Kan man mäta strömförbrukningen på en bergvärme pump med en 3em?

Drar en bergvärmepump ungefär lika mycket hela tiden vid drift?

Isåfall borde det gå att sätta ett larm om elpatronerna slår in och strömförbrukningen ökar?
Eller göra en scen där en annan shelly tex slår igång oljebrännaren?
 
R
nino nino skrev:
Kan man mäta strömförbrukningen på en bergvärme pump med en 3em?

Drar en bergvärmepump ungefär lika mycket hela tiden vid drift?

Isåfall borde det gå att sätta ett larm om elpatronerna slår in och strömförbrukningen ökar?
Eller göra en scen där en annan shelly tex slår igång oljebrännaren?
Ja, en 3EM klarar att mäta strömmen över tre faser.

I en bergvärmepump som inte är varvtalsstyrd är strömförbrukningen samma hela tiden när kompressorn går. Men även på en nyare pump som varierar varvtalet så finns det ju en max-gräns för vad pumpen drar utan el-patronerna på. Så i båda fallen går det du vill göra.

Ett alternativ är annars att koppla in sig på kontaktorn till el-patronerna så ingången på en vanlig shelly 1 blir aktiverad när patronerna är på.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, en 3EM klarar att mäta strömmen över tre faser.

I en bergvärmepump som inte är varvtalsstyrd är strömförbrukningen samma hela tiden när kompressorn går. Men även på en nyare pump som varierar varvtalet så finns det ju en max-gräns för vad pumpen drar utan el-patronerna på. Så i båda fallen går det du vill göra.

Ett alternativ är annars att koppla in sig på kontaktorn till el-patronerna så ingången på en vanlig shelly 1 blir aktiverad när patronerna är på.
Ja just det, det blir ju billigast :)


Kan man koppla ihop flera enhet i en scen
Tex att när elpatronen drar igång så slår en enhet igång oljebrännaren, en annan enhet sluter reläet för att på så vis slå av vv produktionen och en 3de enhet öppnar shunten på pannan?
Helst skulle jag vilja slå av elpatronerna med, men det är kanske bara att bryta till pannans kontaktor.
 
R
nino nino skrev:
Ja just det, det blir ju billigast :)


Kan man koppla ihop flera enhet i en scen
Tex att när elpatronen drar igång så slår en enhet igång oljebrännaren, en annan enhet sluter reläet för att på så vis slå av vv produktionen och en 3de enhet öppnar shunten på pannan?
Helst skulle jag vilja slå av elpatronerna med, men det är kanske bara att bryta till pannans kontaktor.
Jag kan tyvärr inte svara på hur möjligheterna till att styra saker i grupp ser ut i Shellys programvara. Jag använder Home assistant till allt sådant.

Men sitter allt detta i samma utrymme känns det knappt som om det du vill göra kräver några smarta enheter alls utan kan kopplas enbart med reläer styrda av spänningen till patronerna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag kan tyvärr inte svara på hur möjligheterna till att styra saker i grupp ser ut i Shellys programvara. Jag använder Home assistant till allt sådant.

Men sitter allt detta i samma utrymme känns det knappt som om det du vill göra kräver några smarta enheter alls utan kan kopplas enbart med reläer styrda av spänningen till patronerna.
Jo det borde ju också funka, men med shelly så kan jag ju övervaka till viss del
Får helt enkelt koppla in några och prova mig fram.
Home assistant har jag sneglat på men aldrig kommit längre...
Det gick att köra på en rpi? Har en 3a med wifi som larm till pannan, kanske kan köra på den?
 
R
[QUOTE="nino, post: 4990490, member: 27562"
Home assistant har jag sneglat på men aldrig kommit längre...
Det gick att köra på en rpi? Har en 3a med wifi som larm till pannan, kanske kan köra på den?[/QUOTE]

Ja, det är väldigt enkelt att installera på en raspberry. Ladda ner en fil och skriv den till ett SD-kort som raspberry startar från. Sedan är det bara att konfigurera.

https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Har man sedan Shellys i samma nätverk så dyker de automatiskt upp i HA.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Om man ska förlänga en ds18b20 givare ska man klippa rätt nära givaren och skarva där med lödning och krympslang eller spelar det ingen roll?
Vill dra ut för att ha koll på utomhustemp
 
nino nino skrev:
Om man ska förlänga en ds18b20 givare ska man klippa rätt nära givaren och skarva där med lödning och krympslang eller spelar det ingen roll?
Vill dra ut för att ha koll på utomhustemp
Den givaren är väl ”digital” så det spelar ingen roll hur du skarvar eller vilken kabel du har så länge signalen når fram.
Mätvärdet påverkas inte.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den givaren är väl ”digital” så det spelar ingen roll hur du skarvar eller vilken kabel du har så länge signalen når fram.
Mätvärdet påverkas inte.
Fast krympslang, helst med lim, är bra för att inte få fukt in i kabel, givare etc. om skarven hamnar utomhus... Fukt kommer förstöra givaren.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har 1m kabel till givaren, tänkte mest om det är bättre att lägga skarven i lådan utomhus istället för att den blir ute bara, men med krymplslang med lim så blir det nog bra iaf
 
B
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den givaren är väl ”digital” så det spelar ingen roll hur du skarvar eller vilken kabel du har så länge signalen når fram.
Mätvärdet påverkas inte.
Har man långa kablar, eller väldigt många givare på samma slinga så påverkar det en del. Jag har för mig att det kan begränsa antalet givare i slingan. Men det är nog inte ett problem här.

Med tanke på hållbarhet över tid, och med tanke på skarvens utsatta läge, så hade jag helt klar gjort en lödning och tätat med limmad krympslang.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det verkar ju lite olika hur man löst strömförsörjning beroende på applikation. I den shelly jag kopplade givare på var det max 3 givare, om det har med fysiskt 1-wirebussens signaler, hur mycket strömförsörjning den kan ge eller mjukvaran i enheten vet jag inte. Jag hittade inte vid snabb sökning i datablad hur lång kabel man kan ha, men generellt med seriebussar finns ju nån form av begränsning som ofta är kortare om hastighet är hög och typ av kabel är störningskänslig. I detta fall tror jag kabeln varken är tvinnad eller skärmad, däremot är säkert hastigheten väldigt låg. 1m är säkert inga problem alls, men ska man lägga metervis med kabel så bör man nog kolla upp specen först...
 
useless useless skrev:
Det är 1-Wire, så det är de vanliga reglerna och riktlinjerna som gäller:
[länk]
såg inte denna post när jag postade, den besvarar ju frågorna. :)
 
Har för mig att jag läst att shelly klarar några meter och 3st givare, en rpi klarar mycket längre och fler än 3 givare och att det beror på strömförsörjningen Men jag kan vara helt ute och cykla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.