Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
7,5M är bara för själva huset. Tomten kostade ytterligare 7M.
jaha sorry läste inte första

allt beror ju på vad det är för hus och vad det är byggt av
bra polska byggare är inte så mycket billigare idag

såg nåt program i england när köpte prefab hus från tyskland då ingick tyska hantverkare vart inte så dyrt värt att kolla upp
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
7,5M är bara för själva huset. Tomten kostade ytterligare 7M.
Vad var det för hustillverkare, storlek och standard? 7.5 för 100m2 låg standard är ju väldigt annorlunda mot 300m2 hög standard? M2/pris?
 
A Argastesnickaren skrev:
Att ert hus blev långt mycket billigare än ett lösvirkes hus säger inte så mycket utan att veta specen på det man jämför med.
När jag byggde nytt hus för tre år sen (färdigt för två år sedan) så var det ungefär samma pris men till en helt annan nivå på allt från parkettgolvet till köket och allt där emellan.
En sån enkel sak som inte syns är tex osb bakom gipsen överallt.
Inte nog med att priset blev mycket lägre med prefab, standarden blev dessutom högre. Detta beror ju såklart också på valet av delad entreprenad vilket gjorde att vi kunde köpa in mycket själva; golv, kök, badrum, keramik etc. och slippa byggarnas påslag. Spånskiva bakom gips i samtliga väggar, slätspacklade tak, platsbyggd fasad, dubbelfalsat plåttak mm. nivån behöver inte bli dålig bara för att det inte är "lösvirke".
 
  • Gilla
Bengt-54 och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
Vi ritade med arkitekt sen gick jag med ritning till Dalahus. Dom byggde ett färdigt skal som jag tillsammans med olika hantverkare byggde klart. Projektledning gjorde jag själv
 
  • Gilla
perolito och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vad var det för hustillverkare, storlek och standard? 7.5 för 100m2 låg standard är ju väldigt annorlunda mot 300m2 hög standard? M2/pris?
200kvm. Det är ingen hustillverkare utan lösvirke som byggs av byggfirman.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
Vi ritade med arkitekt sen gick jag med ritning till Dalahus. Dom byggde ett färdigt skal som jag tillsammans med olika hantverkare byggde klart. Projektledning gjorde jag själv
Dalahus va en av husfabrikanterna även jag tog in offert ifrån.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
200kvm. Det är ingen hustillverkare utan lösvirke som byggs av byggfirman.
Det är 37500kr/m2. Stockholmspris med väldigt hög standard. Vi beräknar att vi landar på strax över 40. Men vi jobbar på att få ned det till 37500. Då kommer vi nog köra. Dvs ink mark och platta.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Det är 37500kr/m2. Stockholmspris med väldigt hög standard. Vi beräknar att vi landar på strax över 40. Men vi jobbar på att få ned det till 37500. Då kommer vi nog köra. Dvs ink mark och platta.
Oftast brukar man exkludera markarbete när man jämför kvm, då det råder olika markförhållanden från hus till hus. I vårt fall har vi budgeterat 1M i mark+platta. Då återstår 6,5M för själva huset = 32 500/kvm.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Oftast brukar man exkludera markarbete när man jämför kvm, då det råder olika markförhållanden från hus till hus. I vårt fall har vi budgeterat 1M i mark+platta. Då återstår 6,5M för själva huset = 32 500/kvm.
Rimligt. Vi har budgeterat 1.4. Och hamnar då på ca 35/m2.
Har ni sålt ert nuvarande boende? Annars, hur går ert resonerande?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Rimligt. Vi har budgeterat 1.4. Och hamnar då på ca 35/m2.
Har ni sålt ert nuvarande boende? Annars, hur går ert resonerande?
Ok, bra budget med 35"/kvm.
Vi sålde vårt bostadsrätt tidigt i somras för att säkra pengarna till husbygget, bor i hyresrätt nu.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
Följ gärna upp, vill veta hur det går
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Ok, bra budget med 35"/kvm.
Vi sålde vårt bostadsrätt tidigt i somras för att säkra pengarna till husbygget, bor i hyresrätt nu.
Vi har ju då inte sålt. Så vi är lite…osäkra minst sagt. Men vi har inte skrivit på köpkontrakt heller. Vi klarar en nedgång med ca 10% i husets värde från i somras. Men vi har ingen aning om vad vi får. Vi har ett unikt hus. Kanske får mer. Vi måste ta beslut jan/feb.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Vi har ju då inte sålt. Så vi är lite…osäkra minst sagt. Men vi har inte skrivit på köpkontrakt heller. Vi klarar en nedgång med ca 10% i husets värde från i somras. Men vi har ingen aning om vad vi får. Vi har ett unikt hus. Kanske får mer. Vi måste ta beslut jan/feb.
Hoppas på det bästa för er, det är en knivig sits för oss alla som påbörjat byggprocessen. Tampas med inflation och ett ränteläge som ingen har erfarenhet av, det kan kännas läskigt och stundtals hopplöst. Men hus är en investering för livet, idag kämpar vi för nåt som vi kommer njuta av för resten av livet.
 
