32 528 läst · 444 svar
33k läst
444 svar
Största scamen någonsin?
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Javisst får man titta på helheten.M maria01 skrev:
Men hur ofta kör du längre än 25 mil på en dag? Det är den lägsta räckvidden som återfinns bland bilarna jag raddar upp. Jag tror ingen av dem heller har mindre än 100kW snabbladdning (hittade ingen uppgift för Maxxussen vid en snabb koll) heller.
Det här med räckviddsångest är för många egentligen ett icke-problem. Man fokuserar stenhårt på 1-2% av resorna och glömmer att de andra 98% går utmärkt. Och för de 1-2% av resorna som du måste ladda på så javisst, ibland kan det vara en liten omväg till en snabbladdare och någon gång kan det vara kö.
Jag personligen kör en MiniCooper SE med yttepytt batteri med en räckvidd på ca. 18 mil en bra dag. Har 2,5 mil enkel pendling till jobbet och behöver ladda kanske 2ggr i veckan. Någon gång ibland behöver jag åka till Jönköping i tjänsten (Bor utanför Linköping) och på sommaren går utmärkt det de 15 milen men på vintern kan jag ibland behöva stanna och snabbladda i Brahehus i 10-15 minuter. Är detta ett stort problem? Nej inte om man ser till fördelarna.
Sedan är det lite lustigt hur man fokuserar på räckvidden och därför förespråkar en ICE-bil. Visst kan du kanske komma lite fortare fram med en sådan, men hela ekonomin är ju solklart till elbilens fördel om man kör långt och mycket. Med en elbil har du en hög investeringskostnad men låga driftkostnader, därför är det fördelaktigt om man kör mycket. Kör du väldigt lite så är det inte säkert att det är lika fördelaktigt därför att då spelar priset på bilen en mycket större roll.
Man kan inte bara stirra sig blind på priset utan får kika på hela kostnaden (TCO). För mig så blir en elbil billigare att äga någonstans vid 1800mil om året eller mer. Jag har ca. 1200 mil pendling till jobbet om året så det hela beror på hur många mil jag kör privat, förra året blev det runt 2000mil totalt.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 299 inlägg
Det beror lite på vad man menar med har. Många lånefinansierar nya bilar oavsett drivlina.
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Ja och all respekt för det.S swirve skrev:
Men i jämförelserna så är det viktigt att jämföra äpplen med äpplen. D.v.s. en NY elbil mot en NY ICE bil.
Att det går att köra snorbilligt genom att masskonsumera besiktade skrothögar vet alla redan.
Bara gå på årsstämman och rösta fram den ledningen som man trivs med? Alternativt göra en omprioritering och köpa ett hus.E Elajomannen skrev:Ja jag anser INTE att priset är det största problemet att köpa elbil är. Oavsett bidrag eller ej.
Jag anser att största hindret är att många som bor i lägenheter har ett helt hopplöst läge med laddning. Om det inte är hyresvärdar som inte tar sitt ansvar eller också är det tröga " gubbar " i bostadsrättsföreningar som är bromsklossar. DET ÄR DET VERKLIGA PROBLEMET. Känner många i lägenhet som inget hellre vill än att byta in det äckliga fossilmonstretmot något smartare men tyvärr så bestämmer någon annan om de ska få laddning eller ej. JÄVLIGT TRAGISKT.
Ett tjugotal gånger per år... Några gånger per år blir det 80 mil med släpvagn. Jag pendlar med tåg till jobbet, så bilen används nästan bara till längre resor och/eller större transporter med och utan släp.S Styrman_jansson skrev:
Jag har räknat på att skaffa elbil men eftersom jag måste behålla den nuvarande bilen också så kommer jag inte att spara några pengar på det.
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Ja släp är fortfarande något som inte alla elbilar klara så bra. Många fixar att dra obromsade släp med lite lägre totalvikt, men större bromsade saker är det sämre med. Helt klart.useless skrev:Ett tjugotal gånger per år... Några gånger per år blir det 80 mil med släpvagn. Jag pendlar med tåg till jobbet, så bilen används nästan bara till längre resor och/eller större transporter med och utan släp.
Jag har räknat på att skaffa elbil men eftersom jag måste behålla den nuvarande bilen också så kommer jag inte att spara några pengar på det.
Sedan kan man ju ha en ICE dragbil som normalt är avställd, d.v.s. kostar inget, som man ställer på vid de tillfällen man behöver köra långt med släp. Men visst blir det lite meck och tar plats.
Jag skulle nog ändå köra ICE om jag ofta hade tungt släp och körde långt.
Jag är inte bitter. Jag har konstaterat att jag inte ska skaffa en elbil just nu, men tycker det är bra att så många som möjligt gör det när möjligheten finns. Om 2-3 år är säkert läget annorlunda även för mig om inte dieselpriset går ner jättemycket.
