Dan1891 Dan1891 skrev:
S regeringen tänkte väl på miljön genom att ge bidrag till elbilar.
M regeringen verkar ju inte ha en tanke om miljön alls med sina åtgärder.
Kan så vara, eller så är tillverkning av en massa nya bilar tveksam miljömässigt.
Jag är dock glad att skatterna inte höjs eller att staten inte lånar upp 70 000kr och skänker dig för att du vill köpa ny elbil. Personbil är en privat levnadsomkostnad som staten inte ska lägga sig i med avdrag, bidrag och bonusar.
 
  • Gilla
Lostmoose och 6 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ingen kräver att det skall vara gratis. En lämplig kostnad per bilägare, precis som jag som villaägare inte fick det gratis.
Nu är det inte så lätt.
Jag vet själv mer än en brf som gett sig på detta.
Tydligen går själva administrativa att lösa hyffsat mot en mindre avgift, dvs att ha separata elmätare på alla stolpar och dessa skall sedan nätbolaget debitera till rätt lägenhetsinnehavare etc etc
Men sen... Den lilla anslutningskabeln som behövs till huset från nätbolaget så att 100 teslor kan stå där och tanka exakt samtidigt varje natt....
I det ena fallet slutade det med 3 stolpar som numera alla slåss om, i det andra inga stolpar.
 
Blev min elbil 70.000 kr mer värd nu?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Dessa gratisladdningar var vanliga förr men nu är det i princip borta. Men det är riktigt 2019 åkte vi till Spanien och tillbaka utan att betala en ända spänn för strömmen. Nu tar de flesta rejält betalt vid vägladdning

Desto viktigare att boende har tillgång till laddning till självkostnadspris.
Du kan väl sätta upp en elbilsmack med energi till självkostnadspris om det är viktigt för dig?
 
  • Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Blev min elbil 70.000 kr mer värd nu?
Prova
 
M maria01 skrev:
jag har råd, men det finns många som inte har det. tror inte du förstår det att säga att alla som har jobb har råd med en helt ny elbil är ju helt fel

en gammal polo kostar inte mycket att hålla rullande och det är vad fattiga har råd med
För att kunna köpa en begagnad elbil behövs den säljas som ny först. För 20år sedan fanns knappt elbilar, det är de som säljs idag som är billiga om 20år.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Rätt bra läge att avveckla stödet imo. Man har fått igång en marknad för elbilar, priset lär sjunka samtidigt som prestanda blir bättre. Samtidigt uppstår en begränsning i elnätet och den enorma utbyggnaden som krävs.
Antalet elbilar som rullar måste ju kunna laddas så utvecklingen måste få ta sin tid.
 
  • Gilla
Nedro och 5 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nu är det inte så lätt.
Jag vet själv mer än en brf som gett sig på detta.
Tydligen går själva administrativa att lösa hyffsat mot en mindre avgift, dvs att ha separata elmätare på alla stolpar och dessa skall sedan nätbolaget debitera till rätt lägenhetsinnehavare etc etc
Men sen... Den lilla anslutningskabeln som behövs till huset från nätbolaget så att 100 teslor kan stå där och tanka exakt samtidigt varje natt....
I det ena fallet slutade det med 3 stolpar som numera alla slåss om, i det andra inga stolpar.
Ja du..... jag arbetar med laddning. Så jag vet en hel del... bland annat om lastdelning.....
 
E Elajomannen skrev:
Ja du..... jag arbetar med laddning. Så jag vet en hel del... bland annat om lastdelning.....
Ok, och hur tänkte du då när alla Brf:er plötsligt skall trolla fram laddstolpar hur som helst...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Lika patetiskt varje val. De flesta lipar, sen väljer man samma eländiga skitstövlar igen.. å igen å igen å igen. Elof Ulrikssons skratt hörs ända från Bryssel.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte ens plastpåseskatten lyckas de ta bort
Nej, det var ju ett gammalt folkpartiförslag, och de bytte ju sida igen, så det får man väl dras med.

Krokodiltårarna över vilka skatter som sänks eller inte från folk som ändå inte röstade på nuvarande majoritet är dock lika frekventa som ointressanta.

För egen del gladdes jag mest åt att undantaget från energiskatten för serverhallar togs bort och att straffbeskattningen av kraftvärme och avfallsförbänning slopades. Det var viktiga ändringar även om de inte var rubrikskapande.

Att jag inte är nöjd med allt förvånar mig föga – det är trots allt politiker vi pratar om.
 
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Blev min elbil 70.000 kr mer värd nu?
Ja med stor sannolikhet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Värre sandlåde bråk får man nog leta efter, dom beter sig som 4-5 åringar i sandlådan.
Avgående regeringens partier gnäller och hackar på så mycket dom orkar på den nya regeringens partier.
Nya regeringen förväntas städa upp på 1-2 månader vad den gamla regeringen har ställt till med under dom gångna åren.
Lär ju inte vara den nya regeringens fel att Räntor, el, mat mm går upp i pris och inflationen rusar.
Det kan omöjligt vara den nya regeringens fel.
Det är verkligen inte den nya regeringens fel att omvärlden ser ut som den gör och att den ekonomiska situationen är som den är.
Men det är den nya regeringens fel att de inte uppfyller sina vallöften.
Verkar som att de tycker att" men det var ju bara valfläsk, ni förstår väl att ni inte kan lita på sådana löften"
Hur var det när föregående regering tillträdde?
De gick till val på en budget som blev nedröstad av det borgerliga blocket. Sen hade alliansen mage till att anklaga regeringen för att de inte uppfyllde sina vallöften.
Hur kan man sjunka så lågt. Hade alliansen låtit regeringen få igenom sin budget så hade de haft all rätt att kritisera den sittande regeringen för att det inte blev som utlovat.
I och med deras agerande så avsades den rätten.
Men tyvärr så har vi nu en mandatperiod med "FifflarUffes anhang som hinner ställa till med katastrofala problem för vår välfärd :cry:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Litengubbe och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Har bara för mig att det var M som lovade 7:- sänkning....:crysmile:
Visst var det, och en följdfråga är:
Vem är det som fick statsministerposten i den nya regeringen?
Borde inte den personen kunna få igenom sina vallöften? :thinking:
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För att kunna köpa en begagnad elbil behövs den säljas som ny först. För 20år sedan fanns knappt elbilar, det är de som säljs idag som är billiga om 20år.
var det inte så att dom hamna i norge istället var ju nån skandal om det för några år sen
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.