Enk Projektet Enk Projektet skrev:
Var har du läst att det ska klara 16A kontinuerligt?

Länka gärna
Det står på uttagen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det står på uttagen.
Står det verkligen 16A ”continuous” eller ”nominel”?
De jag hittar data på står det ”Rated Current” vilket kan betyda lite olika saker beroende på var man läser.
 
Var läser du att det skulle vara något annat än kontinuerligt? All dimensionering i elanläggningar utgår från att det är en kontinuerlig last.
 
useless useless skrev:
[länk]
Vad har du för faktureringsadress?
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Det står ingenstans att det ska klara 16 A kontinuerligt. Vi vet alla (utom en) att de inte gör det i praktiken. Belasta aldrig schuko med 16 A kontinuerligt.

Vi kanske kan låta Örjan Borgström sätta ned foten här, en av våra allra mesta erfarna och kompetenta personer på elsäkerhet i Sverige, som bl.a ingår i arbetsgruppen som tar fram elinstallationsreglerna.

Den åsatta klassningen på uttaget avser normalt att det får användas för en belastning som inte annat än kortvarigt når ända upp till märkningen.

https://tryggaeljobb.se/fraga/3-fas-vagguttag-vilken-ar-max-kontinuerlig-strom/
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara skillnad på uttag jämför med annat elmaterial? Eller gäller samma sak där enligt dig?

Uttag uppnår stagnationstemperatur tämligen snabbt då de har liten massa. Om det inte är okej med kontinuerlig last så måste det handla om mycket korta perioder för att det ska göra en tydlig skillnad.

Vid testning används en högre ström än märkström under en tid som säkerställer att uttaget nått stagnationstemperatur.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det vara skillnad på uttag jämför med annat elmaterial? Eller gäller samma sak där enligt dig?

Uttag uppnår stagnationstemperatur tämligen snabbt då de har liten massa. Om det inte är okej med kontinuerlig last så måste det handla om mycket korta perioder för att det ska göra en tydlig skillnad.

Vid testning används en högre ström än märkström under en tid som säkerställer att uttaget nått stagnationstemperatur.
Jag lade in en länk tidigare till tråden från @lars_stefan_axelsson där det tydligt framgår att alla typer av skarvar har en högre resistans än en tråd som är halvt kapad med en fil. Eluttag är en sådan skarv. Så det är utifrån detta uppenbart att dimensioneringen är olika för olika delar av elinstallationen. Men en WAGO har ju alltid bra kontakt, det har inte ett eluttag som sitter ute i fuktig luft på västkusten.
 
Har det med saken att göra?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har det med saken att göra?
Ja, orsaken till att man får överhettning är att man har för hög resistans. Eluttag som får oxid på sig eller har dålig kontakt får riktigt hög resistans. Detta kan man inte hantera med dimensionering. Detta är orsaken.
 
  • Gilla
Xeato och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag är helt med på att oxid orsakar problem i vissa fall. Men klassningen på material är oavsett det för kontinuerligt bruk.
 
D Daniel 109 skrev:
Men klassningen på material är oavsett det för kontinuerligt bruk.
Jag håller med om att det borde vara så men vad har du för stöd för att det faktiskt är så?

@Bo.Siltberg citerar en expert som skriver "Den åsatta klassningen på uttaget avser normalt att det får användas för en belastning som inte annat än kortvarigt når ända upp till märkningen." och det måste jag nog tycka väger tyngre än vad du och jag tycker.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 3 till
  • Laddar…
Var har han fått det ifrån?

”Det finns nämligen inte uttalat i någon tillverkningsstandard hur stor den maximala kontinuerliga strömmen får vara utifrån uttagets märkning. I bästa fall kan respektive tillverkare ge svar, om de utfört egna prov. Frågeställningen torde vara densamma oavsett storleken på uttaget och om det är 1- eller 3-fasigt.”

Jag har svårt att se att det skulle kunna finnas någon gräns för hur stor del av tiden maxström är tillåten när det inte finns något om det i standarden. Alla andra uttalanden saknar källor, det är bara något som någon säger.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se att det skulle kunna finnas någon gräns för hur stor del av tiden maxström är tillåten när det inte finns något om det i standarden.
Jag håller som sagt med.
D Daniel 109 skrev:
Alla andra uttalanden saknar källor, det är bara något som någon säger.
Men vårt tyckande är ju också bara ett tyckande om vi inte kan hänvisa till några källor.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Dags att starta en Swishkampanj för att köpa standarden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.