R Rkarlsson skrev:
Så långt det går bör vi ju försöka undvika allt det står prc på.

Undrar hur många som egentligen vet hur lätt det är för det landet att exportera massor av skitprodukter hit, men ska man exportera till det landet och sälja så är det så extremt noga att de begär ut allt om produkten från början till slut.
Ja, plus alla tekniksamarbeten = tekniköverföring... Smart av kineserna att utnyttja enskilda företags kortsiktiga optimeringar.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju en sådan där bil utan bagageutrymme. Funkar dåligt för oss med hundar som inte får plats i en handväska......
Ja attans vad litet det var, 300l! Det är ju som en småbil…

Du får väl skaffa en e-berlingo då så får du 1m3 bagage ;) En kollega som föder upp hundar kör en sådan fast diesel. Gott om plats för alla och väldigt bekväm säger hon. Men inte 4WD förstås ;)
 
hsd
R Rkarlsson skrev:
Så långt det går bör vi ju försöka undvika allt det står prc på.

Undrar hur många som egentligen vet hur lätt det är för det landet att exportera massor av skitprodukter hit, men ska man exportera till det landet och sälja så är det så extremt noga att de begär ut allt om produkten från början till slut.
Som tex mobiltelefon, de allra flesta kommer från prc - även iPhone
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja attans vad litet det var, 300l! Det är ju som en småbil…

Du får väl skaffa en e-berlingo då så får du 1m3 bagage ;) En kollega som föder upp hundar kör en sådan fast diesel. Gott om plats för alla och väldigt bekväm säger hon. Men inte 4WD förstås ;)
Exakt. En Berlingo är ju precis drömbilen!

Allvarligt talat, detta är just problemet. Utbudet är smalt och de variationer i modeller osv som vi är vana vid finns inte, ännu. Alla bilar är ungefär likadana, mediumstorlek och små bagageutrymmen. De som inte är det är istället svindyra. Modelx, EX90, Polestar 3. En vanlig svenne-banan volvokombi verkar dröja ett tag till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Exakt. En Berlingo är ju precis drömbilen!

Allvarligt talat, detta är just problemet. Utbudet är smalt och de variationer i modeller osv som vi är vana vid finns inte, ännu. Alla bilar är ungefär likadana, mediumstorlek och små bagageutrymmen. De som inte är det är istället svindyra. Modelx, EX90, Polestar 3. En vanlig svenne-banan volvokombi verkar dröja ett tag till.
Ha då får du nog vänta förjäves. Som det ser ut så har Volvo inga planer på någon svennebanan kombi.
 
E Elajomannen skrev:
Ha då får du nog vänta förjäves. Som det ser ut så har Volvo inga planer på någon svennebanan kombi.
Det kommer säkert någon v90-liknande pryl på nya plattformen inom några år. Men, det är ju lite mode i att allt ska vara små-suvar nuförtiden och jag är inte så intresserad av det. Biltypen passar mig inte eftersom bagaget är för litet.
 
M
jonas.o jonas.o skrev:
Varför köpa en NY bil? Köp en begagnad från 1990-talet! Snart noll i skatt och byggd för hålla och kunna repareras av normalmedlemmen på Byggahus (givetvis får man ju läsa på lite när man lagar bromsar tex men svårt är det inte).

Beroende på hur man kör per år skulle nog miljöförstörelsen av nytillverkning kunna överskrida CO_2 utsläpp från en äldre bil.

Cykel och distansarbete är också miljövänligt :)
Jag har ledsnat på att meka så jag försöker hålla mig med hyffsat nytt. Sedan gillar jag säkerheten på nya vagnar. Att reparera en nyare bil är betydligt enklare än en äldre vet jag av egen erfarenhet. Sedan verkar kvalisorten vara betydligt bättre ju nyare bil man har, även detta har jag fått erfara av egen erfarenhet.

Cykla till jobbet hade varit drömmen, slippa ha bilen öht. Men med +4 mil enkel väg till arbetet och varierande arbetsplatser så är det svårt. Hemmaarbete hade varit najs, tyvärr kräver mitt arbete fysisk närvaro.
 
M
V valleb skrev:
Så du tycker att man skall skrota en bil som är från -2019.
Varför skulle man skrota en bil som är 3 år eller äldre? Varför tror du folk har råd med det?

