Nissens Nissens skrev:
Vill man inte begripa, så gör man inte det heller…
Nej det är ju tydligt...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Helt obegriplig slutsats.
Det är ett par, tre st här som ständigt dissar Plejd.. i en Plejd tråd… de platsar väl inte i Schneider och Shelly trådarna antar jag…
Rent principiellt förstår jag inte vad det skulle hjälpa att undanhålla negativ information om en produkt som tråden handlar om. Det är en tråd, inte en sekt.
 
A
Nu ska ni få höra från verkligheten. :)

Slängde in Plejd när vi gjorde om elen på nedervåningen. Är fullständigt ointresserad av att ha något "smart" hem med en massa modermodem och Wifi-junk och Home Assistant och allt vad det heter. Har sökt med ljus och lykta efter tillämpningar för det vore skoj att hållas med... men det är ju bara så meningslöst annat än i rekreationssyfte - i MITT tycke.

Tillbaka till Plejd då, varför valde jag det? Jo, för att...

1. Jag kunde avsevärt minska den mängd spårning som krävdes för att få ihop elsystemet. Trappkoppling blir t.ex. svinaktigt simpelt.
2. En 4-åring kan installera det - tokenkelt är det.
3. Och så den enda "smarta" tillämpningen - dubbelklick på brytare vid ytterdörr för att släcka alla lampor när någon går hemifrån. Tog 2 minuter att sätta upp.

Det här till en i sammanhanget obetydlig merkostnad.

När jag färdigställer ovanvåningen blir det Plejd igen. Sen kommer jag inte ägna en tanke åt mitt elsystem under resten av mitt liv.
 
  • Gilla
köpthusvadnu och 3 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Rent principiellt förstår jag inte vad det skulle hjälpa att undanhålla negativ information om en produkt som tråden handlar om. Det är en tråd, inte en sekt.
Nej, det håller jag absolut med om. Det är bra med olika perspektiv.
Men några här har tydligt konsekvent sagt att de inte gillar Plejd alls, de skulle aldrig köpa det. Det blir ju lite märkligt att de då ständigt är inne i rena Plejd trådar. Jag skulle aldrig gå in i en Shellytråd och såga Shelly, det skulle inte ge speciellt mycket…
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
yoloboi skrev:
Nu ska ni få höra från verkligheten. :)

Slängde in Plejd när vi gjorde om elen på nedervåningen. Är fullständigt ointresserad av att ha något "smart" hem med en massa modermodem och Wifi-junk och Home Assistant och allt vad det heter. Har sökt med ljus och lykta efter tillämpningar för det vore skoj att hållas med... men det är ju bara så meningslöst annat än i rekreationssyfte - i MITT tycke.

Tillbaka till Plejd då, varför valde jag det? Jo, för att...

1. Jag kunde avsevärt minska den mängd spårning som krävdes för att få ihop elsystemet. Trappkoppling blir t.ex. svinaktigt simpelt.
2. En 4-åring kan installera det - tokenkelt är det.
3. Och så den enda "smarta" tillämpningen - dubbelklick på brytare vid ytterdörr för att släcka alla lampor när någon går hemifrån. Tog 2 minuter att sätta upp.

Det här till en i sammanhanget obetydlig merkostnad.

När jag färdigställer ovanvåningen blir det Plejd igen. Sen kommer jag inte ägna en tanke åt mitt elsystem under resten av mitt liv.
Jag tror att du är representativ för den stora mängden Plejd kunder. Det skall vara enkelt och bara fungera.
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Nåja, det är ju bara att konstatera att @Nissens är ett riktigt fanboy av Plejd, som bara kan repetera om ett börsvärde som är helt ointressant när det kommer till användaren. Jag menar, långt efter alla andra presenterar de en smartplug, som är dubbelt så dyr som alla andra. Och dessutom tycker att det är en stor framgång.
Visst, Plejd kan tända en lampa, och gör det säkert jättebra, men där tar det stopp
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nåja, det är ju bara att konstatera att @Nissens är ett riktigt fanboy av Plejd, som bara kan repetera om ett börsvärde som är helt ointressant när det kommer till användaren. Jag menar, långt efter alla andra presenterar de en smartplug, som är dubbelt så dyr som alla andra. Och dessutom tycker att det är en stor framgång.
Visst, Plejd kan tända en lampa, och gör det säkert jättebra, men där tar det stopp
Dubbelt så dyr och ändå en storsäljare...
 
F foppa skrev:
Dubbelt så dyr och ändå en storsäljare...
Det säger inte så mycket. Självklart biter man ihop och köper Plejd om man ändå råkar ha det installerat i huset. Vad man hade valt annars är en annan fråga.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det säger inte så mycket. Självklart biter man ihop och köper Plejd om man ändå råkar ha det installerat i huset. Vad man hade valt annars är en annan fråga.
Varför "råkar "du ha det i huset?
 
F foppa skrev:
Varför "råkar "du ha det i huset?
Som redan nämnt flera gånger i tråden så verkar det vara vanligt att elektrikern erbjuder sig att installera Plejd hos typ alla som anlitar elektriker. Eftersom "det inte kostar speciellt mycket extra" så säger säkert en stor del ja utan att riktigt veta vad som installeras. Så plötsligt har man det i huset.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Som redan nämnt flera gånger i tråden så verkar det vara vanligt att elektrikern erbjuder sig att installera Plejd hos typ alla som anlitar elektriker. Eftersom "det inte kostar speciellt mycket extra" så säger säkert en stor del ja utan att riktigt veta vad som installeras. Så plötsligt har man det i huset.
Så först "lurade"elektrikern på dej ett gäng odugliga plejd puckar trots att du e så kallad "nörd".
Sen rusade dom hem till dina föräldrar och "lurade" dem med?
Visserligen är "vi" elektriker snabba, men någon jävla kommunikation hade ni väl?
 
F foppa skrev:
Så först "lurade"elektrikern på dej ett gäng odugliga plejd puckar trots att du e så kallad "nörd".
Sen rusade dom hem till dina föräldrar och "lurade" dem med?
Visserligen är "vi" elektriker snabba, men någon jävla kommunikation hade ni väl?
Jag menade mer generellt. Jag har inga Plejd. Mina föräldrar blev inte lurade. Men det är ju helt klart så att om Plejdsystemet hade varit dyrare hade de aldrig installerat det utan det blev mer som en bonus. Jag säger inte att det är ett dåligt system, bara väldigt begränsat. Och att många får det installerat utan att egentligen har efterfrågat det.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Dubbelt så dyr och ändå en storsäljare...
Det blir ju lätt så när elektrikern målar in kunder i ett hörn
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur många i din familj klarar av att konfigurera och använda den ”användarvänliga” appen du pratar om?
Återigen missar du helt poängen. De behöver inte konfigurerar nånting. Ingen separat app, ingen konfiguration. Oavsett om det är en lampa från ikea, diskmaskin från Siemens, wallplug från Fibaro.

Det är enkelhet. Separata appar för nedlåsta system är inte enkelhet.
 
yoloboi skrev:
När jag färdigställer ovanvåningen blir det Plejd igen. Sen kommer jag inte ägna en tanke åt mitt elsystem under resten av mitt liv.
Samma resonemang som "640kb RAM-minne räcker åt alla" eller när mormor sa för 20 år sen "den här tv:n ska jag ha resten av mitt liv, det finns ingen chans att det någonsin kommer en bättre".

Att år 2022 låsa in sig i ett proprietärt system är inget annat än rent vansinne.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.