Golvet på övervåningen lutar ju också, vilket talar för att bjälklaget kanske inte är så bra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och då är vi tillbaka till att man gjort ett dåligt jobb med att hantera att taket hängde när man satte upp det nya innertaket. Det är den bästa gissningen baserat på det vi vet. Var det samma snickare som satte upp detta?
ja absolut, menar du att de kunde "fixa" detta. hur gör man det- sänker allt till en jämn nivå eller försöker lyfta upp det? De nämnde att när de satte in hela fönsterpartier så lyftes det upp lite granna
 
T Tompafix skrev:
Golvet på övervåningen lutar ju också, vilket talar för att bjälklaget kanske inte är så bra.
men hur kommer de sig att mina grannar inte är påverkade, de har exakt samma planlösning
 
S sarahandersson skrev:
ja absolut, menar du att de kunde "fixa" detta. hur gör man det- sänker allt till en jämn nivå eller försöker lyfta upp det? De nämnde att när de satte in hela fönsterpartier så lyftes det upp lite granna
Det normala man kan göra är att sänka hela taket. Ditt tak är ju sänkt på ena sidan där det är 12cm lägre än på andra sidan. De borde ha sänkt till samma höjd, men de kanske fick problem med att få plats med något då, eller så innebär er öppna planlösning att man hade behövt sänka taket på hela våningen.
 
S sarahandersson skrev:
men hur kommer de sig att mina grannar inte är påverkade, de har exakt samma planlösning
Går ju tyvärr inte svara på utan att se det på plats skulle jag säga. Kan bero på flera orsaker.
Hur husets byggdes, avväxlingar med balkar, m.m.
 
S sarahandersson skrev:
men hur kommer de sig att mina grannar inte är påverkade, de har exakt samma planlösning
Deras takstolar kanske inte har satt sig? Har ni kvar kattvindarna? Om de är borttagna så vet vi varför takstolarna satt sig...
 
T Tompafix skrev:
Går ju tyvärr inte svara på utan att se det på plats skulle jag säga. Kan bero på flera orsaker.
Hur husets byggdes, avväxlingar med balkar, m.m.
Och framförallt vilka ombyggnationer som gjorts genom åren, samt hur de är gjorda...
 
tensiden tensiden skrev:
Är bottenvåningen i våg?

Kollade bara hastigt på ritningarna och är konstruktionen likartad har du en betongplatta på 12cm under. Skulle det vara så hela huset satt sig borde du kunna se det på bottenvåningen. Eventuellt att du får försöka mäta utvändigt och se om det går att se på fasaden eller så.

Men hur lutar det mer exakt? Var är högsta punkten och var är lägsta? Finns det delar som är i våg?
hej
Det borde ju gå att med hjälp av vattenpass och/eller lod konstatera om hela byggnaden lutar (på grund av att hela huset skulle sjunka i lera (enligt "A") eller om huset "knäckts" på något vis (enligt "B") genom att mäta väggarna
På min egen sommarstuga har jag fallet "B" där alltså gavlarna är parallella med varandra och lodräta, medan ena kortväggen satt sig. Därmed är köket vågrätt mätt mellan långsidorna av huset men sluttar ganska krafting mätt från kortväggen in mot resten av huset. Men då kan man också tydligt se att det är en påverkan på övervåningen som är lika stor som nedervåning. Två rektanglar märkta A och B på två dimensioner, visande perspektiv och vinklar.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Det mest sannolika utifrån det vi fått fram är nog att takstolarna satt sig och att man försökt kompensera för detta när man satt nytt innertak.
 
S sarahandersson skrev:
Hej! Balken är den röda linjen och de gröna linjerna är borttagna väggar. så det är öppen planlösning vilket är vanligt i området. har kollat med andra grannar och de har inte samma lutning
Enligt mig, som utbildad byggnadskonstruktör så är/var väggen mellan kök och vardagsrum bärande. Då den nu är riven, har bjälklaget ovanför satt sig.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Deras takstolar kanske inte har satt sig? Har ni kvar kattvindarna? Om de är borttagna så vet vi varför takstolarna satt sig...
vi har kvar kattvindarna
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och framförallt vilka ombyggnationer som gjorts genom åren, samt hur de är gjorda...
de har inte rört något sedan det byggdes, inte ens bytt tapeter
 
A AG A skrev:
Enligt mig, som utbildad byggnadskonstruktör så är/var väggen mellan kök och vardagsrum bärande. Då den nu är riven, har bjälklaget ovanför satt sig.
fast den lutade ju innan och flera grannar har ju tagit bort den väggen utan att det gjort ngt
 
Vi har t.ex. en gata där flera hus har inrett vinden själva under årens gång. Där har fackverkstakstolar gjorts om till ramverkstakstolar med variation av olika förstärkningar eller inga alls. Där är vi
S sarahandersson skrev:
fast den lutade ju innan och flera grannar har ju tagit bort den väggen utan att det gjort ngt
Enklast är nog att ni tar tid någon byggkunnig som kan klura ut det hela.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
hej
Det borde ju gå att med hjälp av vattenpass och/eller lod konstatera om hela byggnaden lutar (på grund av att hela huset skulle sjunka i lera (enligt "A") eller om huset "knäckts" på något vis (enligt "B") genom att mäta väggarna
På min egen sommarstuga har jag fallet "B" där alltså gavlarna är parallella med varandra och lodräta, medan ena kortväggen satt sig. Därmed är köket vågrätt mätt mellan långsidorna av huset men sluttar ganska krafting mätt från kortväggen in mot resten av huset. Men då kan man också tydligt se att det är en påverkan på övervåningen som är lika stor som nedervåning.[bild]
ahh fattar, jag bifogar bilden. Precis vid fönstret (där jag tar kort ifrån) är dett 2.29 i höjd. Sedan precis vid matbordet är det samma höjd. Alltså de gröna cirklarna. När det kommer till de gula cirklarna så blir de högre i takhöjd. Längst bort, på andra sidan, i vardagsrummet är det 2.35 så jag antar att det är ett "vågrätt" fall.
Som jag nämnde innna så var fallet innan vi byggde om. Som ni ser enligt planritningen så var det ett sovrum där vardagsrummet är och en vägg i köket. De flesta har ju tagit borta dessa väggar och gjort öppen planlösning
 
  • Modernt kök och vardagsrum med stökig matplats, reflektion i fönstret, ringad detalj på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.