Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu förstår jag. Du har en kubik bensin på släpvagnen. Det borde jag fattat direkt.
Det behövs ingen kubikmeter bensin. Vilken normalsnål dieselbil som helst kommer väl en bra bit över 100 mil på en tank? Jag kommer 100 mil med moderat lastat släp bakom bilen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vi kan ta ett par exempel.
1. Vi kör en fossilbil 80 mil (för enkelhetens skull). Man fikar där man vill men slipper tanka förrän du är framme. Däremot har du tankat en gång innan du körde.
2. Vi kör en elbil 80 mil. Tankad när man tar den hemma. Tanka en gång vid en laddare, som normalt inte har någon kö, äter samtidigt. Laddar när man är framme.

Vari ser du problemet för endera färdsätt? De lär ta lika lång tid eller bara marginellt långsammare.
Skillnaden är att bilen inte MÅSTE tankas för att komma fram.
Jag MÅSTE INTE ta min rast samtidigt som bilen laddas.
Det finns inte ALLTID garanterad ledig plats under rasten för laddning under under högsäsonger.
(Det är iaf vad vissa batteribilsägare själva skriver)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Förr eller senare "måste" du också tanka. Bara inte lika ofta. En elbilsägare är precis lika fri att stanna var som.
 
Fast nu måste jag iväg och tanka dieseln fastän jag inte har något ärende åt det hållet. Skulle varit bra med en tank hemma som med elbilen. Då hade man sluppit köra ens ärende för bara det... Ska nog stanna till på systrar & bönor och ta en fika bara för att jag kan.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Förr eller senare "måste" du också tanka. Bara inte lika ofta. En elbilsägare är precis lika fri att stanna var som.
Endera förstår du inte eller så VILL du bara inte förstå. Ingen ide att fortsätta denna diskussion som fö är helt OT och har inget med solceller att göra.
 
Jag förstår... Har också ett par dieselbilar men inte samma inställning. Du får göra som du vill har jag sagt men jag delar inte din attityd och misstro till elbilen.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
misstro till elbilen.
Det handlar inte om misstro även om vissa elbilsentusiaster verkar närmast religiöst fanatiska. Det handlar om att inse och acceptera objektiva nackdelar med en elbil i form av exempelvis räckvidd och laddtid.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Men det är alltid elbilsägaren som är fanatiker så klart
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Tar lång tid att tanka nuförtiden när man måste tanka två gånger...
 
  • Bränslepumpdisplay visar pris 1495 kr för 54,94 liter, pris per liter 27,21 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
En ärlig fråg, hur mycket drar en diesel med tungt släp bakom? Jag är medveten om svårigheten i frågan, olika bilar, olika släp etc
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En ärlig fråg, hur mycket drar en diesel med tungt släp bakom? Jag är medveten om svårigheten i frågan, olika bilar, olika släp etc
Faktisk inte så mycket som man kan tro. Har kört två flyttsläp med olika dieselbilar och cirka 20% mera förbrukning på sträckan Göteborg-Umeå.
Skulle du köra icke-landsväg blev nog skillnaden betydligt större.
Observera att detta inte är ett inlägg mot elbilar utan även om jag har en Volvo V60 diesel själv så ser jag elbilen eller möjligen vätgas som de bilar som kommer att trafikera vägarna den närmaste 10-20 åren.
Det finns inga argument för att välja sida så stenhårt som denna tråden gör gällande.
Du har olika behov och dessutom förändras detta över tid.
Vår dotter pluggar i Umeå och just nu vore en elbil ganska olämplig ur logistiksynpunkt.
Om 5 år är bilden förmodligen annorlunda.
Det som är viktigt är att inte förutsättningarna ändras hela tiden utan förvarning.
"Hoppsan..nu försvann miljöbonusen, ojdå..nu höjdes reduktionspliken"
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Helt beroende på vikt, fart, luftmotstånd men från 10-20% och uppåt? När vi drog husvagn gick det nästan dubbelt med det var ett tungt as... räknade inte för det ville man inte veta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En stor fördel med elbilen är att den är fulltankad varje morgon! Elen är ju alltid billig på natten, och dyrare när solen skiner, eftersom det ofta är vindstilla då.

Ett litet problem är ju att de drog in elbilsbonusen igår med omedelbar verkan. Då tar det två år till att gå med vinst.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En stor fördel med elbilen är att den är fulltankad varje morgon! Elen är ju alltid billig på natten, och dyrare när solen skiner, eftersom det ofta är vindstilla då.

Ett litet problem är ju att de drog in elbilsbonusen igår med omedelbar verkan. Då tar det två år till att gå med vinst.
Den är inte dyrare när solen skiner om du har solceller ;) (Vi får snegla på "topic" mellan varven..)
Jag tror att billig nattström faktiskt kan komma att förändras när våra mönster förändras.
Ju fler elbilar som laddas nattetid plus att energikrävande industri kan köra treskift för att spara energi,
desto mer utjämnat blir priset. Har en kollega med timtaxa som redan skönjer detta.
 
H
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vilken trängsel? Har du egen erfarenhet?
Hen ljuger om precis allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.