R roli skrev:
Hur svårt kan det vara att hålla sig till ÄMNET för denna tråd????
Håller med. Nu pratar vi pellets här!
 
är det någon som vet eller förstår var pellets tar vägen? Det är slut överallt.
 
trähandtag trähandtag skrev:
är det någon som vet eller förstår var pellets tar vägen? Det är slut överallt.
Danskjävlarna är här med lastbilar. Och tyskarna.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Danskjävlarna är här med lastbilar. Och tyskarna.
Några av vi danskjävlar har t.o.m. flyttat till Sverige och köper inte bara pellets, men el oxo och bookar "din" tandläkaretid oxo. Fan ta oss! ;-)

Skämt åsido: Tror att mycket pellets försvinner till multifuel värmevärk på kontinenten. Nu i oktober är det kanske inte lönsamt direkt, men pellets är lätta att förvara och pris på gas är fortfarande väldigt volatil.

(okt) 14,60 kr/m3 = 1,22 kr/kWh (motsvarar pellets pris på c:a 5856 kr/ton)
(sep) 31,10 kr/m3 = 2,60 kr/kWh (motsvarar pellets pris på c:a 12480 kr/ton)
(aug) 38,80 kr/m3 = 3,20 kr/kWh (motsvarar pellets pris på c:a 15360 kr/ton)

Innan Putin började strypa gasen kostade det 10-20 öre/kWh.

Inte så konstigt att gaskonsumenter som har möjlighet att bränna pellets har damsugit Europa för bränsle.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Några av vi danskjävlar har t.o.m. flyttat till Sverige och köper inte bara pellets, men el oxo och bookar "din" tandläkaretid oxo. Fan ta oss! ;-)

Skämt åsido: Tror att mycket pellets försvinner till multifuel värmevärk på kontinenten. Nu i oktober är det kanske inte lönsamt direkt, men pellets är lätta att förvara och pris på gas är fortfarande väldigt volatil.

(okt) 14,60 kr/m3 = 1,22 kr/kWh (motsvarar pellets pris på c:a 5856 kr/ton)
(sep) 31,10 kr/m3 = 2,60 kr/kWh (motsvarar pellets pris på c:a 12480 kr/ton)
(aug) 38,80 kr/m3 = 3,20 kr/kWh (motsvarar pellets pris på c:a 15360 kr/ton)

Innan Putin började strypa gasen kostade det 10-20 öre/kWh.

Inte så konstigt att gaskonsumenter som har möjlighet att bränna pellets har damsugit Europa för bränsle.
Vissa påstår, att det inte finns råvara (sågspån) till pellets, på grund av att det t.ex. kommer mindre från Belarus, Russland och Ukraina.

Vissa påstår, att det blir mindre pellets tillverkad för att det saknas sågspån.

Vissa påstår, att pellets tillverkare har det tufft.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/stor-brist-pa-pellets

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/brist-pa-pellets
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är det för tidigt att tro att det börjar vända åt rätt håll? Nästan alla återförsäljare av pellets på säck har gott om pellets hemma. I princip samtliga butiker hos Byggmax, Jula, Granngården och Hornbach har lagersaldon som vi knappt sett ens före det blev brist. Problemet är bara att enhetspriset fortfarande ligger på 100 kr för 16 kg.
Kikade lite snabbt på jemogfix.dk och det verkar inte vara något problem att handla pellets på pall i Danmark längre.

Hur länge tror vi att priset kan hålla i sig om det nu verkar finnas tillgång?
 
Finns nog inte på kartan att normala konsumenter accepterar typ 100kr säcken och mer för pellets. Den här säsongen när alla typ blev tagna på sängen så hade man inget val. Bara att bita ihop typ. Tror inte att man gör det till nästa säsong även om jag har en känsla av att tillverkarna tror det........
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Är det för tidigt att tro att det börjar vända åt rätt håll? Nästan alla återförsäljare av pellets på säck har gott om pellets hemma. I princip samtliga butiker hos Byggmax, Jula, Granngården och Hornbach har lagersaldon som vi knappt sett ens före det blev brist. Problemet är bara att enhetspriset fortfarande ligger på 100 kr för 16 kg.
Kikade lite snabbt på jemogfix.dk och det verkar inte vara något problem att handla pellets på pall i Danmark längre.

