P PeterHansPhilip skrev:
Vi valde att (i precis rättan tid) installera celler (12,5kWp) förr året i augusti och gör av med ungefär 19MWh/år. Har hittills i år producerat 13,8MWh och det är otroligt tacksamt att få betalt av elbolaget samtidigt som man hör grannar och andra få betala 1000-tals kronor varje månad. Har du råd så är min rekommendation- absolut! Vi betalade 148K för detta och har sedan starten producerat el för 26500kr, så i den här takten är det snart betalt
Men med stigande räntor och eventuellt fallande elpriser blir det ju allt svårare att göra kalkylen, speciellt om man inte har plats för så mycket solceller som man skulle behöva för sin förbrukning (jag t ex).

I ditt fall ser det ju ut som att det kan ta 6-8 år innan du betalar mindre för elen än vi andra :)

Det jag menar är att solcellerna har ju en kapitalkostnad vilket många glömmer. Dom är allt annat än gratis nu.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Niclas Bergqvist1 Niclas Bergqvist1 skrev:
Är generellt emot hypen, men har funderat på solceller sen vi la om taket på huset för nio år sedan, men det har bortprioriterats pga annat som gått före plus att priset varit högt. Sen ska jag inte sticka under stolen med att spotpriset gjorde det mer aktuellt, tillsammans som vårt fasta elavtal gick ut. Om det tar 20 år att betala sig är jag villig att offra. Men vill inte offra så mycket pengar om det inte betalar sig alls....
Du verkar ju redan bestämt dig för solceller. Det spelar tydligen ingen roll vad folk har för råd eller tyckte du kör på din egna linje iaf. Från mitt perspektiv så verkar du vara ute efter att någon/några bekräftar att det är ett bra köp bara och investering.
 
S
Solceller är extremt intressant som offgrid / prepperlösning. Inte som ekonomiskt investering i dagsläget. Jag tror på större variationer i elpriset framöver och betydligt oftare kommer vi ha negativa elpriser, när solceller producerar som mest.

Det som jag tycker ska bli mest spännande är är när överproduktionen är så stor att man till ett extremt lågt elpris kan ladda vätgasceller med billig intermittent energi.
 
  • Gilla
Micleg och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Så resonerade jag också. Det gjorde dock inte företaget.
[länk]
Jag har nyligen lagt paneler på eternittak (vågigt) som lätt legat 60-år. visserligen 45gr taklutning, men inget gick sönder, så jobbade jag mig nerifrån och upp. Gick hur bra som helst.
 
Nissens
X xLnT skrev:
Jag har nyligen lagt paneler på eternittak (vågigt) som lätt legat 60-år. visserligen 45gr taklutning, men inget gick sönder, så jobbade jag mig nerifrån och upp. Gick hur bra som helst.
Hur lång är livslängden på ett eternittak?
 
J Edin Majstoor skrev:
Du verkar ju redan bestämt dig för solceller. Det spelar tydligen ingen roll vad folk har för råd eller tyckte du kör på din egna linje iaf. Från mitt perspektiv så verkar du vara ute efter att någon/några bekräftar att det är ett bra köp bara och investering.
Nej det har jag inte! Jag frågar iom min lilla förbrukning. De flesta som investerar har kanske en förbrukning som kanske ärtre eller fyrdubbel mot min. Har jag svarat emot någon när de gett något råd?? Eftersom du skriver att det inte spelar någon roll vad andra säger?
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
A
Eternittak håller för evigt eller tills någon/något förstör det.
Så förutom att man skall veta hur man handskas med detta måste yrkesfolket vara utbildade och godkända för att ens hantera det.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Eternittak håller för evigt eller tills någon/något förstör det.
Så förutom att man skall veta hur man handskas med detta måste yrkesfolket vara utbildade och godkända för att ens hantera det.
Ja det är väl asbest i det?
 
A
Micleg Micleg skrev:
Ja det är väl asbest i det?
Det består helt av asbets och lite bindemedel.
 
A
Micleg Micleg skrev:
Tydligen fritt fram att riva eller hantera som privatperson: [länk]
Ja absolut, du kan själv springa på taket och montera panelerna, bryta loss bitar från pannorna etc. Men gör du jobb åt andra...
 
  • Gilla
Micleg
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Solceller är extremt intressant som offgrid / prepperlösning. Inte som ekonomiskt investering i dagsläget. Jag tror på större variationer i elpriset framöver och betydligt oftare kommer vi ha negativa elpriser, när solceller producerar som mest.