Förstår inte resonemanget, det är ju inte så att det är en rättighet att man skall få köra runt i en ny bil. Och hur länge är en bil ny? När skall man byta den för att det ska löna sig och för vem skall det löna sig.

Har man miljötänk så tycker jag att man kan sträva efter att göra så bra som man kan efter dom förutsättningar man har, och det är rätt så stor skillnad mellan personer (familjer) på vad man kan göra.

Det är bara min åsikt.
Skrev jag skrota en bil från 2019? Tror inte det väl! Vad jag menade är att ju nyare bil ju bättre miljöklassning osv. har den. 2019 införde man malusskatt på diesel och bensindrivna bilar vilket gör att dom flesta bilar nyare än så disklassifieras av många pga. skatten.

Naturligtvis är det ingen rättighet att äga en bil. Men när man i dagens samhälle konstant hävdar att vi ska minska klasskillnaderna i samhället så bidrar ju bla. malus till det motsatta. Nu när man tog bort bonusen på elbilar så blir det ju ännu mer segregerat att åka miljöpolitiskt korrekt.
 
wildeside wildeside skrev:
Nya regeringen förväntas städa upp på 1-2 månader vad den gamla regeringen har ställt till med under dom gångna åren.
Lär ju inte vara den nya regeringens fel att Räntor, el, mat mm går upp i pris och inflationen rusar.
Det kan omöjligt vara den nya regeringens fel.
Tja, förra regeringen var ju tvungen att regera på nuvarande regeringens budget...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Att reparera en nyare bil är betydligt enklare än en äldre vet jag av egen erfarenhet.
What? Jag tycker precis tvärtom. Snart går det väl inte ens att byta torkarblad utan dyrbar datorutrustning... Bromsklossar kräver i alla fall det i vissa fall redan nu.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det kommer säkert någon v90-liknande pryl på nya plattformen inom några år. Men, det är ju lite mode i att allt ska vara små-suvar nuförtiden och jag är inte så intresserad av det. Biltypen passar mig inte eftersom bagaget är för litet.
Ja och kommer det något sådant så vill de förmodligen ha 900 000 kr och uppåt för den.

Nej Volvo är körda som svennebanan bil:rofl:
 
M Markarbetaren skrev:
Skrev jag skrota en bil från 2019? Tror inte det väl! Vad jag menade är att ju nyare bil ju bättre miljöklassning osv. har den. 2019 införde man malusskatt på diesel och bensindrivna bilar vilket gör att dom flesta bilar nyare än så disklassifieras av många pga. skatten.

Naturligtvis är det ingen rättighet att äga en bil. Men när man i dagens samhälle konstant hävdar att vi ska minska klasskillnaderna i samhället så bidrar ju bla. malus till det motsatta. Nu när man tog bort bonusen på elbilar så blir det ju ännu mer segregerat att åka miljöpolitiskt korrekt.
Malus skatten försvinner ju efter 3år så då är det inga problem att köpa:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Malus skatten försvinner ju efter 3år så då är det inga problem att köpa:)
Jo men en förlängning av malus till 5 år kan ju faktiskt vara på gång, och det är ju faktiskt inte så dumt ! Men det lär ju gälla nya bilar i så fall inte redan existerande.
 
M
A Argastesnickaren skrev:
Malus skatten försvinner ju efter 3år så då är det inga problem att köpa:)
Jo men det är ju ändå mer än dubbla skatten mot en 2018 års modell efter 3 år!
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
What? Jag tycker precis tvärtom. Snart går det väl inte ens att byta torkarblad utan dyrbar datorutrustning... Bromsklossar kräver i alla fall det i vissa fall redan nu.
Ja men det är ju svinenkelt att släppa på elektriska handbromsen med en liten obd-grunka från ebay. När man sedan får problem så ser man direkt vad felet är med samma pryl. Ett elfel på en äldre bil är helt hopplöst.

Jag hade fel på bränslepumpsrelät på en 740 en gång, innan jag hittade Det felet så var han på väg till skroten i ren förbanellse 3 gånger.

På min folkadiesel gick ett glöd stift sönder. Obdläsaren berättade tom. vilken cylinder det var, urlätt!
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.