444 - 21
346 - 22

Men - 21 hade jag ingen el-golvvärme i badrummet så den siffran borde varit högre (totalrenovering av badrum). Bastar numera 2 ggr/veckan ist för tidigare varannan dag. Värmer huset med pellets.

Rörligt pris i område 4.
 
Oktober 2021 700kWh
Oktober 2022 418kWh
Då lade jag igång golvvärmen på ovanvåningen i mitten av oktober i år, har alltså färdigställt ovanvåningen i år så det har tillkommit 50% mera uppvärmningsyta. Och så har jag börjat jobba iland (var sjöman tidigare) så var borta halva Oktober förra året. Så summa summarum extremt bra resultat
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Något som är väldigt relevant för elförbrukningen är vädret.. det är ju "skitlätt" att "spara" in kWh på värmen om man inte behövt slå på värmen än i år.. pga vädret.

Ca: 70% av den totala årsförbrukningen är antaglien värmeförbrukning..

Är det någon som loggat vädret under samma månad ni uppmätt större minskningar i förbrukning?

:thinking::)
Nähädu Snigla, så skitlätt är det knappast. Jag har faktiskt loggat månadsvis ganska mycket data, bland annat utomhustemperaturer. Diagrammet nedan visar att värmepumpens förbrukning följer utomhustemperaturen ganska väl, precis om du är inne på. Men om du tittar lite extra noga på de sista månaderna till höger, ser du att glappet mellan temperaturkruvan och kolumnerna för elförbrukning ökar markant.
Kombinerat stapel- och linjediagram som visar två dataserier över tid från 2012 till 2022.

Ser att jag glömde enhet på axlarna - det är kWh till vänster och °C till höger.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Något som är väldigt relevant för elförbrukningen är vädret.. det är ju "skitlätt" att "spara" in kWh på värmen om man inte behövt slå på värmen än i år.. pga vädret.

Ca: 70% av den totala årsförbrukningen är antaglien värmeförbrukning..

Är det någon som loggat vädret under samma månad ni uppmätt större minskningar i förbrukning?

:thinking::)
Det är lätt att se dagstemperaturen bl a i Eon-appen. Lite OT: jag gör egen statistik och skriver upp de dagar jag använder tex diskmaskin eller tvättmaskin eller bastu/dusch etc. Ligger dagligen på 09-14 kWh varav ca 6-7 kWh är basförbrukningen (FTX, kyl/frys, varmvatten etc).
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag har sänkt min elförbrukning med 62% jämfört med förra Oktober, och totalt 50% för Sep/Okt. I reda pengar blev faktiskt Oktobers faktura 22% lägre jämfört med ifjol, trots att vår rörliga elkostnad per kWh gått upp med 91%. Hoppas turen håller i sig. :)

Vi har sedan September stängt ner spabadet, bytt alla gummilister i våra dörrar/kopplade 2-glasfönster, försöker minska duschtiderna med några minuter per dusch, bytte ut en 50" plasmaskärm mot en LED och har installerat en luft/luftvärmepump. Allt annat lika.

Jag killgissar dock att den ovanligt milda Oktober har väsentlig inverkan. Samtidigt visar siffrorna från elbolaget faktiskt bara på c:a 0,5 grader högre snitt-temp jämfört med ifjol.

Oktober förbrukning:
2022: 415 kWh
2021: 1.098 kWh
2020: 732 kWh
2019: 1.314 kWh
2018: 1.501 kWh
2017: 1.589 kWh
2016: 1.430 kWh
2015: 1.254 kWh

Hus 110 m2, byggt -40, utbyggt/renoverat -95, självdrag med tilluftsventiler, direktverkande el med element på väggarna. 16.500 kWh per år som snitt senaste 8 åren. Hoppas totalen kan minska lite framöver pga LLVP:n.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Från 883 kWh 2021 till nu 93 kWh 2022 i oktober.
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Från 883 kWh 2021 till nu 93 kWh 2022 i oktober.
Det är ju extremt imponerande, men samtidigt ganska ointressant utan förklaring till hur :)

Har du satt huset på 8 grader och flyttat till Portugal över vintern? :)
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Kul tråd.
Lite data, enplanshus på ca 100 kvm. Elgolvvärme som ännu inte är påslagen.
Elgolvvärme i badrum och handdukstork som är på året om.
Kontor i garage, där jag ibland kör lite elradiator.
Keddy braskamin som eldas i snitt en gång per dag. Ibland inte alls ibland morgon och kväll.
Snitttemp 18-19 grader inne.
Straxt söder om Stockholm.
I år har det ju varit riktigt milt mot andra år. Men jag är ganska stolt över familjens insats att spara el. Tofflor är ju ett tips.
 
  • En skärmdump av en energianvändningsgraf från Vattenfall som visar lägre förbrukning i oktober 2022 jämfört med 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Stapeldiagram visar månatlig energiförbrukning i kWh över tre år, januari till december, i färgkodade staplar.

2020: 1777 kWh
2021: 1680 kWh
2022: 715 kWh

Ingen golvvärme via el.
Inga lång duschar.
Ingen bastu.
Sänkt temperatur till 19-20 grader i de rum som används.

Sen gjorde nog 2v semester sitt också.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Förra året gick värmen på elpatron i oktober, 2800 kWh totalt. I år värmde bergvärmepumpen och siffran blev 1600 kWh. Intressant nog påstår BVP att den bara använt omkring 200 kWh el under oktober. Vi hade onödigt hög värmekomfort förra året så det är nog en kombination av kallare inomhus, varmare ute och bergvärme. Gissar att 600 kWh gick till att ladda bilarna. Resten är nog vattenpumpen, kyl/frys/tvätt och sådant. Jag har i år satt timer på frånluftsfläkten för att inte släppa ut lika mycket värme.
 
K Kreativt kaos skrev:
Det är ju extremt imponerande, men samtidigt ganska ointressant utan förklaring till hur :)

Har du satt huset på 8 grader och flyttat till Portugal över vintern? :)
Bara sänkte värmen till 16°, tyvärr det lägsta det går att ha den min llvp på. Sen satt jag in kaminen igen. Llvp drog 32kWh. Herde också bygg värmefläkt på förra året innan llvp komm på plats igen.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Excel
Minskade 28%
 
  • Diagram visar elanvändning minskning från 1020 kWh till 734,85 kWh, 28% ned, oktober år jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
386 kWh i oktober. Lägsta oktoberförbrukningen sedan 1996. Detta utan några särskilda åtgärder alls.
Luftvärmepump ställd på 22 grader och varmvattenberedare på 60 grader. Samma längd på dusch och samma antal diskningar (utan diskmaskin) som vanligt. Glödlampor överallt utom utomhus, tjock-TV och datorer flitigt använda som vanligt även det.
Så antar att den låga siffran beror på varmare väder inte minst nattetid.

Bundet elavtal på 60,5 öre/kWh inkl. moms till 1/3 2027 men finner ändå ingen anledning att slösa med el.
 
P
-534 kWh . Dock har det ju varit ganska varmt i oktober. Åtgärder, VP ställd på 19 grader. Alla elektrisk golvvärme avstängd.

Mobilskärmdump, Vattenfall elanvändning, jämförelse diagram, minskad förbrukning, oktober månad, användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
-534 kWh . Dock har det ju varit ganska varmt i oktober. Åtgärder, VP ställd på 19 grader. Alla elektrisk golvvärme avstängd.

[bild]
Hej, Hur stort hus har ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.