M maria01 skrev:
ja

hur ska en undersköterska ha råd med en ny elbil
Tyvärr så är kvinnodominerade jobb underbetalda i det här samhället.
Det är dags att lönerna i dessa yrken höjs ordentligt så att även de som jobbar inom den här sektorn kan leva ett drägligt liv på sin lön
 
  • Gilla
Gladsheim och 6 till
  • Laddar…
E
Tycker nog att elbilsstödet var lite skevt och som med många ekonomiska styrmedel uppstår oönskade effekter, tex exporten av nya elbilar till Norge.

Nu får vi hålla tummarna för fortsatt höga bränslepriser så att folk slutar nöjesåka med ICE-bilar. Kanske inte den absolut största co2-källan, men den mest onödiga.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
wildeside
El bil i all ära! Men hur ser kalkylen ut egentligen.
Kompisen och jag sitter och spånar lite över hans bilkostnader.
Inköp ny skrotbil varje år max 15000 som rullar ett år, 7 år 105000. En del bilar har han haft rullande i 3-4 år.
Försäkring 150kr/mån kostnad 7 år 12600kr
Skatt 1800kr/år 7 år 12600kr
Besiktning 0 kr köper besiktad bil.
Bensin 7 år 245000kr
Lite rep o service 7 år 14000kr
kostnad 7 år 389200kr
Månadskostnad 3244kr
Han skiter fullständigt i vilken bil han har för att ta sig från A till B.
Slipper tvätta och polera bilen och behöver inte va noga med vad och hur saker lastas in i bilen.

Köpa ny elbil
Kontantinsats 139000kr som han skulle behöva låna till kontantinsatsen 2120kr/mån 7 år 178080kr
Ägande kostnad 7795kr/mån 7 år 654780kr
Total kostnad utan laddning och däckförslitning och reparationer 9915kr/mån 7 år 832860 kr.
För att kunna ladda bilen behöver han höja huvudsäkring och montera ladd station, så det skulle ytterligare öka månadskostnaden.
Efter 7 år så kan jag tänka mej att värdet på en elbil är +/- 0kr

månadskostnaden på en elbil kan han inte bara avbryta(pausa) medans skrotbilen kan han bara ställa av eller skrota så upp hör kostnaden för den.
Kontentan av det hela är att han är inte speciellt motiverad att köpa en ny elbil
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
wildeside
U Uffe A skrev:
Det är verkligen inte den nya regeringens fel att omvärlden ser ut som den gör och att den ekonomiska situationen är som den är.
Men det är den nya regeringens fel att de inte uppfyller sina vallöften.
Verkar som att de tycker att" men det var ju bara valfläsk, ni förstår väl att ni inte kan lita på sådana löften"
Hur var det när föregående regering tillträdde?
De gick till val på en budget som blev nedröstad av det borgerliga blocket. Sen hade alliansen mage till att anklaga regeringen för att de inte uppfyllde sina vallöften.
Hur kan man sjunka så lågt. Hade alliansen låtit regeringen få igenom sin budget så hade de haft all rätt att kritisera den sittande regeringen för att det inte blev som utlovat.
I och med deras agerande så avsades den rätten.
Men tyvärr så har vi nu en mandatperiod med "FifflarUffes anhang som hinner ställa till med katastrofala problem för vår välfärd :cry:
Har det någonsin funnits någon regering som uppfyllt sina vallöften?
Katastrofen är väl redan ett faktum!
Det va nog ett eller annat år sen Sverige hade något som likna välfärd för pensionärer, arbetslösa, sjuka och låginkomsttagare.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Har det någonsin funnits någon regering som uppfyllt sina vallöften?
Katastrofen är väl redan ett faktum!
Det va nog ett eller annat år sen Sverige hade något som likna välfärd för pensionärer, arbetslösa, sjuka och låginkomsttagare.
Tyvärr så har du rätt,
Vi vet ju alla vem det var som sålde ut vård, skola och omsorg till privata vinstdrivande intressen
Det var ju de som också sålde de statliga och kommunala bolag som gick med vinst och drog in pengar till samhället så att vår välfärd kunde upprätthållas :mad:
 
