Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Anläggningen kommer kunna producera ca 10000 kwh, och kostar ca 150k. Så ja överproduktion i form av ca 6000-7000 kwh räknar jag på.
Då blir ju kalkylen till det bättre. Kolla dock så du har möjlighet få ut pengarna från elbolaget så det inte bara byggs en buffert som du ej kommer åt. Det är en härlig känsla att producera sin årsförbrukning även om man behöver köpa tillbaka på vintern.

Installerade en 17,94kwp anläggning i maj 2022 för 250k inkl. laddbox och smartmätare. Ska ge mig 17000kwh per år, bor också i se3. Har en årsförbrukning på runt 21000kwh. Så för mig var det självklart installera, både för elräkningens skull men även för värdehöjning på huset. Har från produktionsstart 1/6 till 31/10 hittills fått tillbaka 10,5% av investeringen.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Eternitplattor går inte att köpa. De är förbjudna. De kan gå att få tag på hos de som säljer rivningsmaterial, men det är en olaglig hantering. Trasiga plattor måste destrueras, en hantering kommunerna börjat att ta betalt för. Ett korkat beslut, absolut, för det ökar ju risken för att skiten hamnar i skogen. Se till att du har ett vattentätt avtal om just den delen av installationen. Är ditt tak av ”skiffertyp”, det vill säga kvadratiska plattor med 30-40 cm sida, finns det betongplattor i samma format. Dock svåra att få tag i.
 
S SueCia skrev:
Ett takbyte bör göras före du installerar solceller, att det är en bättre investering är också värt att fundera över. Om man bryr sig om fiktiva siffror som var huset teoretiskt är värt så kan ett takbyte mycket väl höja värdet på huset mer än solcellerna kostar. Inte många vill ha eternittak.
Edit: Det är vår lada det ska installeras på. Huset har betongpannor. Att först byta tak gör att ekonomin blir sämre! Min fråga är inte om jag ska byta tak, utan om ni tycker det är värt iom min lilla förbrukning?
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Edit: Det är vår lada det ska installeras på. Huset har betongpannor. Att först byta tak gör att ekonomin blir sämre! Min fråga är inte om jag ska byta tak, utan om ni tycker det är värt iom min lilla förbrukning?
Det är alltid en chanstagning beroende på vad spotpriset hamnar på som sagt.
Och det är skitsvårt att bedöma, tom experterna och elbolagen klarar inte av det.
Då är det som jag sa tidigare, vilken risk är du villig på spotpriset för att få en viss återbetalningstid.
Och det som är intressant med solpaneler är spot-priset sommarhalvåret för det är då panelerna producerar och du vill få betalt.
Om jag vore du skulle jag räkna lågt , 30 el 50 öre och då har du 13-16-17 år återbetalningstid.
Panelerna ska ju hålla mellan 25 och 30år säger de som vet så då blir det några år på slutet du drar in pengar på dem.
Hamnar spotpriset som i somras över 100 , tja får tillbaka pengarna snabbare men det är inte nått man ska räkna med utan se det som en bonus.

Skaffar du elbil som sagt, då får du snabbare återbetalning. Men har du inga planer på det närmaste 5-10 åren kan du inte räkna in det heller.

Anledningen till att många föreslår att byta tak är att det verkar ju vara svårt att hitta nån firma som faktiskt vet vad de håller på med och vågar lämna garantier då du har eternittak.
Du kommer att gå back på hela iden om taket börjar läcka och måste bytas om de som installerar inte kan och vet och gör rätt med just ditt svårare tak.

I slutändan är de bara du som kan avgöra om du tycker att det är en chansning värd att ta.
 
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Man får sälja upp till 30000 kwh som mikroproducent, men du får bara skatteavdraget för så många kwh du köper och i mitt fall minskar nog förbrukningen ner till 3000kwh efter installation.

Utveckla gärna!
Du får som microproducent installera en anläggning på 43.5 MWh och du får sälja all el som du producerar vilket med en sådan anläggning blir ca. 45 - 50 MWh vilket innebär att du har gratis el kostnad och sen om du får 60 per KWh i skatteavdrag spelar ingen roll (kommer inte att vara kvar så länge till som med bonusen på elbilarna) du säljer till timpris och på dagarna är det bra pris, får du 1 kr( i Aug fick jag 3,61 kr för 4300 KWh) så får du 45 - 50 tusen om du då får 60 öre för 3000 KWh = 1 800 kr. spelar inte någon roll du har pengar över.
En anläggning på 10 KWh producerar ca. 11 MWh och du använder 2 MWh kanske mer säljer resterande så får du med 1 kr per KWh 9 000 kr och slipper betala 2000 X (0,695 +1,25) = 3 890 kr. Dessutom bidrar du till att producera miljövänlig el. har du möjlighet så installera så stor anläggning som möjligt man kan ha solceller på marken om man bara har mark till det.
Jag betalade 9775 kr/KWh priserna kommer att gå tillbaka så man kanske skall avvakta för de täljer just nu guld med moraknivar-
 
G Gais-Åke skrev:
Eternitplattor går inte att köpa. De är förbjudna. De kan gå att få tag på hos de som säljer rivningsmaterial, men det är en olaglig hantering. Trasiga plattor måste destrueras, en hantering kommunerna börjat att ta betalt för. Ett korkat beslut, absolut, för det ökar ju risken för att skiten hamnar i skogen. Se till att du har ett vattentätt avtal om just den delen av installationen. Är ditt tak av ”skiffertyp”, det vill säga kvadratiska plattor med 30-40 cm sida, finns det betongplattor i samma format. Dock svåra att få tag i.
Det finns en annan platta som ersätter eterniten som är gjord av cement fibercementplattor
 
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Edit: Det är vår lada det ska installeras på. Huset har betongpannor. Att först byta tak gör att ekonomin blir sämre! Min fråga är inte om jag ska byta tak, utan om ni tycker det är värt iom min lilla förbrukning?
Byta tak kommer du bli tvungen till om ett tag på ett så gammalt tak oavsett solceller. Gör det före solcellerna så slipper du stora extrakostnader för demontering/återmontering.
 
