Ner till 900 från 1300 och ändå elbil numera så mycket nöjd!
 
Strip Strip skrev:
Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.

Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021 :surprised:
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.

[bild]
Jag har sänkt med ca 8% jämfört med oktober 2021. Beror mest på mildare väder och att vi hänger tvätt istället för torktumling.
 
Stapeldiagram visar månatlig energiförbrukning i kWh över tre år med minskning i oktober varje år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skillnad 20/21 ny bvp, skillnad 21/22 ökad medvetenhet och gynnsam väderlek, även om vi också sänkt innertemperaturen från 23 till 20. Tror skillnaden blir något större nästa månad, för nu har vi stängt av elgolvvärme och kör extra vvb enbart nattetid.
 
Isakare Isakare skrev:
Hualigen :surprised:
Jo.. Än så länge är det ok i våra ögon.. men vintermånaderna närmar sig och de är inte o leka med..

(har nästan aldrig under 1200 kWh/månad..- det har hänt att vi haft under 1000 kWh 2 ggr på 9 år)
 
K
Snittet för de senaste tre Oktobermånaderna var 1616 kwh.
Och i år,,,, håll i er nu. :D

Trumvirvel tack.......... 948kwh. :cool:
Drygt 41% sänkning.

Har sänkt värmen på spabadet till 26 grader och fibblat lite med avfuktare + sänkt inomhustempen nån grad
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Oktober 2021 1080
Oktober 2022 860

Har bytt fönster i år ifrån 2 glas t 3 glas.
 
@ @ndreas skrev:
Många verkar ha sparat en hel del. Bra jobbat!

Är samtidigt lite fascinerad över att många nu verkar ha investerat i t.ex. LFV pumpar nu eftersom strömmen blivit dyr. Varför gjorde ni inte det för tio år sedan? Längre norrut känns det som att man kommit längre med att energi effektivisera sina hus. . .
Jag förstår inte riktigt din fascination. Men jag kan tänka mig att elförbrukningssänkande åtgärder nu beror på att strömmen nu blivit dyrare än för 10 år sedan. Tidigare har man inte behövt bry sig om elkostnader lika mycket som nu.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Cirka halverat.
 
  • Energianvändning och temperatur i oktober över veckor, jämförelse mellan 2021 och 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram och linjediagram som visar månatlig elförbrukning jämfört med temperaturer över ett år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
SE3 Stockholm
20% minskning, sänkt termostaterna till 20grader, BVP och FTX. Allt LED i hela huset 3glas och tilläggsisolerad fasad.

2021:2250
2022:1850

Enda jag kan tänka mig som drar upp vår förbrukning är närheten till vatten då vi bor på en udde och det blåser ganska mycket.

Grannens hus 20 tals träkåk 140kvm K-märkt med ”pappväggar” hade tydligen 60000kwh förbrukning förra året längst ute på udden…

2 personer i hushållet, en av oss jobbar hemifrån för det mesta.
Elbilsladdning om runt 550kwh/mån (2 elbilar)

Har svårt att förstå hur man kan hamna på 300-400kwh i månaden som vissa då anger här med 4-5personer i hushållet och 200-250kvm hus….
 
@
R roke skrev:
Jag förstår inte riktigt din fascination. Men jag kan tänka mig att elförbrukningssänkande åtgärder nu beror på att strömmen nu blivit dyrare än för 10 år sedan. Tidigare har man inte behövt bry sig om elkostnader lika mycket som nu.
Jo, men varför klagar "ni"? Varför ska el-bidrag betalas ut?

De som bor norrut har redan gjort investeringar för att minska sin förbrukning tex.
- tilläggsisolerat fasad och vind
- bytt till 3-glas fönster
- sätt in en LVP (lägsta nivå för de med direkt verkande el)
- bytt till vattenburet radiatorer
- bytt till jord/bergvärme
-satt in ventilation med värmeåtervinning

Det som är fascinerande är att de som inte gjort något för att minska sin förbrukning nu ska kompenseras. Tro inte att ovanstående invwsteringar/åtgärder för att minska förbrukningen varit gratis för de som gjort dem....
 
300 m2 sänkt värmen samt stängt av spabadet, eldat i braskamin vid kallt väder. Förbrukade 21000 kW tidigare landar drygt på 7000 kW för 2022
 
  • Mobilskärmdump som visar ett stapeldiagram över elanvändning, jämför 2022 med 2021, månadsvis data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Ni som har 300-500kwh i förbrukning. Hur stora/små är era hus? .
Vårt är 124 kvm beläget i Mälardalen. Har även sambons kontor i ett separat hus på 60 kvm som vi värmer med luftvärmepump. 437 kwh i sept, lite sämre i oktober: 562 kwh.
 
G
Anna_H Anna_H skrev:
Det är just där du har sambandet: Man säljer ju elen till spotpris, och tjänar alltså mer på att inte förbruka när solen skiner och elen samtidigt är dyr. Och, om man gör energibesparande åtgärder riskerar årsproduktionen att överstiga förbrukningen, varvid skatteavdraget på 60 öre försvinner. Därför är det bra att skaffa elbil så att man håller förbrukningen uppe.
Sorry, glömde att de med solceller är bidragsberoende. Öka förbrukningen på vintern för att behålla 60öringen när solcellerna inte ger någonting alls och det kan bli effektbrist, verkar vettigt:thinking:
 
Oktober 2021 821 Kwh
Oktober 2022 635 Kwh

280 m2 hus och 50 m2 fristående garage.
Bergvärme och 5 m2 solfångare, och ved när jag känner för att elda, vilket jag inte gjort sedan i våras.

Ca 25% lägre än förra året, det enda jag medvetet gjort är att ta ner temperaturen på den elektriska golvvärmen i tvättstugan och badrummet med en halv grad, knappast detta som gjort skillnaden.
Avgörande är troligen att jag fortfarande inte behövt ha värme i garaget som går via kulvert från huset, har fortfarande ca 10 grader i garaget så det kan vänta ett tag till.
 
Vi sänkte vår förbrukning med 67%, från 1916 (okt 2021) kwh till 631 (okt 2022) familj på 2 vuxna 2 barn. Direktverkande el men har bara ett element igång på lågt och golvvärme i badrum igång på 18 grader. Vi sänkte faktiskt temp på vår varmvattenberedare också, i övrigt eldar vi bara i kamin. När kallare väder kommer till Skåne blir det tvunget att dra igång luftvärmepump för att hålla värmen men har även beställt en till för att komplettera i andra änden av huset för det blir lätt kyligt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.