47 268 läst · 322 svar
47k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
Uttagen ska klara 16A kontinuerligt. Men uttag som sitter ute får inte sällan oxid som medför resistans och värme. Använder man laddsladden utan skarvsladd så skyddar den inbyggda tempvakten mot det felet.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 089 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 089 inlägg
tycker det där liknar uttag från butik med blå logga.anders07 skrev:Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.
Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.
[bild]
Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.
Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
De tycker jag har dålig kvalitet.
Bränt ett par själv hemma när jag kört hilti maskiner.
Kan vara, jag är elektriker (eller egentligen elmaskinist utbildad) sen grunden (början 90-tal) men har jobbat med IT bara sen slutet av 90-talet så rätt ringrostig på elektriker grejerna.H Hallerudsbo skrev:
En okulär översyn såg det bra ut i övrigt, kablar med rätt dimensioner, JFB i undercentral och jämt spridda förbrukare på säkringarna men jag skruvade inte upp något annat än uttaget...
Inne i uttaget satt klämskruvar bra och inget i övrigt att anmärka på (ja, förutom det sönderbrända blecket då).
Uttaget är urkopplat och "isolerat" och han ska ta dit elektriker och montera nytt uttag på andra sidan så laddkabeln når utan skarvsladd.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 859 inlägg
Sådär såg stickpropp och uttag till morsans frysbox, långt under 10A så det behöver inte bero på strömmen.
sedan undrar jag vad det är för skillnad på en 1,5 mm2 skarvsladd och en 1,5 mm2 kabel spikad på väggen….
Man pratar ju om svagaste länken, men länkarna är lika hela vägen.
Protte
sedan undrar jag vad det är för skillnad på en 1,5 mm2 skarvsladd och en 1,5 mm2 kabel spikad på väggen….
Man pratar ju om svagaste länken, men länkarna är lika hela vägen.
Protte
Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg
Ingen skillnad mellan 1,5mm2 skarvsladd och en 1,5mm2 kabel spikad på vägg, det är samma area.
Den svaga länken är kontaktytan mellan stickpropp och vägguttag, smuts, erg eller slitna stift ökar risken för varmgång.
Den svaga länken är kontaktytan mellan stickpropp och vägguttag, smuts, erg eller slitna stift ökar risken för varmgång.
Allvetare
· Östergötland
· 3 951 inlägg
Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg
Frågan gällde ju svagaste länken och inte dimensioneringsfrågor.
I den här frågeställningen (brända schucko-uttag) så blir det ingen skillnad på samma kabelarea oavsett kabeltyp eller förläggningssätt.
I den här frågeställningen (brända schucko-uttag) så blir det ingen skillnad på samma kabelarea oavsett kabeltyp eller förläggningssätt.
Är bara grejerna i bra skick kan man dra 10A ur en shuko utam att det ens blir varmt. Här hos mig laddar jag bilen med 10A genom en 25 meter lång 1,5-kvadrat utomhuskabel och bilens reseladdare i väntan på att installatören ska få ordning på min laddbox. 8 timmar 10A utan att någon kontakt blev ens ljummen men då är allt i bra skick.
S Styrman_jansson skrev:
Japp. Använde schuko nerställd till 6A och det funkade hur bra som helst i 2 månader tills vi fick laddboxen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 099 inlägg
Ja, det är ju troligt att stiftet endast hade kontakt med ena "blecket" för det är smultet/brunnet och uttaget slutade fungera trots att andra blecket var kvar.Bo.Siltberg skrev:
Rörande resistans i kopplingar så finns det en intressant tråd som gled in på just det...
https://www.byggahus.se/forum/threa...aemtar-hem-det-pa-slutet-manga-bilder.468484/
https://www.byggahus.se/forum/threa...aemtar-hem-det-pa-slutet-manga-bilder.468484/