T TWX skrev:
Du får som microproducent installera en anläggning på 43.5 MWh och du får sälja all el som du producerar vilket med en sådan anläggning blir ca. 45 - 50 MWh vilket innebär att du har gratis el kostnad och sen om du får 60 per KWh i skatteavdrag spelar ingen roll (kommer inte att vara kvar så länge till som med bonusen på elbilarna) du säljer till timpris och på dagarna är det bra pris, får du 1 kr( i Aug fick jag 3,61 kr för 4300 KWh) så får du 45 - 50 tusen om du då får 60 öre för 3000 KWh = 1 800 kr. spelar inte någon roll du har pengar över.
En anläggning på 10 KWh producerar ca. 11 MWh och du använder 2 MWh kanske mer säljer resterande så får du med 1 kr per KWh 9 000 kr och slipper betala 2000 X (0,695 +1,25) = 3 890 kr. Dessutom bidrar du till att producera miljövänlig el. har du möjlighet så installera så stor anläggning som möjligt man kan ha solceller på marken om man bara har mark till det.
Jag betalade 9775 kr/KWh priserna kommer att gå tillbaka så man kanske skall avvakta för de täljer just nu guld med moraknivar-
Varför kommer priserna gå tillbaka/ner nu när dessutom den förstärkta skattesubventionen ser ut till bli verklighet och efterfrågan kommer öka ?Nu har ju leverantörerna och tillverkarna lärt sig ta betalt. Jag skulle mer tro att priserna kommer gå upp ännu ner nu när efterfrågan kommer öka efter årsskiftet.
 
Hur realistiska är diskussionerna om elbehovet framöver - oavsett hur stora små investeringar så kommer microproduktionen att vara lönsam - kan någon verkligen tro något annat med de visioner för energi som gäller? Transporter och all produktion av material ska vara med el och inga fossila bränslen - Europa behöver fortfarande stora mängder el för att minska de fossila kraftverken - jag säger kör på solcellerna, investeringen kommer löna sig
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Varför kommer priserna gå tillbaka/ner nu när dessutom den förstärkta skattesubventionen ser ut till bli verklighet och efterfrågan kommer öka ?Nu har ju leverantörerna och tillverkarna lärt sig ta betalt. Jag skulle mer tro att priserna kommer gå upp ännu ner nu när efterfrågan kommer öka efter årsskiftet.
När jag köpte mina solceller så kostade de 1950 kr inkl. moms. Jag sökte på samma solceller nu och då var priset 3880 kr inkl moms.
Av den anledningen tror jag att priserna går ner om efterfrågan minskar och frakterna på en container är på väg ner efter det senaste årets tok priser från Kina en 20 fot skulle de ha 60 000 kr i juli 2022 samma container kostade 2020, 20 000 kr.
En sol panel från Kina kostar 1250 kr och det går in några pallar i en container en pall har 31 paneler och det borde gå in minst 4 pallar och en 40 HQ går det in 20 pallar detta är då paneler på 500 W mina var på 395 W fraktpriset per panel ligger på ca 100 kr. Med det i åtanke så är priset i Sverige 15 - 1600 kr/panel och 15 Hybrid växelriktare kostar 10 - 12 000kr
 
T TWX skrev:
När jag köpte mina solceller så kostade de 1950 kr inkl. moms. Jag sökte på samma solceller nu och då var priset 3880 kr inkl moms.
Av den anledningen tror jag att priserna går ner om efterfrågan minskar och frakterna på en container är på väg ner efter det senaste årets tok priser från Kina en 20 fot skulle de ha 60 000 kr i juli 2022 samma container kostade 2020, 20 000 kr.
En sol panel från Kina kostar 1250 kr och det går in några pallar i en container en pall har 31 paneler och det borde gå in minst 4 pallar och en 40 HQ går det in 20 pallar detta är då paneler på 500 W mina var på 395 W fraktpriset per panel ligger på ca 100 kr. Med det i åtanke så är priset i Sverige 15 - 1600 kr/panel och 15 Hybrid växelriktare kostar 10 - 12 000kr
Den som lever får se vem av oss som har/hade rätt
 
H
Många som ”räknat ut” att det är en dålig investering eller jämfört med ”börsen” verkar helt ha missat att beroende på hus, så kan det ge grönt bolån.

Att få sin boränta sänkt med 1% samt gratis el i 20-30 år för strax över 100tkr investerat.. riskfritt.
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
Många som ”räknat ut” att det är en dålig investering eller jämfört med ”börsen” verkar helt ha missat att beroende på hus, så kan det ge grönt bolån.

Att få sin boränta sänkt med 1% samt gratis el i 20-30 år för strax över 100tkr investerat.. riskfritt.
Vilken bank ger 1% lägre ränta för grönt bolån ?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
H
M mortimer skrev:
Vilken bank ger 1% lägre ränta för grönt bolån ?
ingen, skrev fel, ska vara 0.1%. Men poängen kvarstår.
0.1% på ett bolån och gratis el vs 1.5% på 100tkr på ett sparkonto (eller 7% på ”börsen” med risk att förlora allt).
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
T TWX skrev:
Det finns en annan platta som ersätter eterniten som är gjord av cement fibercementplattor
Eternit är fibercement. Det man gjort är att byta till mindre hälsovådliga fibrer i skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.