47 308 läst · 322 svar
47k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.
Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.
Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.
Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.
Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
Allvetare
· Härifrån
· 775 inlägg
Tyvärr inte ovanligt...
Det kan ju vara farligt att tanka bensinbil med reservdunk oxå, för att minimera den faran fyller man ju energi på avsett vis på avsedd plats. Elbilen behöver väl ett dedikerat uttag/laddare på rätt plats och skarv sladden bör ju skippas helt.
Det där det uttaget har suttit ute rätt länge va?
Fel tråd, eller årets trådkapning...?D Dan_karlsson skrev:Kan tycka att det är rimligt att detta stöd försvann.
De som utnyttjat detta stöd mest är de elbilsägare som satt i system att byta bil direkt efter stödes utbetalats. Det ger väldigt konstiga signaler.
De som inte har råd med en elbil utan de 50.000 i stöd har det inte heller med stödet. Bilarna är fortfarande väldigt dyra i min mening och stödet har träffat både rätt men även väldigt fel.
Elbilarna behöver gå ner i pris så fler har råd och man behöver fortfarande ordentligt byggs ut möjligheterna för folk i lägenhet att ha laddstolpe.
I min förra lägenhet fick 8 personer nej i området att skaffa stolpe, men uppenbarligen gick det jättebra att ha det bara du betalade för garage och inte bara parkering. Dessa ligger 4m ifrån varandra. Så det känns som det endast handlade om vad Stångåstaden i Linköping tjänade mest pengar på.
Allvetare
· Östergötland
· 3 955 inlägg
Det är väl att rekommendera att ställa ner laddströmmen när man kör på shucko. Jag har laddat med shucko ett par år nu med 6A-laddström. Kikat i uttaget en gång och inte sett någon påverkan alls.
Dock skulle jag aldrig komma på tanken att använda en skarvsladd emellan.
Dock skulle jag aldrig komma på tanken att använda en skarvsladd emellan.
Exprimenterade lite med detta, i en byggelcentral med översikt, då ett par kompisar med en Tesla besökte oss ute på landet för ett par år sen: 8A gav en mycket varm kontakt/uttag bara efter ngn timme, 6A gick däremot bra, ingen nämnväd värme ens efter en natts laddning.
Då hade vi en 20 m (utrullad) förlängning i ett 10A Shucko-uttag på byggelcentralen som var kopplad till en trefas (där var det ju inga problem).
Då hade vi en 20 m (utrullad) förlängning i ett 10A Shucko-uttag på byggelcentralen som var kopplad till en trefas (där var det ju inga problem).
Ja, alltså det är inget skämt när det i bilens bruksnavisning uttryckligen står att man inte får använda skarvsladdar. Laddarens stickpropp har oftast en temperaturvakt inbyggd för att skydda mot glapp i dåliga schuko-uttag, men använder man skarvsladd så tappar man ju den funktionaliteten...
Ok, jag har laddat massor med 10 A och skarvsladd. Jag har aldrig sett några skador eller att något känts varmt. Jag började försiktigt med 6A och 8 A vid några laddningar. När allt verkade ok ökade jag till 10 A.anders07 skrev:
Däremot har jag varit med om en brand i ett uttag utomhus när motor- och kupévärmare gick. Grannen ringde på och sa "det brinner!". Plasten i uttaget brann. Där kunde garaget ha brunnit ner.
Kanske det kan vara skillnad på olika uttag och skarvsladdar? Det är ju när man sparat på dimensioner på ledare som det kan bli varmt.