  • Gilla
AdamA
  • Laddar…
Klurig sits att planera bygge nu. Lågkonjan har inte slagit igenom hos hantverkare som fortfarande har arbeten från de som planerat och bokat in jobb senaste året. Mycket pekar på att bankerna snart kommer dra åt utlåningskraven med ökad kalkylränta och då blir det ännu jobbigare för bostadsmarknaden och hysbyggare. (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bankforeningen-svarare-att-fa-lan)

Redan nu vittnar hustillverkarna om att orderinflödet kraftigt bromsat in sedan i somras och man varslar personal. (https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/5BERJO/hustillverkare-varslar-70-kan-drabbas)

Samtidigt har inflationen till trots basmateriel sjunkit i terminspriser, se timmerpriserna internationellt som är nere på normalnivåer som rådde innan den galna rusningen förra året, medan man som konsument fortfarande får betala topp-priser på brädgårn. (https://se.investing.com/commodities/lumber)

Min spekulation är att de som sitter på kapital och fortfarande har råd att bygga bygga om 6 mån-1 år blir de stora vinnarna, när både hantverkare och hustillverkare fått det rejält svettigt och även leverantörer måste gå ner i pris på sina grejer för att tömma sina lager som byggts upp i snabb takt när konsumtionen tvärbromsat. (https://www.svd.se/a/O88RR1/rekordstora-lager-sa-stor-blir-black-friday-rean)

Om jag hade varit i er sits och inte varit tvungen att bygga nu hade jag avvaktat en aning till i vår. Ser inga scenarion där ni skulle förlora på det valet.
 
  • Gilla
chrisli och 5 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Klurig sits att planera bygge nu. Lågkonjan har inte slagit igenom hos hantverkare som fortfarande har arbeten från de som planerat och bokat in jobb senaste året. Mycket pekar på att bankerna snart kommer dra åt utlåningskraven med ökad kalkylränta och då blir det ännu jobbigare för bostadsmarknaden och hysbyggare. ([länk])

Redan nu vittnar hustillverkarna om att orderinflödet kraftigt bromsat in sedan i somras och man varslar personal. ([länk])

Samtidigt har inflationen till trots basmateriel sjunkit i terminspriser, se timmerpriserna internationellt som är nere på normalnivåer som rådde innan den galna rusningen förra året, medan man som konsument fortfarande får betala topp-priser på brädgårn. ([länk])

Min spekulation är att de som sitter på kapital och fortfarande har råd att bygga bygga om 6 mån-1 år blir de stora vinnarna, när både hantverkare och hustillverkare fått det rejält svettigt och även leverantörer måste gå ner i pris på sina grejer för att tömma sina lager som byggts upp i snabb takt när konsumtionen tvärbromsat. ([länk])

Om jag hade varit i er sits och inte varit tvungen att bygga nu hade jag avvaktat en aning till i vår. Ser inga scenarion där ni skulle förlora på det valet.
det är något vi hoppas på, dvs att priserna sänks och att vi kan nyttja låga efterfrågan som kommer att råda för att sänka ytterligare. Vi kommer iaf inte att skriva på något än.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.