M maria01 skrev:
det handlar om
räckvidd
och pris med och snabb laddning
Javisst får man titta på helheten.
Men hur ofta kör du längre än 25 mil på en dag? Det är den lägsta räckvidden som återfinns bland bilarna jag raddar upp. Jag tror ingen av dem heller har mindre än 100kW snabbladdning (hittade ingen uppgift för Maxxussen vid en snabb koll) heller.

Det här med räckviddsångest är för många egentligen ett icke-problem. Man fokuserar stenhårt på 1-2% av resorna och glömmer att de andra 98% går utmärkt. Och för de 1-2% av resorna som du måste ladda på så javisst, ibland kan det vara en liten omväg till en snabbladdare och någon gång kan det vara kö.

Jag personligen kör en MiniCooper SE med yttepytt batteri med en räckvidd på ca. 18 mil en bra dag. Har 2,5 mil enkel pendling till jobbet och behöver ladda kanske 2ggr i veckan. Någon gång ibland behöver jag åka till Jönköping i tjänsten (Bor utanför Linköping) och på sommaren går utmärkt det de 15 milen men på vintern kan jag ibland behöva stanna och snabbladda i Brahehus i 10-15 minuter. Är detta ett stort problem? Nej inte om man ser till fördelarna.

Sedan är det lite lustigt hur man fokuserar på räckvidden och därför förespråkar en ICE-bil. Visst kan du kanske komma lite fortare fram med en sådan, men hela ekonomin är ju solklart till elbilens fördel om man kör långt och mycket. Med en elbil har du en hög investeringskostnad men låga driftkostnader, därför är det fördelaktigt om man kör mycket. Kör du väldigt lite så är det inte säkert att det är lika fördelaktigt därför att då spelar priset på bilen en mycket större roll.

Man kan inte bara stirra sig blind på priset utan får kika på hela kostnaden (TCO). För mig så blir en elbil billigare att äga någonstans vid 1800mil om året eller mer. Jag har ca. 1200 mil pendling till jobbet om året så det hela beror på hur många mil jag kör privat, förra året blev det runt 2000mil totalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Även om jag håller med om att alla inte har råd med elbil så är fixeringen vid värdetapp lite skev då driftkostnaden per mil är en nog så intressant faktor.
Mjo, men har man inte 500k+ för inköp så är det skit samma om driftkostnader är låga..
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det beror lite på vad man menar med har. Många lånefinansierar nya bilar oavsett drivlina.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Mjo, men har man inte 500k+ för inköp så är det skit samma om driftkostnader är låga..
Ja och all respekt för det.
Men i jämförelserna så är det viktigt att jämföra äpplen med äpplen. D.v.s. en NY elbil mot en NY ICE bil.

Att det går att köra snorbilligt genom att masskonsumera besiktade skrothögar vet alla redan.
 
  • Gilla
Anders D och 3 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja jag anser INTE att priset är det största problemet att köpa elbil är. Oavsett bidrag eller ej.

Jag anser att största hindret är att många som bor i lägenheter har ett helt hopplöst läge med laddning. Om det inte är hyresvärdar som inte tar sitt ansvar eller också är det tröga " gubbar " i bostadsrättsföreningar som är bromsklossar. DET ÄR DET VERKLIGA PROBLEMET. Känner många i lägenhet som inget hellre vill än att byta in det äckliga fossilmonstretmot något smartare men tyvärr så bestämmer någon annan om de ska få laddning eller ej. JÄVLIGT TRAGISKT.
Bara gå på årsstämman och rösta fram den ledningen som man trivs med? Alternativt göra en omprioritering och köpa ett hus.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Men hur ofta kör du längre än 25 mil på en dag?
Ett tjugotal gånger per år... Några gånger per år blir det 80 mil med släpvagn. Jag pendlar med tåg till jobbet, så bilen används nästan bara till längre resor och/eller större transporter med och utan släp.

Jag har räknat på att skaffa elbil men eftersom jag måste behålla den nuvarande bilen också så kommer jag inte att spara några pengar på det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett tjugotal gånger per år... Några gånger per år blir det 80 mil med släpvagn. Jag pendlar med tåg till jobbet, så bilen används nästan bara till längre resor och/eller större transporter med och utan släp.

Jag har räknat på att skaffa elbil men eftersom jag måste behålla den nuvarande bilen också så kommer jag inte att spara några pengar på det.
Ja släp är fortfarande något som inte alla elbilar klara så bra. Många fixar att dra obromsade släp med lite lägre totalvikt, men större bromsade saker är det sämre med. Helt klart.

Sedan kan man ju ha en ICE dragbil som normalt är avställd, d.v.s. kostar inget, som man ställer på vid de tillfällen man behöver köra långt med släp. Men visst blir det lite meck och tar plats.

Jag skulle nog ändå köra ICE om jag ofta hade tungt släp och körde långt.
 
Har vi inte redan en gnälltråd om elbilar där exakt allt detta redan är avhandlat 10ggr?
 
