når utan skarvsladd.
När du pratar om det "sönderbrända blecket", vad exakt är det du syftar på?
 
Det såg varmt ut!
Om man behöver ladda via Schuko så gäller det att minimera antal övergångar samt se till att det inte ligger för många laster på samma säkring.

sen är det bra att se till att ha en laddkabel med temperaturövervakning likt denna från Volvo. ”Laddströmmen reduceras om temperaturen i stickkontakten blir för hög”
Länk: https://www.volvocars.com/se/suppor...ltsbatteri/temperaturovervakning-av-laddkabel
 
TRJBerg
Anekdot:
För många år sedan när jag hade uppvärmningsproblem i mitt hus (lång historia) använde jag 2-3 2000W elelement kopplade till uttag i kök och intilliggande hall. (Huset byggt 1995.)
Som situationen var var de på konstant/timmar.
Rätt snart gick automatsäkringen, men tror 2 elelement på 2000W gick att använda samtidigt.
Säkringen för uttagen var på 10A.
(Enligt dok i elskåp går säkringen till uttag i kök, hall och vardagsrum.)
Numera används aldrig elelement i huset. Men jag säkrat upp till 13A av andra orsaker.
 
prototypen prototypen skrev:
Sådär såg stickpropp och uttag till morsans frysbox, långt under 10A så det behöver inte bero på strömmen.

sedan undrar jag vad det är för skillnad på en 1,5 mm2 skarvsladd och en 1,5 mm2 kabel spikad på väggen….
Man pratar ju om svagaste länken, men länkarna är lika hela vägen.
Protte
Ju fler inkopplingspunkter ju större resistens. I övergången mellan en fast kabel till en sladd är resistansen högre än i en torix. Och som bekant resistans ger värme. Ju högre resistans ju varmare med högre belastning. Sen blir det inte bättre med biltema.
 
G Gizmodos skrev:
Vet inte om det är någon säkring i denna laddare (ingen man kommer åt utan är skruva isär laddaren iaf) men uttagets säkring är ju på 16A så där är det inga problem. Den svaga punkten är laddaren.

Motsvarande sker när jag laddar på jobbet från en 16A laddstolpe. Ställer jag bilen på MAX laddar den med mer än 16A tills laddstolpens säkring går. Jag vet inte om det bara är för Toyota som det är så men elektrikern som jag talade med på jobbet trodde de flesta bilar fungerade så.

Det är alltså viktigt att hålla koll på vilken ström man verkligen laddar med. Laddare och bilar kan vara dummare än man tror.
Själv föredrar jag ”dumma” laddare så man vet vad det är som händer.
Tex skruvar du upp din Toyotaladdare till 25 A och säkringen är på 16 så har du full koll på vad som kommer att hända.
Man gör alltså inte det.
Det finns säkert någon siffra i laddningsövervakningen i din Toyota som talar om hur många ampere/kW laddaren trycker in i ditt batteri. Har du kollat manualen?
 
Redigerat:
[QUOTE annars ser det bra ut, i..[/QUOTE]

Hur gärna jag än vill, kan kag inte påstå att det på något sätt ser bra ut..:worried:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.