Magnus E K
Ser ut som Biltema-uttag.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Uttagen ska klara 16A kontinuerligt. Men uttag som sitter ute får inte sällan oxid som medför resistans och värme. Använder man laddsladden utan skarvsladd så skyddar den inbyggda tempvakten mot det felet.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
H
anders07 anders07 skrev:
Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.

Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.

[bild]

Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.

Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
tycker det där liknar uttag från butik med blå logga.
De tycker jag har dålig kvalitet.
Bränt ett par själv hemma när jag kört hilti maskiner.
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
tycker det där liknar uttag från butik med blå logga.
De tycker jag har dålig kvalitet.
Bränt ett par själv hemma när jag kört hilti maskiner.
Kan vara, jag är elektriker (eller egentligen elmaskinist utbildad) sen grunden (början 90-tal) men har jobbat med IT bara sen slutet av 90-talet så rätt ringrostig på elektriker grejerna.

En okulär översyn såg det bra ut i övrigt, kablar med rätt dimensioner, JFB i undercentral och jämt spridda förbrukare på säkringarna men jag skruvade inte upp något annat än uttaget...
Inne i uttaget satt klämskruvar bra och inget i övrigt att anmärka på (ja, förutom det sönderbrända blecket då).

Uttaget är urkopplat och "isolerat" och han ska ta dit elektriker och montera nytt uttag på andra sidan så laddkabeln når utan skarvsladd.
 
  • Gilla
robert_m och 1 till
  • Laddar…
Sådär såg stickpropp och uttag till morsans frysbox, långt under 10A så det behöver inte bero på strömmen.

sedan undrar jag vad det är för skillnad på en 1,5 mm2 skarvsladd och en 1,5 mm2 kabel spikad på väggen….
Man pratar ju om svagaste länken, men länkarna är lika hela vägen.
Protte
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ingen skillnad mellan 1,5mm2 skarvsladd och en 1,5mm2 kabel spikad på vägg, det är samma area.

Den svaga länken är kontaktytan mellan stickpropp och vägguttag, smuts, erg eller slitna stift ökar risken för varmgång.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Ingen skillnad mellan 1,5mm2 skarvsladd och en 1,5mm2 kabel spikad på vägg, det är samma area..
Dimensioneringsmässigt skiljer det då kylningen blir bättre med fritt hängande kabel.

Därför man ofta tillåter klenare area för anslutningskabel ( men då får de inte klamras e.d.)
 
  • Gilla
JohanWGBerg
  • Laddar…
Frågan gällde ju svagaste länken och inte dimensioneringsfrågor.
I den här frågeställningen (brända schucko-uttag) så blir det ingen skillnad på samma kabelarea oavsett kabeltyp eller förläggningssätt.
 
G
Kanske det är stickproppens anslutning till ledaren på 1mm3 på skarvsladden som blev varm?
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Är bara grejerna i bra skick kan man dra 10A ur en shuko utam att det ens blir varmt. Här hos mig laddar jag bilen med 10A genom en 25 meter lång 1,5-kvadrat utomhuskabel och bilens reseladdare i väntan på att installatören ska få ordning på min laddbox. 8 timmar 10A utan att någon kontakt blev ens ljummen men då är allt i bra skick.
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl att rekommendera att ställa ner laddströmmen när man kör på shucko. Jag har laddat med shucko ett par år nu med 6A-laddström. Kikat i uttaget en gång och inte sett någon påverkan alls.

Dock skulle jag aldrig komma på tanken att använda en skarvsladd emellan.

Japp. Använde schuko nerställd till 6A och det funkade hur bra som helst i 2 månader tills vi fick laddboxen.
 
anders07 anders07 skrev:
Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd
Menar du för det övre stiftet, så att stickproppens stift endast hade kontakt mot andra sidans bleck i uttaget? Var skedde i så fall avbrottet? Kanske hade stickproppen endast kontakt på ena halvan från början?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du för det övre stiftet, så att stickproppens stift endast hade kontakt mot andra sidans bleck i uttaget? Var skedde i så fall avbrottet? Kanske hade stickproppen endast kontakt på ena halvan från början?
Ja, det är ju troligt att stiftet endast hade kontakt med ena "blecket" för det är smultet/brunnet och uttaget slutade fungera trots att andra blecket var kvar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Uttagen ska klara 16A kontinuerligt. Men uttag som sitter ute får inte sällan oxid som medför resistans och värme. Använder man laddsladden utan skarvsladd så skyddar den inbyggda tempvakten mot det felet.
Var har du läst att det ska klara 16A kontinuerligt?

Länka gärna
 
  • Gilla
Soldan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.