Hej!

Jag har totalrenoverat ett hus from 60 talet och sett nu att taket till övervåningen lutar med 8 cm.
Min fråga är, vad fan gör jag? ska jg låta det vara? kommer mitt hus rasa ihop eller vad är grejjen.
 
  • Gilla
Zink82 och 2 till
  • Laddar…
Lite för ofullständig information för att kunna ge ett bra svar.
Vad lutar? innertak undervåning? Yttertak invändigt övervåning?
Är det 8cm skillnad mellan golv och tak i det utrymmet under på olika platser? På hur lång sträcka?
Lutar även golv övervåning?
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Lite för ofullständig information för att kunna ge ett bra svar.
Vad lutar? innertak undervåning? Yttertak invändigt övervåning?
Är det 8cm skillnad mellan golv och tak i det utrymmet under på olika platser? På hur lång sträcka?
Lutar även golv övervåning?

tack för snabb återkoppling. För att beskriva såhär- jag har ett avlång rektangulärt vardagsrum och skulle hänga upp gardiner och märkte på så sätt skillnaden i hur högt taket är på vardera sida av rummet (det är 6-7 m mellan sidorna). Golvet då på övervåning lutar också, där förstod vi det som att det bara var 3 cm. Jag bor i partille och det är mycket lera i marken.
 
ohGr ohGr
8cm, ja kommer nog rasa ihop.
Släng dig ner på marken och ta skydd.
 
  • Gilla
  • Haha
Jerald Stuartson och 9 till
  • Laddar…
S sarahandersson skrev:
tack för snabb återkoppling. För att beskriva såhär- jag har ett avlång rektangulärt vardagsrum och skulle hänga upp gardiner och märkte på så sätt skillnaden i hur högt taket är på vardera sida av rummet (det är 6-7 m mellan sidorna). Golvet då på övervåning lutar också, där förstod vi det som att det bara var 3 cm. Jag bor i partille och det är mycket lera i marken.
Är det alltså ett vardagsrum på undervåning där taket lutar 8cm på en sträcka av 6-7m, dock lutar golvet på övervåning på samma sträcka c:a 3cm?
Är differensen på 8cm mellan innertak och golv i samma rum, eller jämfört med en vågrät linje uppmätt med exempelvis laser?
Anledning till mina frågor: Antingen så har ditt hus satt sig ganska kraftigt och du borde märka det även på golvet, eller så har övervåningens bjälklag mot undervåning börjat skeva nedåt och då har du strukturella problem. Troligen är det inte byggt så snett från start liksom.
 
  • Gilla
irkush
  • Laddar…
Mät/markera/skriv upp...

och ha koll på det.

Rör det sig är det lite akutare och du får ta in en byggingenjör för förslag på åtgärder.

Rör det sig inte är det ju lugnare. kan ju vara de ursprungligare byggare som glömt vattenpasset.

/ATW
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Är det alltså ett vardagsrum på undervåning där taket lutar 8cm på en sträcka av 6-7m, dock lutar golvet på övervåning på samma sträcka c:a 3cm?
Är differensen på 8cm mellan innertak och golv i samma rum, eller jämfört med en vågrät linje uppmätt med exempelvis laser?
Anledning till mina frågor: Antingen så har ditt hus satt sig ganska kraftigt och du borde märka det även på golvet, eller så har övervåningens bjälklag mot undervåning börjat skeva nedåt och då har du strukturella problem. Troligen är det inte byggt så snett från start liksom.
Hej igen

åhh nu har du satt mig på pottan. Det är precis som du säger - det är en sträcka på 6-7 m. Om du kollar på bilden så är det öppen planlösning och jag märkte att det var så stor skillnad när jag hängde upp gardinerna. Den andra sidan av vardagsrummet är nästan där jag tar bild ifrån då. Jag har märkt av jättemycket på golvet på övervåningen. Det är katastrof där uppe, jag känner av lutningen så mycket. En byrå lutar liksom där uppe.
 
  • Ett mysigt heminrett rum med leksaker och en hund som ligger i förgrunden.
nej ditt hus kommer inte att rasa.......jag har ett hus från 1900 där man delvis känner att det är uppförsbacke i vissa rum men ja det får man stå ut med.
 
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
S sarahandersson skrev:
Hej igen

åhh nu har du satt mig på pottan. Det är precis som du säger - det är en sträcka på 6-7 m. Om du kollar på bilden så är det öppen planlösning och jag märkte att det var så stor skillnad när jag hängde upp gardinerna. Den andra sidan av vardagsrummet är nästan där jag tar bild ifrån då. Jag har märkt av jättemycket på golvet på övervåningen. Det är katastrof där uppe, jag känner av lutningen så mycket. En byrå lutar liksom där uppe.
Frågan är väl vem som skapade denna öppna planlösning. Har det gjorts i nutid och det glömts att sätta in balkar på lämpliga ställen?
 
Redigerat:
  • Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
Man undrar ju tre saker:
1. Är golvet i undervåningen helt i våg/plant? Är det det så är i alla fall marken stabil
2. Har det alltid varit snett men du märkte det just nu? I så fall är det nog bara byggt med bristande ögonmått.
3. Om det har hänt i närtid, vad har ni gjort för att det kan börja skeva? Öppnat upp, tagit bort väggar, nya dörrhål, etc?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Frågan är om det är snett, eller om det varit olika takhöjd i de olika rummen som sedan blivit en öppen planlösning, och man har då "genat" och gjort en lätt avvägning från den högre takhöjden till den lägre takhöjden?
 
Jag skulle börja med att kontrollera vilka väggar som tagits bort för att göra den öppna planlösningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Prata med ditt försäkringsbolag kanske, rådfråga om lämplig åtgärd? Om de kan hjälpa till med kontakt som kan göra en djupare byggnadsteknisk undersökning? Känns som lite för många frågetecken att bena ut trotts expertisen från Byggahus.se :D
 
U
Jag har ett hus från 1850 där taket(mellanbjälklaget) lutar 10cm på 3,8m
 
  • Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nej ditt hus kommer inte att rasa.......jag har ett hus från 1900 där man delvis känner att det är uppförsbacke i vissa rum men ja det får man stå ut med.
balken går enligt gröna pilen och vi to bort en vägg enligt gula pilen. lutningen var ju innan vi tog bort väggen.
 
  • Modernt vardagsrum och kök, trägolv, stor fönster, person sitter vid matbord, inredningsdetaljer, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.