Har du något bra tips till en trög gubbe i en bostadsrättsförening som har svårt att lösa problemet med elbilsladdning då gubben inte ens kan lösa problemet med bilparkering eftersom aktuell förening helt saknar parkeringsplatser?E Elajomannen skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Problemet menar jag är mer att så länge tillgången på el är svajig så kommer inte de elektrifierade stålverken att öppna. Och ett oljedrivet stålverk är definitivt smutsigare än ett eldrivet.13th Marine skrev:Har du någon källa på vad som ger mest effekt på utsläppen då, att stoppa in en kWh i ett stålverk eller i en elbil?
Spontant tror jag att stålverken har betydligt bättre rening och effektivitet av sina fossila bränslen än vad en ICE-bil har.
För övrigt skulle jag tro att de flesta elbilar laddas när elförbrukningen i landet är låg. Vår bil hybrid laddas mellan 00-04 när elen oftast är väldigt billig.
Någonstans hamnar vi vid en gräns där det finns tillräckligt många elbilar för att driva upp elpriserna även på natten så länge vi saknar baskraft.
Jag förstår vad du menar men många av mina bekanta har elbilar men bor stora städer men har ice bil med till helgerna och semestern så då måste mha 2 bilarS Styrman_jansson skrev:Javisst får man titta på helheten.
Men hur ofta kör du längre än 25 mil på en dag? Det är den lägsta räckvidden som återfinns bland bilarna jag raddar upp. Jag tror ingen av dem heller har mindre än 100kW snabbladdning (hittade ingen uppgift för Maxxussen vid en snabb koll) heller.
Det här med räckviddsångest är för många egentligen ett icke-problem. Man fokuserar stenhårt på 1-2% av resorna och glömmer att de andra 98% går utmärkt. Och för de 1-2% av resorna som du måste ladda på så javisst, ibland kan det vara en liten omväg till en snabbladdare och någon gång kan det vara kö.
Jag personligen kör en MiniCooper SE med yttepytt batteri med en räckvidd på ca. 18 mil en bra dag. Har 2,5 mil enkel pendling till jobbet och behöver ladda kanske 2ggr i veckan. Någon gång ibland behöver jag åka till Jönköping i tjänsten (Bor utanför Linköping) och på sommaren går utmärkt det de 15 milen men på vintern kan jag ibland behöva stanna och snabbladda i Brahehus i 10-15 minuter. Är detta ett stort problem? Nej inte om man ser till fördelarna.
Sedan är det lite lustigt hur man fokuserar på räckvidden och därför förespråkar en ICE-bil. Visst kan du kanske komma lite fortare fram med en sådan, men hela ekonomin är ju solklart till elbilens fördel om man kör långt och mycket. Med en elbil har du en hög investeringskostnad men låga driftkostnader, därför är det fördelaktigt om man kör mycket. Kör du väldigt lite så är det inte säkert att det är lika fördelaktigt därför att då spelar priset på bilen en mycket större roll.
Man kan inte bara stirra sig blind på priset utan får kika på hela kostnaden (TCO). För mig så blir en elbil billigare att äga någonstans vid 1800mil om året eller mer. Jag har ca. 1200 mil pendling till jobbet om året så det hela beror på hur många mil jag kör privat, förra året blev det runt 2000mil totalt.
har bekanta i London med byggföretag och han menar på den skåpbilen inte klarar att sig igenom stan med last för räckvidden blir hälften med last och det är vitsen att den ska lastas så den bara står vid kontoret enda positiva är att det ser på hemsidan att dom har en
det tar mig 22 timmar med bensin bil till Malmö kan id 4 slå det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 636 inlägg
Det tar mig 25min med el...M maria01 skrev:Jag förstår vad du menar men många av mina bekanta har elbilar men bor stora städer men har ice bil med till helgerna och semestern så då måste mha 2 bilar
har bekanta i London med byggföretag och han menar på den skåpbilen inte klarar att sig igenom stan med last för räckvidden blir hälften med last och det är vitsen att den ska lastas så den bara står vid kontoret enda positiva är att det ser på hemsidan att dom har en
det tar mig 22 timmar med bensin bil till Malmö kan id 4 slå det?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Min syster och svåger körde Sthlm-Härnösand i vintras. Tror att de laddade fem ggr på vägen. Tog ett antal timmar extra...M maria01 skrev:Jag förstår vad du menar men många av mina bekanta har elbilar men bor stora städer men har ice bil med till helgerna och semestern så då måste mha 2 bilar
har bekanta i London med byggföretag och han menar på den skåpbilen inte klarar att sig igenom stan med last för räckvidden blir hälften med last och det är vitsen att den ska lastas så den bara står vid kontoret enda positiva är att det ser på hemsidan att dom har en
det tar mig 22 timmar med bensin bil till Malmö kan id 4 slå det?