Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.

Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.

Europeisk stickkontakt delvis ur eluttag, brännskador runt hålen, potentiell brandrisk, säkerhetsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.

Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
knightjocke och 10 till
  • Laddar…
Tyvärr inte ovanligt...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det kan ju vara farligt att tanka bensinbil med reservdunk oxå, för att minimera den faran fyller man ju energi på avsett vis på avsedd plats. Elbilen behöver väl ett dedikerat uttag/laddare på rätt plats och skarv sladden bör ju skippas helt.
 
  • Gilla
  • Haha
Incitament och 12 till
  • Laddar…
Det där det uttaget har suttit ute rätt länge va?
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där det uttaget har suttit ute rätt länge va?
Ja, tror att grannen fixade i garaget kanske 10-12 år sedan och antagligen då det åkte upp. Kallgarage och uttaget sitter precis innanför porten, på karmen.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Kan tycka att det är rimligt att detta stöd försvann.

De som utnyttjat detta stöd mest är de elbilsägare som satt i system att byta bil direkt efter stödes utbetalats. Det ger väldigt konstiga signaler.

De som inte har råd med en elbil utan de 50.000 i stöd har det inte heller med stödet. Bilarna är fortfarande väldigt dyra i min mening och stödet har träffat både rätt men även väldigt fel.

Elbilarna behöver gå ner i pris så fler har råd och man behöver fortfarande ordentligt byggs ut möjligheterna för folk i lägenhet att ha laddstolpe.

I min förra lägenhet fick 8 personer nej i området att skaffa stolpe, men uppenbarligen gick det jättebra att ha det bara du betalade för garage och inte bara parkering. Dessa ligger 4m ifrån varandra. Så det känns som det endast handlade om vad Stångåstaden i Linköping tjänade mest pengar på.
Fel tråd, eller årets trådkapning...? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
goerana och 9 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Fel tråd, eller årets trådkapning...? :crysmile:
Oj haha det va mitt fel. Scrollade och såg inte att det hade bytt tråd hahah. My bad :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Lindalolsson och 5 till
  • Laddar…
Det är väl att rekommendera att ställa ner laddströmmen när man kör på shucko. Jag har laddat med shucko ett par år nu med 6A-laddström. Kikat i uttaget en gång och inte sett någon påverkan alls.

Dock skulle jag aldrig komma på tanken att använda en skarvsladd emellan.
 
  • Gilla
knightjocke och 6 till
  • Laddar…
Exprimenterade lite med detta, i en byggelcentral med översikt, då ett par kompisar med en Tesla besökte oss ute på landet för ett par år sen: 8A gav en mycket varm kontakt/uttag bara efter ngn timme, 6A gick däremot bra, ingen nämnväd värme ens efter en natts laddning.

Då hade vi en 20 m (utrullad) förlängning i ett 10A Shucko-uttag på byggelcentralen som var kopplad till en trefas (där var det ju inga problem).
 
  • Gilla
tompa_62 och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja, tror att grannen fixade i garaget kanske 10-12 år sedan och antagligen då det åkte upp. Kallgarage och uttaget sitter precis innanför porten, på karmen.
Vet du vilken strömstyrka han laddat med?
 
B BJohan skrev:
Vet du vilken strömstyrka han laddat med?
Bilen inställd på 16A men på laddboxen står det Max: 10A så det är 10A det krämat på med...
 
  • Gilla
Lellepiteå
  • Laddar…
Ja, alltså det är inget skämt när det i bilens bruksnavisning uttryckligen står att man inte får använda skarvsladdar. Laddarens stickpropp har oftast en temperaturvakt inbyggd för att skydda mot glapp i dåliga schuko-uttag, men använder man skarvsladd så tappar man ju den funktionaliteten...
 
  • Gilla
Allman och 12 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Bilen inställd på 16A men på laddboxen står det Max: 10A så det är 10A det krämat på med...
10 A är väldigt mycket för ett vanligt Schukouttag om det pågår så länge...även om det är specat för det...
 
  • Gilla
Sanojen och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Bilen inställd på 16A men på laddboxen står det Max: 10A så det är 10A det krämat på med...
Ok, jag har laddat massor med 10 A och skarvsladd. Jag har aldrig sett några skador eller att något känts varmt. Jag började försiktigt med 6A och 8 A vid några laddningar. När allt verkade ok ökade jag till 10 A.

Däremot har jag varit med om en brand i ett uttag utomhus när motor- och kupévärmare gick. Grannen ringde på och sa "det brinner!". Plasten i uttaget brann. Där kunde garaget ha brunnit ner.

Kanske det kan vara skillnad på olika uttag och skarvsladdar? Det är ju när man sparat på dimensioner på ledare som det kan bli varmt.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
10 A är väldigt mycket för ett vanligt Schukouttag om det pågår så länge...även om det är specat för det...
Schuko är specat för 16 A
 
  • Gilla
gurkan 69 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.