Hur länge tror vi att priset kan hålla i sig om det nu verkar finnas tillgång?
Man kommer nog att försöka hålla priserna uppe så länge det går. Men vi får hoppas att det vänder till våren.
Jag fick mail från E.on om ytterligare höjning av nätavgifterna pga dyr el i fredags.
Förbrukning under 8000 kwh, 16 A säkring.
Abonnemang =181 kr/ mån = 60-74 öre/kwh beroende på dygnsförbrukning.
Överföring = 75 öre/kwh
Energiskatt = 45 öre/ kwh
Moms 25%.
El = 60 öre inkl moms köps inte från E.on.
Bara överföring och energiskatt kostar mig 1,20 sek/ kwh samma som pellets vid ett pallpris på 4995 sek.
Elpris totalt ca 2.81/kwh.
Det är för jävligt helt enkelt. Ca 12 000 sek för elen.
Om jag kunder ersätta min elförbrukning med pellets över ett år skulle det kosta en pall 4995 sek.
Jag gör av med 4 5- 5 pallar /år beroende på temperatur.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
att priserna ska sjunka tror jag att de gör på några års sikt, men inte till de nivåer som var innan all galenskap! Det tycks som om vi får vänja oss att energi kostar mer. Elen kanske kommer ned på 2,5 kr/KWh med alla avgifter vid en förbrukning på 5000-10000 KWh/år, om då pelletsen ligger på drygt 1 kr/KWh, så är ju det i detta perspektiv prisvärt.
 
trähandtag trähandtag skrev:
att priserna ska sjunka tror jag att de gör på några års sikt, men inte till de nivåer som var innan all galenskap! Det tycks som om vi får vänja oss att energi kostar mer. Elen kanske kommer ned på 2,5 kr/KWh med alla avgifter vid en förbrukning på 5000-10000 KWh/år, om då pelletsen ligger på drygt 1 kr/KWh, så är ju det i detta perspektiv prisvärt.
När Byggmax låg på 2100 kr/ pall blev kilowattpriset ca 50 öre. Så 1 spänn innebär 4200 kr för en pall. Det är ändå rätt dyrt. Min förhoppning är att det åtminstone kommer ner runt 3000 för en pall.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Med priser på 100 kr för 16 kg pellets (4,8 kWh per kg) och en nyare panna med 90% verkningsgrad blir det faktiska energipriset 1,45 kr/kWh. Kollade slumpmässigt vald luft/vattenvärmepump och den har ett SCOP på lite drygt 3. Så en pelletseldare enligt ovan motsvarar ett elpris på 4,35 (inklusive alla avgifter, moms och skatter) för en med en värmepump. Tänk då att det är ett stabilt pris på 4,35 kr/kWh i tid över månader i och med att pelletsen legat på 100 kr för 16 kg ett bra tag nu. Det går inte att dra till Byggmax och köpa pellets billigare kl 03:27 på morgonen.

Det är enbart mot direktverkande el som pelletsen fortfarande kan vara billigare.
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Med priser på 100 kr för 16 kg pellets (4,8 kWh per kg) och en nyare panna med 90% verkningsgrad blir det faktiska energipriset 1,45 kr/kWh. Kollade slumpmässigt vald luft/vattenvärmepump och den har ett SCOP på lite drygt 3. Så en pelletseldare enligt ovan motsvarar ett elpris på 4,35 (inklusive alla avgifter, moms och skatter) för en med en värmepump. Tänk då att det är ett stabilt pris på 4,35 kr/kWh i tid över månader i och med att pelletsen legat på 100 kr för 16 kg ett bra tag nu. Det går inte att dra till Byggmax och köpa pellets billigare kl 03:27 på morgonen.

Det är enbart mot direktverkande el som pelletsen fortfarande kan vara billigare.
Pellets ska man köpa när det är "rea". El måste man köpa när det är kallt.
 
K karlmb skrev:
Pellets ska man köpa när det är "rea". El måste man köpa när det är kallt.
jodå, rea på pellets har jag aldrig sett.
 
trähandtag trähandtag skrev:
jodå, rea på pellets har jag aldrig sett.
Lågsäsongspris då?
 
Finns inga lågsäsongpriser eftersom de perioderna är då de normalt fyller lagren. När allt var normalt för nåt år sen så låg de flesta på ungefär likartade priser inkl utkörning. Billigast per pall var då köpladorna om man hämtade själv. Bauhaus har i många år varit billigast i mitt område. Slutade helt att köpa på SCA för det skiljde sjukt mycket. Men det var då det........
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.