  • Gilla
Arnejaevel och 5 till
  • Laddar…
Är inte emot att privata företag ska drivas för att tjäna pengar, men vissa delar av vårt samhälle ska drivas utan vinstintresse för att säkerställa att vi får en bra utbildning och omvårdnad.
Annars är vi tillbaka i det gamla klassamhället.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 4 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Har det någonsin funnits någon regering som uppfyllt sina vallöften?
Det har väl iaf de senaste 8 åren nästan hela tiden funnits med ett (kaos)parti i de olika regeringarna som uppfyllt vad de lovat, nu har ju som tur är väljarna sett till att dess språkrör inte får möjlighet att infria sina vallöften.
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kontentan av det hela är att han är inte speciellt motiverad att köpa en ny elbil
Och? Väldigt få väljer mellan att köra skrotbilar med drivlina A eller nya bilar med drivlina B.
 
  • Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Dessa gratisladdningar var vanliga förr men nu är det i princip borta.
I Östergötland ser jag fler nya stolpar med gratisladdning, nu senast utanför Bauhaus i Linköping
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
EddieHansson
U Uffe A skrev:
Annars är vi tillbaka i det gamla klassamhället
Det har ju alltid varit högerns målsättning...
 
  • Gilla
Arnejaevel och 6 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
Tycker nog att elbilsstödet var lite skevt och som med många ekonomiska styrmedel uppstår oönskade effekter, tex exporten av nya elbilar till Norge.

Nu får vi hålla tummarna för fortsatt höga bränslepriser så att folk slutar nöjesåka med ICE-bilar. Kanske inte den absolut största co2-källan, men den mest onödiga.
Moderna elbilar är på många sätt otroligt mkt bättre och trevligare att köra än en äldre ICE av liknande typ, det vet nog de flesta.
Men på vilket sätt skulle det vara bättre för klimatet att köpa en ny elbil än att fortsätta dra ut de sista 10k milen ur en ICE bil?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det har ju alltid varit högerns målsättning...
Förklara gärna! Jag förstår om man tycker att en viss politik leder till ett visst utfall, önskat eller ej, men att man tror att ens motståndare är onda och bara vill andra illa har jag aldrig förstått mig på.

Jag tror också att politik jag inte sympatiserar med leder till dåliga utfall, men jag utgår alltid från att de som står för den vill något relativt positivt, även om jag inte tror att de får det utfall de hoppas på, utan något på skalan dåligt–uselt beroende på hur naiva eller ogenomtänkta förslagen är.

Men från vänster synes man ofta tro illa om sina motståndares motiv. Varför?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Moderna elbilar är på många sätt otroligt mkt bättre och trevligare att köra än en äldre ICE av liknande typ, det vet nog de flesta.
Men på vilket sätt skulle det vara bättre för klimatet att köpa en ny elbil än att fortsätta dra ut de sista 10k milen ur en ICE bil?
det där håller inte jag med om min s klass som har 30 år på nacken är trevligare att köra en nån ny elbil om man pratar bilar under miljonen
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
wildeside
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och? Väldigt få väljer mellan att köra skrotbilar med drivlina A eller nya bilar med drivlina B.
Drivlina A o B???
Han kör till och från jobbet nån mil om dagen och har typ 10-15 år gamma bilar med ganska okey komfort och får göra skatteavdrag på hela 18,50 milen:crysmile:
Ja nu är det väl det som klassamhället har bidragit till:rofl:
Höja skatter och miljöavgifter så att dom som har det sämst ställt absolut inte kommer att ha råd att köpa en ny och dyr elbil.
Sen delar vi ut miljöbonusar m.m. till dom som skulle ha råd att köpa en dyr elbil i vilket fall som helst.
Tror i min enfald att det vore bättre att satsa på att ta fram billigare miljöbränsle som skulle ge utdelning på föroreningarna omgående.
Det är inte fel att satsa på elbilar men man kanske kan fundera på vad vi ska göra med dom äldre bilarna som redan rullar på våra vägar, för att minska deras utsläpp.
Han kör till och från jobbet nån mil om dagen och har typ 10-15 år gamma bilar med ganska okey komfort och får göra skatteavdrag på hela 18,50 milen:crysmile:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Snart 25 kr/mil, eller 22 eller vad det nu var. Det ändrar dock inte att en ren ekonomisk jämförelse mellan å ena sidan skrotbil och å andra sidan ny bil är meningslös, oavsett drivlina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.