Det som jag tycker ska bli mest spännande är är när överproduktionen är så stor att man till ett extremt lågt elpris kan ladda vätgasceller med billig intermittent energi.
Just nu står solcellerna för omkring 1% av Sveriges elproduktion. Det kommer nog knappast att påverka elpriserna om solen skiner eller inte.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Det är en väldig gråzon, att köpa eller inte köpa solceller. Allt beror på dina förutsättningar. Jättesvårt att sia om elpriset i framtiden. MEN så här har jag gjort utifrån MINA förutsättningar:

Bor i skåne, nybyggt hus 2020, 167 m², flyttaden in julen 2020 och satte upp solceller nov 2020.
Satte upp 10,5 kwh och kostade mig 135 000 kr efter bidrag.

2021 gjorde jag en vinst på 3000 kr, samt 3000 kr tillbaka från skatteverket. så en vinst på 6000 kr. Då räknar jag inte med den förbrukning som jag gjorde direkt från solcellerna, dvs det som jag slapp köpa in. som var ca 2000 kwh. Under 2021 köpte jag in strax under 5000 kwh. Så min för brukning låg på 5000+2000=7000 kwh.

Under 2022 jan- sep har jag sålt för 14 000 kr som jag använder som "kredit" dvs har tillgodo till vinterns elräkningar. Återstår och se hur mycket som finns efter årskiftet.

Ni får själv avgöra om ni anser att min investering va bra eller dålig. Jag tycker det va en kanon investering, än så länge...
 
  • Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
J jln82 skrev:
Det är en väldig gråzon, att köpa eller inte köpa solceller. Allt beror på dina förutsättningar. Jättesvårt att sia om elpriset i framtiden. MEN så här har jag gjort utifrån MINA förutsättningar:

Bor i skåne, nybyggt hus 2020, 167 m², flyttaden in julen 2020 och satte upp solceller nov 2020.
Satte upp 10,5 kwh och kostade mig 135 000 kr efter bidrag.

2021 gjorde jag en vinst på 3000 kr, samt 3000 kr tillbaka från skatteverket. så en vinst på 6000 kr. Då räknar jag inte med den förbrukning som jag gjorde direkt från solcellerna, dvs det som jag slapp köpa in. som var ca 2000 kwh. Under 2021 köpte jag in strax under 5000 kwh. Så min för brukning låg på 5000+2000=7000 kwh.

Under 2022 jan- sep har jag sålt för 14 000 kr som jag använder som "kredit" dvs har tillgodo till vinterns elräkningar. Återstår och se hur mycket som finns efter årskiftet.

Ni får själv avgöra om ni anser att min investering va bra eller dålig. Jag tycker det va en kanon investering, än så länge...
I ditt fall med året som varit så gjorde du en bra investering i min mening. Tänk om man kunde sia i framtiden....:worried:
 
J jln82 skrev:
Det är en väldig gråzon, att köpa eller inte köpa solceller. Allt beror på dina förutsättningar. Jättesvårt att sia om elpriset i framtiden. MEN så här har jag gjort utifrån MINA förutsättningar:

Bor i skåne, nybyggt hus 2020, 167 m², flyttaden in julen 2020 och satte upp solceller nov 2020.
Satte upp 10,5 kwh och kostade mig 135 000 kr efter bidrag.

2021 gjorde jag en vinst på 3000 kr, samt 3000 kr tillbaka från skatteverket. så en vinst på 6000 kr. Då räknar jag inte med den förbrukning som jag gjorde direkt från solcellerna, dvs det som jag slapp köpa in. som var ca 2000 kwh. Under 2021 köpte jag in strax under 5000 kwh. Så min för brukning låg på 5000+2000=7000 kwh.

Under 2022 jan- sep har jag sålt för 14 000 kr som jag använder som "kredit" dvs har tillgodo till vinterns elräkningar. Återstår och se hur mycket som finns efter årskiftet.

Ni får själv avgöra om ni anser att min investering va bra eller dålig. Jag tycker det va en kanon investering, än så länge...
Varför räknar du inte med din egenkonsumtion i solcellsförtjänsten? Det är ju också en ”vinst” av solcellerna, el du hade behövt köpa in annars och behövt betala för.
 
  • Gilla
Micleg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.