Jag har månadsmätning från min elnätsleverantör.
Jag orkar inte vända ut och in på mig själv för att använda elen vid rätta tider,
Jag har hus, jobb och barn att tänka på. Kostar det extra så får det väl göra det, iallafall som det ser ut nu.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Detta går också att läsa på Vattenfalls webbsida:

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering.
Vi har precis fått elen ansluten till vår tomt och mätaren inkopplad. Är det nån här som vet om timavläsning är standard på nya mätaren eller något man aktivt måste välja? (Vattenfall är nätägare)
 
  • Haha
Dayangel
  • Laddar…
L larsha1 skrev:
Detta går också att läsa på Vattenfalls webbsida:

[länk]


Vi har precis fått elen ansluten till vår tomt och mätaren inkopplad. Är det nån här som vet om timavläsning är standard på nya mätaren eller något man aktivt måste välja?
Så jäkla snyggt. Jag har nog blivit kallad både det ena och det andra när man påstått att alla kommer bli forcerade på dessa avtal vartefter mätarna byts ut. Alla elbolag har vidare såklart förnekat att så är fallet också. Förneka aldrig en bra magkänsla, det är inte svårt att skita när arslet är fullt som man brukar säga.
 
  • Gilla
  • Haha
ch75 och 3 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Jag har månadsmätning från min elnätsleverantör.
Jag orkar inte vända ut och in på mig själv för att använda elen vid rätta tider,
Jag har hus, jobb och barn att tänka på. Kostar det extra så får det väl göra det, iallafall som det ser ut nu.
Tror du att det skulle bli dyrare för dig om du hade timprisavtal? Eller är det mer att du skulle känna dig stressad av känslan av att det kostar olika mycket att förbruka vid olika tider?
 
S Skopan skrev:
Tror du att det skulle bli dyrare för dig om du hade timprisavtal? Eller är det mer att du skulle känna dig stressad av känslan av att det kostar olika mycket att förbruka vid olika tider?
Låt någon med timprisavtal vittna om det blivit lika eller billigare efter byte, jag har iaf sett någon givet att de behållt samma vanor.
 
L larsha1 skrev:
Detta går också att läsa på Vattenfalls webbsida:

[länk]

Citat:
Om din bostad är timavläst eller blir timavläst under avtalstiden övergår Rörligt elpris med månadspris till Timpris utan föregående avisering.
Jag tror inte det är så enkelt? Jag har haft timavläsning via kommunens elnätsbolag och Vattenfall som elhandelsleverantör sen jag flyttade in i huset 2016 och alltid haft rörligt månadsmedelpris.

Elmätare som klarar timavläsning har funnits i säkert tio år, så det är inget nytt som kräver ett mätarbyte.
 
  • Gilla
Shippo och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Tror du att det skulle bli dyrare för dig om du hade timprisavtal? Eller är det mer att du skulle känna dig stressad av känslan av att det kostar olika mycket att förbruka vid olika tider?
Jag tror faktiskt inte att det skulle bli dyrare för oss egentligen, inte säkert iallafall.
det är nog som du säger mer en känsla av stress kanske, känns inte aktuellt som det är nu.
 
  • Gilla
Skopan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elmätare som klarar timavläsning har funnits i säkert tio år, så det är inget nytt som kräver ett mätarbyte.
Precis, min tidigare mätare klarade också timmätning.
Dom nya som kommer nu har HAN-port.
Porten, som också kallas för kundport eller kundgränssnitt, är ett myndighetskrav. Senast år 2025 ska alla mätare i Sverige ha en HAN-port. Porten tillåter kunden att i nära realtid ta ut mätvärden om sin egen elanvändning.
 
F
L Leif i Skåne skrev:
Då kan man debitera effekt-pris = månadens högsta effektuttag bestämmer priset :crysmile:

Hur menar du? Vänligen utveckla.
 
F
H Hampus55 skrev:
Så länge dem har ändrat till timpris så spelar det ingen roll vilket bolag man byter till. Det kommer ALLTID bli timpris.
Och vilken teori baserar du det på?
 
F
D Dilato skrev:
[länk]
Jag vet vad effekttariff är, jag har haft det i över ett år. Jag var nyfiken på Leifs åsikter om det då han, baserat på det han skriver, har tveksam koll på vad det är.
 
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Jag har varnat för elpris ett tag nu. Okloka kilowatt-jägare får nu sitta med den sura karamellen långt ned i strupen. Skyll er själva timprisare.
 
Ni som plötsligt har fått timpris hos Vattenfall, har någon av er elmätare utan HAN-port?

Vi har nämligen en lite äldre elmätare utan HAN-port men med timmätning som syns på Mina sidor. Vi har Vattenfall för både el och nät, men verkar fortfarande ha rörligt månadspris.
 
R
T tracker skrev:
Då får man verkligen hoppas att dom med elbil betalar infrastrukturen som krävs för laddstolpar.
Det är ju som att säga att de som äter pizza ska betala för infrastrukturen som krävs för pizzaugnar. Det gör de ju förstås genom att köpa pizza (vissa lagar förvisso bara egen pizza).

Och vad har detta med diskussionen om rörligt eller timbaserat elavtal att göra?
 
  • Haha
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.