  • Gilla
Lullejulle och 12 till
  • Laddar…
Jag är inte bitter. Jag har konstaterat att jag inte ska skaffa en elbil just nu, men tycker det är bra att så många som möjligt gör det när möjligheten finns. Om 2-3 år är säkert läget annorlunda även för mig om inte dieselpriset går ner jättemycket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
tröga " gubbar " i bostadsrättsföreningar som är bromsklossar. DET ÄR DET VERKLIGA PROBLEMET.
Har du något bra tips till en trög gubbe i en bostadsrättsförening som har svårt att lösa problemet med elbilsladdning då gubben inte ens kan lösa problemet med bilparkering eftersom aktuell förening helt saknar parkeringsplatser? :thinking:
 
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon källa på vad som ger mest effekt på utsläppen då, att stoppa in en kWh i ett stålverk eller i en elbil?

Spontant tror jag att stålverken har betydligt bättre rening och effektivitet av sina fossila bränslen än vad en ICE-bil har.

För övrigt skulle jag tro att de flesta elbilar laddas när elförbrukningen i landet är låg. Vår bil hybrid laddas mellan 00-04 när elen oftast är väldigt billig.
Problemet menar jag är mer att så länge tillgången på el är svajig så kommer inte de elektrifierade stålverken att öppna. Och ett oljedrivet stålverk är definitivt smutsigare än ett eldrivet.

Någonstans hamnar vi vid en gräns där det finns tillräckligt många elbilar för att driva upp elpriserna även på natten så länge vi saknar baskraft.
 
S Styrman_jansson skrev:
Javisst får man titta på helheten.
Men hur ofta kör du längre än 25 mil på en dag? Det är den lägsta räckvidden som återfinns bland bilarna jag raddar upp. Jag tror ingen av dem heller har mindre än 100kW snabbladdning (hittade ingen uppgift för Maxxussen vid en snabb koll) heller.

Det här med räckviddsångest är för många egentligen ett icke-problem. Man fokuserar stenhårt på 1-2% av resorna och glömmer att de andra 98% går utmärkt. Och för de 1-2% av resorna som du måste ladda på så javisst, ibland kan det vara en liten omväg till en snabbladdare och någon gång kan det vara kö.

Jag personligen kör en MiniCooper SE med yttepytt batteri med en räckvidd på ca. 18 mil en bra dag. Har 2,5 mil enkel pendling till jobbet och behöver ladda kanske 2ggr i veckan. Någon gång ibland behöver jag åka till Jönköping i tjänsten (Bor utanför Linköping) och på sommaren går utmärkt det de 15 milen men på vintern kan jag ibland behöva stanna och snabbladda i Brahehus i 10-15 minuter. Är detta ett stort problem? Nej inte om man ser till fördelarna.

Sedan är det lite lustigt hur man fokuserar på räckvidden och därför förespråkar en ICE-bil. Visst kan du kanske komma lite fortare fram med en sådan, men hela ekonomin är ju solklart till elbilens fördel om man kör långt och mycket. Med en elbil har du en hög investeringskostnad men låga driftkostnader, därför är det fördelaktigt om man kör mycket. Kör du väldigt lite så är det inte säkert att det är lika fördelaktigt därför att då spelar priset på bilen en mycket större roll.

Man kan inte bara stirra sig blind på priset utan får kika på hela kostnaden (TCO). För mig så blir en elbil billigare att äga någonstans vid 1800mil om året eller mer. Jag har ca. 1200 mil pendling till jobbet om året så det hela beror på hur många mil jag kör privat, förra året blev det runt 2000mil totalt.
Jag förstår vad du menar men många av mina bekanta har elbilar men bor stora städer men har ice bil med till helgerna och semestern så då måste mha 2 bilar

har bekanta i London med byggföretag och han menar på den skåpbilen inte klarar att sig igenom stan med last för räckvidden blir hälften med last och det är vitsen att den ska lastas så den bara står vid kontoret enda positiva är att det ser på hemsidan att dom har en

det tar mig 22 timmar med bensin bil till Malmö kan id 4 slå det?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag förstår vad du menar men många av mina bekanta har elbilar men bor stora städer men har ice bil med till helgerna och semestern så då måste mha 2 bilar

har bekanta i London med byggföretag och han menar på den skåpbilen inte klarar att sig igenom stan med last för räckvidden blir hälften med last och det är vitsen att den ska lastas så den bara står vid kontoret enda positiva är att det ser på hemsidan att dom har en

det tar mig 22 timmar med bensin bil till Malmö kan id 4 slå det?
Det tar mig 25min med el... :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bangan och 9 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag förstår vad du menar men många av mina bekanta har elbilar men bor stora städer men har ice bil med till helgerna och semestern så då måste mha 2 bilar

har bekanta i London med byggföretag och han menar på den skåpbilen inte klarar att sig igenom stan med last för räckvidden blir hälften med last och det är vitsen att den ska lastas så den bara står vid kontoret enda positiva är att det ser på hemsidan att dom har en

det tar mig 22 timmar med bensin bil till Malmö kan id 4 slå det?
Min syster och svåger körde Sthlm-Härnösand i vintras. Tror att de laddade fem ggr på vägen. Tog ett antal timmar extra... :crysmile:
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det går väl knappt att få tag på nått alls idag?
Lätt att hitta en leveransklar elbil är det inte, Bilab i Kungälv har en ID3a och vill du ha en ny folkvagn bensinare räcker det att du far till VAG i Helsingborg.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.