Överraskas varje gång av hur förbaskat trevligt det är att titta på ett riktigt trähusbygge! :)
Extra kul att se hur ni jackat ur panelbrädorna runt fönstret för att passa in över- resp undervattbrädan. Det bara måste jag tycka om eftersom jag gjorde likadant när jag bytte gavelpanel för ett par år sedan. :cool:

Vilken funktion har de där små snedställda listerna i nederkant av väggfacken?
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Överraskas varje gång av hur förbaskat trevligt det är att titta på ett riktigt trähusbygge! :)
Extra kul att se hur ni jackat ur panelbrädorna runt fönstret för att passa in över- resp undervattbrädan. Det bara måste jag tycka om eftersom jag gjorde likadant när jag bytte gavelpanel för ett par år sedan. :cool:

Vilken funktion har de där små snedställda listerna i nederkant av väggfacken?
Tack! Det är roligt att ha tid för både planering och utförande. Även om konsekvenserna är att man inte hinner klart innan vintern!

De snedställda listerna är lite av en improviserad kompromiss. Vindduken behöver klämmas fast, men vi ville inte skapa en hylla där eventuellt inträngande vatten blev stående.
 
Trähus i skymning, belyst interiör, lugn landsbygd, metalltak, verktyg utanför, enkel arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fullhouse och 45 till
  • Laddar…
Väldigt elegant!
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Otroligt fint! Både hantverket och resultatet. Det är nästan på pricken vad jag går och fantiserar om att bygga, så den här tråden är guld värd.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
[bild]
Har du bilder inifrån med? :)
 
J joakimbrodd skrev:
Har du bilder inifrån med? :)
Nej, inte direkt. Det är ganska ofärdigt inne, och nu ett stökigt upplag av virke och verktyg fram till våren...
 
K
Snyggt bygge! Är tanken att ni ska tjära hela alltet eller?
 
K Katthatt skrev:
Snyggt bygge! Är tanken att ni ska tjära hela alltet eller?
Nej, det ska vara obehandlat är tanken.
 
  • Gilla
Sten och Flisan och 4 till
  • Laddar…
K
A arkTecko skrev:
Nej, det ska vara obehandlat är tanken.
Kommer bli grått och snyggt tror jag.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Mycket fint! Vore trevligt med lite fler bilder på olika detaljer!
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Idag grävde jag ner skyddsrör i väntan på elanslutning. Ångrar att jag inte betalade 400 extra för en riktig slungspade i stället för Biltema. :mad:

Grävd ränna i ett lantligt landskap med en byggnad, träd och verktyg synliga, under klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som vet varför Eon kräver 110mm rör för ett fritidshus? Det känns som ett fånigt resursslöseri (både mina resurser och miljöns...)
 
För att det ska vara lätt att dra i kabel sen brukar det vara krav på draggrop var 50 m
 
  • Gilla
lietsa
  • Laddar…
Jo, jag antar det. Men svårt att förstå att inte det skulle funka med ett 50mm rör med slät insida och dragtråd. Speciellt då de kräver draggrop var 20e meter...
 
Har kanaliserat en del fiber och även på korta sträckor blir det snabbt problem med dåliga böjar men visst en kabelkatt så är det inte omöjligt att dra i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.